Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
Mio Nielsen

Re: Religionsbytet

Inläggav Mio Nielsen » 30 augusti 2017, 15:35

For at få fingeren på pulsen af det virkelige Danmark, har jeg været inde på dansk Wiki's artikler om religionsskiftet.
Det var ikke nogen behagelig overraskelse. Jeg opdagede f. eks. at legenden om det danske flag, der faldt ned fra himlen under et baltisk korstog, blev genfortalt under overskriften "Oprindelsen", mens den mere rationnelle oprindelse fra Johanitterordenens flag blev karakteriseret som "myte".
Under artiklen "korstog" fandt jeg udtrykket: "grækernes troløse rænkespil". Da jeg udtrykte tvivl om det encyclopædiske ved dette udtryk, blev det forsvaret med at det var et direkte citat fra et dansk leksikon fra 1929. Yderligere gjorde man mig opmærksom på, at grækerne jo også havde vist sig troløse i deres forhold til EU, og når to eksempler viser det samme, så kan man godt tillade sig at konkludere.
Denne anti-græske racisme er ikke særlig synlig, men jeg har truffet på den i historisk sammenhæng og jeg er ikke i tvivl om at den stammer i lige linie fra det store skisme.

Kungsune

Re: Religionsbytet

Inläggav Kungsune » 30 augusti 2017, 15:41

Märkligt! Inte förvånad att just wikipedia innehåller bakåtsträvande och ogenomtänkta texter dock. Det är ju den enda allmänna massmediala kanal som har en form där ytterligheter ofta kan nå fram utan att hejdas.

Återgå till "Religion"