Svear i Norge

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Svear i Norge

Inlägg av Yngwe » 29 december 2016, 22:09

Enligt min tolkning av Jordanes kan man utläsa att några av de stammar som möjligen hör hemma i Norge faktiskt är svear. Min redovisning av tolkningen kan bl.a. läsas i tråden Sagans riksbildning.

Så, i juletider ska man vara snäll, och norrmännen har det tufft med dopingdomar och dåliga oljepriser....så kan vi muntra upp dom genom att påvisa att de faktiskt ursprungligen är svear?

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Svear i Norge

Inlägg av Thorgest » 30 december 2016, 00:31

Nogle få år før de blev danske ;)
Re-enacting is like tasting the past

Thorgest
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2016, 03:25
Ort: Malmö

Re: Svear i Norge

Inlägg av Thorgest » 31 december 2016, 18:38

århundrede* skulle der stå
Re-enacting is like tasting the past

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Svear i Norge

Inlägg av heimlaga » 3 januari 2017, 09:11

Kan vi inte uppmuntra dem med att vi alla egentligen är norrmän ;)
Fast då skulle de svara att vi som nu bor öster om Kölen har degenererat.......... :oops:


Jag tycker att hela uppdelningen i danskar och svenskar och norrmän är ganska konstruerad. En mängd små närbesläktade stammar som småningom föstes ihop i tre konungariken.
Till exempel är dialekten jag talar till vardags mer lik tröndermål än den är lik högsvenska

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Svear i Norge

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2017, 10:16

heimlaga skrev:Kan vi inte uppmuntra dem med att vi alla egentligen är norrmän ;)
Fast då skulle de svara att vi som nu bor öster om Kölen har degenererat.......... :oops:


Jag tycker att hela uppdelningen i danskar och svenskar och norrmän är ganska konstruerad. En mängd små närbesläktade stammar som småningom föstes ihop i tre konungariken.
Till exempel är dialekten jag talar till vardags mer lik tröndermål än den är lik högsvenska

Precis på poängen :D Min tolkning av Jordanes blev vid framförandet främst ifrågasatt på grund av konsekvenserna av den, att vissa svear skulle bo i Norge väckte en del starka reaktioner. Men som du säger, det är ju förmodligen politiska konstruktioner som delar upp oss, så kanske var svear och norrmän fullt ekvivalenta begrepp!

Skriv svar