Skog och folk

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skog och folk

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2016, 22:27

Så här ser den livsfarliga Holaveden ut från ovan idag. Också den full av referenser som underlättat för vårt hittande. Inte lika fyrkantiga skogsbestånd som i Norrland, men ändå tydliga.
Skog 2.png
Skog 2.png (839.2 KiB) Visad 6646 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skog och folk

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2016, 22:37

Ett stycke skog av lite vildare karaktär, någonstans i sibirien. Här finns inga tydliga beståndsgränser och inte en massa småvägar... Alla bilder har i stort sett samma skala, basen på alla är ca 4 km.
skog 3.png
skog 3.png (652.68 KiB) Visad 6646 gånger

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skog och folk

Inlägg av Carl Thomas » 3 januari 2016, 22:57

Jag ser inga som helst problem att navigera i dessa områden eftersom det jag talar om inte har med terrängen att göra.
Jag vet alltid min utgångspunkt i förhållande till min position, oavsett terrängen. Om jag går i Paris, Rom, Skog eller fjäll - vet jag alltid var jag startade ifrån och jag kan ta mig tillbaka dit en helt annan väg än den jag gått. Jag vet även hyggligt avståndet till utgångspunkten fågelvägen.

Undantag: Östersund :)

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skog och folk

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2016, 23:35

Hur fungerar en sådan förmåga om den inte bygger på referenser? Du vet att du svängde höger där, sen gick rakt fram en ganska lång stund och sen vänster där, och ser att vägen framför dig böjer lätt till vänster. Du sätter ju alla dessa referenser i förhållande till varandra och kan därför mer eller mindre bra skapa en rumsuppfattning. Vallad samma sträcka med förbundna ögon skulle du inte ha en aning om var du var.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Skog och folk

Inlägg av dersa » 4 januari 2016, 00:10

Carl Thomas mfl har helt rätt i att ett att det finns många människor som har en fenomenal förmåga att navigera i naturen, själv tillhör jag kategorin som har problem med att navigera i ett hus som jag besöker för första gången, vilket är opraktiskt när man är installatör. Känner dock en del människor med förmågan att alltid ha koll på var de befinner sig, eller åtminstone hitta hem igen. Haft nöjet att gå ut i, för dem okänd terräng och de hittar alltid tillbaka , och då har vi inte gått tillbaka samma väg, och inga tydliga kännetecken heller.. Tror att det är en egenskap som fler hade i forna tider, innan kartor och kompass fanns att tillgå. Ta tex fiskare innan kompassen uppfanns, ingen enkel uppgift att ta sig hem efter en eller flera dagar på havet, åtminstone där jag bor på västkusten så finns är det svårt att hitta tillbaks till hemmapunkten...

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skog och folk

Inlägg av Yngwe » 4 januari 2016, 00:41

Så hur tror du denna förmåga fungerar Dersa? En omedveten gps inombords som hela tiden ger dig din rumsliga position? Alltså ett sjätte sinne? Att vi har en viss känsla för norr kan möjligen stämma, men de försök jag sett och deltagit i visar alla att den är väldigt vag och lätt störs med stress, trötthet och allmän förvirring.
Någon annan förmåga finns inte påvisad hos människan idag, och det finns ingen anledning att anta att den funnits i forntiden heller.

Det hela handlar om att du skapar dig en rumsuppfattning, och det kan man givetvis träna på, och också ha olika talang för. Om du har problem i hus Dersa så har du troligen inte något vidare anlag för att skaffa dig en tillräckligt bra rumsuppfattning. Du kan inte sätta ihop referenserna till en bild. Om du följde med mig en timme rakt ut i skogen, och jag är van och hittar mycket bra även i ny terräng, så skulle du antagligen titta på skogen med helt andra ögon än jag. Du skulle nog se samma kulle, samma lilla mosse och samma bäck som jag, men du skulle inte skapa ett sammanhang mellan dom. Och kraftledningen vi körde under strax innan vi parkerade registrerade din hjärna kanske bara som en kraftledning, medans min registrerade den som en stopplinje. Och det mer eller mindre omedvetet.

