Vite & Brömse stenar

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Vite & Brömse stenar

Inlägg av Yngwe » 30 oktober 2015, 16:29

Att Blekinge inte tillhört Danmark då Landamäri 1 skulel ha skrivits har Anganatyr visat väl. Placeringen av dessa stenar på gränsen mellan Blekinge och Småland blir då problematiskt. När det gäller Vitesten så ger källan i sig ingen info om att den skulle finnas i Blekinge. Men för Brömse sten finns sådan info, den sägs uttryckligen stå mellan Blekinge och Möre. Eftersom det är den enda sten som har sådan info, kan man kanske misstänka att det är tillägg motiverat av införlivandet av Blekinge i danska riket.

Min hypotes som jag provar här nu är att varken Vite eller Brömse sten stås på Blekinges gräns mot Småland, utan på Skånes gräns mot Småland

Vites sten är placerad en knapp km nordväst om Healt, utanför Örkelljunga. Den står brevid en hålväg som enligt FMIS tidigare använts för att ta sig över gränsen. Avståndet till dagens gräns mot Småland är en dryg km. Till Tre-läns-röset Halland - Skåne - Småland är det knappt 3 km. Vite Sten har RAÄ-nummer Skånes-Fagerhult 36:1. Namnledet Vite ingår i flera toponymer i området. Vitesjön, Vita Sjö, Vitaholm och även i Fit iunk, ett medeltida gränsmärke. Vit/Fit skulle jag gissa på vara ett traktnamn

Så långt inget nytt, denna sten har väl såvitt jag förstår placerats här tidigare.

Brömse sten däremot har jag aldrig hört en alternativ placering för. Men jag vill framföra en hypotes som istället placerar Brömse sten i Örkeneds socken. Där finns också något som verkar vara ett traktnamn om än vagt. Där finns ett Brömsholm och äve Bremsabackarna och Brimsabackarna i närheten av dagens Stora Bökön.
Brömsholm antas vara Brorsö, och vi kan finna en stor mängd ortsnamn innehållande Bror eller Bros i trakten. Broshall är en stor gränssten. Området ligger precis på Smålandsgränsen, och mindre än en mil från dagens gränskors Skåne - Blekinge - Småland. Denna placering stämmer då bättre överens med de övriga uppgifter vi har att ta ställning till.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vite & Brömse stenar

Inlägg av Yngwe » 2 november 2015, 22:14

Pockar på lite mothugg.

Här är Bröms-orterna på gränsen mellan Skåne och Småland
Bröms.jpg
Bröms.jpg (136.91 KiB) Visad 3719 gånger

Skriv svar