Var Jesus buddist?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 7 januari 2017, 09:58

Även historieskrivaren Suetonius (ca 120 e Kr) nämner de kristna när han berättar om branden i Rom. Tidigare i skildringen har han förmodligen även omtalat Kristus (i form av Krestus) i samband med uppgifterna om att kejsare Claudius utvisade alla judar från Rom till följd av de oroligheter som uppstått på grund av en viss Krestus (jfr Apg 18.1). :D

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 7 januari 2017, 13:15

Bäckahästen

Det er de samme jeg læste om i går, hvis tekster antyder, at Jesus har været en person.

Mara-bar Serapion skriver:
What else can we say, when the wise are forcibly dragged off by tyrants, their wisdom is captured by insults, and their minds are oppressed and without defense? What advantage did the Athenians gain from murdering Socrates? Famine and plague came upon them as a punishment for their crime. What advantage did the men of Samos gain from burning Pythagoras? In a moment their land was covered with sand. What advantage did the Jews gain from executing their wise king? It was just after that their kingdom was abolished. God justly avenged these three wise men: the Athenians died of hunger; the Samians were overwhelmed by the sea and the Jews, desolate and driven from their own kingdom, live in complete dispersion. But Socrates is not dead, because of Plato; neither is Pythagoras, because of the statue of Juno; nor is the wise king, because of the "new law" he laid down.[5]
Og det er vel ikke fordi, at man betvivler hverken Sokrates eller Pythagoras som historiske personer? Men jeg har stadig ikke fundet noget, som indikerer, at Jesus skulle have været i lære i udlandet eller at han havde noget med buddisme at gøre. Kan man mon så koble Kristendommen til buddisme eller skal man gå ud fra, at kristendommen tog sin form på grund af Jesus/Jesu død?

Mvh Joel
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Thorgest » 7 januari 2017, 13:29

Der er selvfølgelig Celcus, som skriver at han (Jesus) kom i lære i Egypten. Men det er den eneste kilde jeg kan finde på det. Om det er troværdigt ved jeg ikke. Så skal noget dokumentation fra Egypten kunne forefindes?
Re-enacting is like tasting the past

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 8 januari 2017, 09:09

Thorgest skrev:Bäckahästen

Det er de samme jeg læste om i går, hvis tekster antyder, at Jesus har været en person.

Mara-bar Serapion skriver:
What else can we say, when the wise are forcibly dragged off by tyrants, their wisdom is captured by insults, and their minds are oppressed and without defense? What advantage did the Athenians gain from murdering Socrates? Famine and plague came upon them as a punishment for their crime. What advantage did the men of Samos gain from burning Pythagoras? In a moment their land was covered with sand. What advantage did the Jews gain from executing their wise king? It was just after that their kingdom was abolished. God justly avenged these three wise men: the Athenians died of hunger; the Samians were overwhelmed by the sea and the Jews, desolate and driven from their own kingdom, live in complete dispersion. But Socrates is not dead, because of Plato; neither is Pythagoras, because of the statue of Juno; nor is the wise king, because of the "new law" he laid down.[5]
Og det er vel ikke fordi, at man betvivler hverken Sokrates eller Pythagoras som historiske personer? Men jeg har stadig ikke fundet noget, som indikerer, at Jesus skulle have været i lære i udlandet eller at han havde noget med buddisme at gøre. Kan man mon så koble Kristendommen til buddisme eller skal man gå ud fra, at kristendommen tog sin form på grund af Jesus/Jesu død?

Mvh Joel
Jag känner inte till att det finns något samband mellan buddhism och kristendom. Även om de två religionerna liknar varandra på vissa punkter.

Vad det gäller kristendomen så ser jag det så här. Jesus själv var jude, det kan ingen förneka. Därför bör även kristna kallas judar egentligen. Men eftersom en del ansåg att Jesus inte var den Messias som det skrivits om i profetsiorna så kom de som inte trodde på honom att kallas judar även i fortsättningen. De som trodde att Jesus är Messias kallade honom för Kristus och kom därför att kallas kristna istället för judar. Kristendomen tog sin form från det som Messias lärde dem genom sin förkunnelse. Det är Jesus ord och handling som ger kristendomen dess form. :D
Senast redigerad av 1 Bäckahästen, redigerad totalt 8 gånger.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 8 januari 2017, 09:12

Thorgest skrev:Der er selvfølgelig Celcus, som skriver at han (Jesus) kom i lære i Egypten. Men det er den eneste kilde jeg kan finde på det. Om det er troværdigt ved jeg ikke. Så skal noget dokumentation fra Egypten kunne forefindes?
Celcus ser inte jag som en trovärdig källa när det gäller kristna eller kristendom. Han hatade kristna och han ville gärna utrota denna lömska och onda sekt från jordens yta. Han förtalade kristna med uppgifter som inte går att hitta i andra källor från tiden. :cry:

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 8 januari 2017, 10:43

Bäckahästen skrev:

Jag känner inte till att det finns något samband mellan buddhism och kristendom. Även om de två religionerna liknar varandra på vissa punkter.

Vad det gäller kristendomen så ser jag det så här. Jesus själv var jude, det kan ingen förneka. :D

Ad 1: Jeg gentager at forbindelsen mellem de to gik over hellenismen. Vil du benægte at der er hellenistiske elementer i kristendommen?

Ad 2: Før man benægter eller bekræfter dette, så skal man være enige om hvorvidt man taler om et etnisk eller et religiøst fællesskab. Schlomo Sand, en israelsk historiker, har startet en debat som han kalder: "Opfindelsen af det jødiske folk". Han påviser at judaismen har været proselytisk og ekspansiv i lange perioder og at den har været statsreligion i det sydlige Rusland (kazarernes rige) og vist også i andre egne.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 8 januari 2017, 10:58

Jeg bor i Frankrig og når jeg taler med den lokale curé, så får jeg at vide, at jeg er lutheraner. Det kan ingen benægte, siger han. Min kone, som er fransk, siger det samme. Jeg er kristen protestant ! Måske, men de glemmer begge den detalje, at jeg selv siger noget andet, at jeg har udmeldt mig af Folkekirken og at jeg nægtede at lade mig konfirmere.

Her ser man forskellen mellem et etnisk og et religiøst fællesskab. Førstnævnte er uopsigeligt, men et religiøst fællesskab kan man melde sig ud af.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av karlfredrik » 8 januari 2017, 17:14

Thorgest, skall du ha en seriös polemik om kristendomen, rekommenderar jag dig boken "Jungfrufödsel" av Gerd Lüdemann, finns på engelska och tyska - vet ej om den finns på danska. Hon tar upp alla ickekristna källor om Jesus är mycket kritisk tysk religionsforskare.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Bäckahästen » 9 januari 2017, 05:34

Mio Nielsen
Utveckla gärna dina tankar hur buddhismen har influerat kristendomen, för den kopplingen kan jag inte se.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Var Jesus buddist?

Inlägg av Mio Nielsen » 9 januari 2017, 10:47

Før jeg skriver mere personligt vil jeg bede dig læse lidt om Greco-Buddhistisk konst. Svensk wiki har en udmærket artikel om emnet.

Skriv svar