Vinlands geografi

Här kan du diskutera historisk geografi.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Bäckahästen » 2 augusti 2016, 08:30

Anders i Uppsala skrev:Man har såvitt jag vet (ännu) inte hittat några nordiska gravar från vikingatiden i Nordamerika.

Håller med om att Saugeney-legenden är mycket intessant, då den nedtecknades av en fransman redan på 1500-talet (och inte av någon patriotisk svensk- eller norskamerikan kring år 1900). Namnet Saugeney har dessutom en nordisk klang. Kanske långsökt, men jämför:

The name Sogn is very old, and it originally belonged to the fjord (now called the Sognefjorden). The name is derived from the verb súga which means "suck"—referring to the strong tidal streams at the mouth of the fjord.

Saugeney = Sogney???
Ja det låter onekligen likt. Kanske du skulle skicka ett PM till Ephraim här på forumet som kan språk och fråga honom? :D

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Vinlands geografi

Inlägg av MrB » 2 augusti 2016, 13:10

Nu kan jag inte franska alls.
Här en länk med information om Saguenay ur ett Quebec-franskt etymologiskt perspektiv.
http://www.toponymie.gouv.qc.ca/CT/topo ... _seq=55449
Klippt från sidan:
"amérindien saki-nip qui signifie « eau qui sort » ou « source de l'eau »"

Enligt Google Map finns i närheten ett "Tremblay" som också enligt Wikipedia kan återfinnas i Frankrike. (Jag tar med detta då ändelsen är den samma).

Det norska sogn låter som svenska socken i mina öron. Jag tror inte att eventuella nordiska ortnamn på olika delar i Nordamerika kan ha överlevt in i våra dagar. Låter för osannolikt och spekulativt. Men ändå en högst intressant hypotes.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 2 augusti 2016, 14:39

MrB skrev:Det norska sogn låter som svenska socken i mina öron. Jag tror inte att eventuella nordiska ortnamn på olika delar i Nordamerika kan ha överlevt in i våra dagar. Låter för osannolikt och spekulativt. Men ändå en högst intressant hypotes.
Det trodde jag också, men enligt Wikipedia betyder Sognefjorden "Sugfjorden" på modern svenska.

Jag håller med om att det är mycket spekulativt, men samtidigt tycker jag att Saguenay har en nordisk klang, men det behöver ju inte alls vara så. Och skulle det mot förmodan ha nordisk anknytning, så behöver det inte ha med Sogne- att göra.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Daniel K » 5 augusti 2016, 22:09

Anders i Uppsala skrev:Sagorna talar om ett antal plaster i Vinland:

Hop - Varm plats med gröna vintrar söderut i Vinland
"Varm plats med gröna vintrar"?

Eftersom jag under en period bodde i Quebec är jag väl insatt i de absolut svinkalla vintrarna där (och även i New Brunswick, Labrador, Newfoundland etc ...). Jag har svårt att föreställa mig gröna vintrar på de breddgraderna.

Ok, säger vän av ordning, klimatet var varmare då. Även om det var några grader varmare kan det knappast kompensera för de milt sagt överjävliga inlandsklimatet. När det är som kallast under vintern kan termometern gå ner till minus trettio, minus fyrtio ...

Kan det vara så att Hop ligger betydligt längre söderut? Var någonstans börjar de gröna vintrarna? Virginia? Maryland? North Carolina?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 6 augusti 2016, 00:11

Klimatet var nog ganska likt dagens CO2-påverkade klimat.

Tänk på att Nova Scotia har ett mildare kustklimat än till exempel Quebec. Nova Scotia har nästan exakt samma klimat som Mellansverige, i alla fall sett till temperaturen. Det är mycket blötare på Nova Scotia. Hursomhelst kan det säkert på Nova Scotia, precis som i Mellansverige, vara gröna vintrar ibland. Jag håller dock med om att sagorna antyder ett varmare klimat än så.

Värt att notera är att Saint John, New Brunswick (med något kallare vintrar än Nova Scotia), som jag misstänker är vid "infarten" till Hop (jfr. Reversing Falls), har rekordtemperaturer kring 15 grader C under vintermånaderna. Som en jämförelse ligger motsvarande rekordtemperaturer i Uppsala på 10-12 grader C, trots att det i genomsnitt är mildare i Uppsala än i Saint John på vintern. En varm vinterdag kring Saint John med vinstockar, lövträd (förvisso utan löv på vintern), etc. kan ha framstått ganska varmt ur ett isländskt/grönländskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Yngwe » 6 augusti 2016, 00:35

Det blir ju en del gissande, och då kan man kanske lika gärna vända på det....
Man var säkerligen redan då medveten om sambandet med mellan breddgrad och temperatur. Då kan man täna sig en strävan att nå söderut....

Så kan man lägga upp en hypotetisk strategi för en sådan resa? Och på så vis räkna ut hur långt de kommit?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Kungsune » 8 augusti 2016, 14:07

Sågen, sågviken, såget osv är ju vanliga namn på vatten med kraftiga strömmar även i Sverige och Saguaney ligger ju i kanske världens mest utsatta kustremsa vad gäller tidvattenskillnader.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vinlands geografi

Inlägg av jancro » 8 augusti 2016, 18:58

I Canada uppges Saguaney vara av inhemskt indianskt ursprung :

"Saguenay (rivière, fjord et ville)
Eau qui sort / d’où l’eau sort "

Min franska är dålig men översättningen kan vara " vatten som strömmar/ varifrån vatten strömmar "

https://www.saguenaylacsaintjean.ca/fr/ ... merindiens

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Ättelägg » 9 augusti 2016, 15:47

Har funderat lite kring ämnet tidigare och vi har lustigt nog en ö Marthas Vineyard vars indianska namn är Noepe (svagt likt Hop) vars betydelse är "landet mitt i strömmen" https://en.wikipedia.org/wiki/Martha%27s_Vineyard och vars klimat som bäst är över nollan vinter tid https://weather.com/weather/monthly/l/USMA0239:1:US. Möjligt vis inget men å andra sidan nära nordgränsen för snöfria vintrar.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 10 augusti 2016, 23:15

Vid har numera två hittade nordiska boplatser på Newfoundland, men ingen verkar överensstämma med sagornas Vinland. Är det bara Hop och den åt väster flytande floden som ligger i Vinland? Säger egentligen sagorna något om i vilket "land" Straumsfjörd, Straumsey, Furdurstrandir och Kjalarnes ligger?

Skriv svar