Om vi båda däremot blundade såväl i bilen som på den där timmespromenaden, så skulle jag och du ha lika svårt att hitta till bilen. Och det skulle Thomas också. Tror du inte det?

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Skog och folk

Inlägg av dersa » 4 januari 2016, 01:15

Nix tror inte det, där jag varit ute finns inga stoplplinjer att orientera sig efter, kan bara konstatera att en del människor har bra koll på hur de ska hitta tillbaks var de kom från. Brevduvor fungerar likadant, men från ett annat perspektiv... :)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skog och folk

Inlägg av Carl Thomas » 4 januari 2016, 01:30

Yngwe,

Vi är alla olika och vi har alla olika "gåvor" som vi är födda med. Det är inget märkligt med det. Jag har den förmåga jag beskrev ovan, jag har använt den i hela mitt liv praktiskt. Det är inget konstigt med det. Andra har andra förmågor. Tror du inte på det är det helt upp till dig.

Men, enligt mitt sött att tänka har vi bara gåvor som har använts tidigare, kanske gåvor som alla hade ridigare när det var viktigt att kunna just detta för att överleva. Det är i alla fall en teori jag har.

En bekant till mig räknar huvudräkning snabbare ön jag kan slå på en miniräknare - alla fyra räknesätten - och han säger svaret på upp till sjusiffriga tal snabbare än vad jag hinner trycka på resultatknappen. Jag tycker att det är en märklig förmåga - hann tyxker det inte.
Autism medför ofta att människor kan "se" hur många tändstickor eller annat som spills ut - oxh deta bara genom att se på dem, antalet ser de direkt. Filmen Rainman visade en sådan händelse.

Duvan Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skog och folk

Inlägg av Yngwe » 4 januari 2016, 10:38

Brevduvor navigerar med hjälp av magnetfältet, och möjligen också med hjälp av dofter. Hos människan har man som sagt väl möjligen kunnat se att man kan känna av norr med hjälp av magnetfält. Jag är inte heller främmande för att enstaka människor har en mycket mer utvecklad förmåga till detta. Men det är ändå inte samma sak.

Jag är fullkomligt övertygad om att många är väldigt duktiga på att hitta i skogen, och anser mig själv vara en av dom. Jag är lika övertygad om att detta är en förmåga som inte bygger på ett sjätte sinne, utan istället en utvecklad förmåga att hantera olika sorters referenser så som fysiska objekt, tid, riktning och hastighet för att bygga en god rumsuppfattning. Jag vill nog påstå att ingen av utövarna här har för vana att bli vallade ut i skogen med ögonbindel och därför knappast har prövat tesen utan användandet av sina normala sinnen. Om någon bevisar att de klarar detta så ska jag villigt kalla denna för ytterst speciell. Men att alla i forntiden skulle kunna detta håller jag för lika sannolikt som att alla kunde räkna fyrsiffriga multiplikationer i huvet innan kulramen uppfanns...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skog och folk

Inlägg av Carl Thomas » 4 januari 2016, 21:33

Jag har gått i tät dimma, sikt 5-10 meter max, under en halv natt på kalfjäll. Jag gick ca 20 km - och kom fram exakt rätt. Jag använde inte kompass utan litade på min utgångspunkt som var ett pass på ca 1300 meters höjd.

Jag hade gått denna sträcka förut ett par gånger under dagtid, jag visste alltså vissa lutningar av fjällsidan jag gick på - men det bar också allt.

Jag hade med mig ett par personer som blev allt räddare ju längre vi gick. Till slut nekade de att gå längre i dimman. Jag pekade ut på kartan var vi var någonstans och ekolodade sedan vår position. De blev övertygade om att jag visste var vi var så vi fortsatte gå - och strax efter kom vi ned under dimman på exakt rätt plats.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar