Suiones - en polsk historia

Här kan du diskutera historisk geografi.
LarsArnold
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 juni 2019, 09:44

Suiones - en polsk historia

Inlägg av LarsArnold » 13 juni 2019, 10:45

Hej, Varsågod och opponera!
Detaljer finns på suiones.se
Speciellt i dokumentet
http://suiones.se/Sammanfattning_Suione ... storia.pdf

Jag har i detta arbete framlagt ett antal argument för att Tacitus folkstam Suiones passar mycket väl in på polska staden Swinoujscie.
Det nya är också att jag i en mycket omfattande forskningsöversikt lusläst i princip allt i ämnet sedan 1500-talet, vilket visar hur tron på ett samband med Sverige växt fram på fragmentariska grunder.

Shot men and women! :)

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av Kungsune » 13 juni 2019, 18:38

Det är kul att du vågar tänka själv. Det finns en del resonemang och argument som är intressanta. Den första svagheten jag kommer på är att Tacitus inte beskriver att suiones bor på öar i en flodmynning. Har lite svårt att se att det ligger ute i själva havet. Varför skulle han missa floden?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av anganatyr » 13 juni 2019, 19:08

Har lite mycket på jobbet nu innan semestern, men ska läsa så fort tid ges.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av Yngwe » 13 juni 2019, 19:25

Instämmer med föregående talare, jag tror mig veta några ivriga påhejare på detta forum :D

Några punkter som jag undrar lite över

1. Om dom nu lokaliseras till ett floddelta, varför reflekterar Tacitus över att båtarna ser ut som de som används på floder? Det vore ju i de fallet alldeles normalt.


2. Hur kommer det sig att Tacitus säger att samhällena skyddas av oceanen om de återfinns i ett floddelta?

3. Om rugierna som skall återfinnas på Rügen, sägs finnas i havets omedelbara närhet, blir inte perspektivet fel då eftersom de onekligen är mer ute i havet än ditt utpekade område.

4. Varför ett hopp på 60 mil? Det är knappt 10 mil till skånska kusten från Rügen.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av anganatyr » 14 juni 2019, 18:35

För det första tycker jag att du gjort ett väldigt intressant arbete där du går tillbaka till originalkällorna istället för att använda en massa tolkningar gjorda av tidigare forskare. Man ser då också hur osäkra många etablerade tolkningar då också är. Ett väldigt spännande arbetssätt tycker jag.

Punkt nummer 16 tycker jag är intressant då båtar och skepp är mitt område.
16. Båttypen
Suiones skildrade båtar har inte överensstämt med några svenska utgrävda fynd. Beskrivningen passar
väl in på mindre paddelfarkoster olämpliga för långfärd, och passar utmärkt i exempelvis Oders delta.
Per Persson skriver så här i sin översättning:
Härefter följa i själva Oceanen svionernas samhällen, som utom genom män och vapen äro starka genom flottor. Fartygens form avviker (från den vanliga) däruti, att en i båda ändar befintlig förstäv bildar en till landning alltid färdig framsida. Man varken betjänar dem med segel eller fäster åror i rad vid sidorna. Roddverket är löst, som på vissa floder, och flyttbart på båda sidor, allteftersom omständigheterna fordra.
N. E Hammerstedt skriver följande i sin:
Härefter komma ute i själva oceanen svionernas folkområden, vilka äro mäktiga icke allenast genom manskap och vapen utan även genom flottor. Skeppens byggnad är därigenom egenartad, att icke allenast framutan även bakstammen bildar en för landning lämplig stäv. Varken föra de segel eller fastgöra de årorna i rad längs skeppsborden. Lösa, såsom det brukas på åtskilliga floder och flyttbara allt efter förhållandenas krav, lika användbara åt ömse håll, anbringas årorna.
Om man utgår från att Tacitus egentligen menar paddlar istället för åror (som även du verkar göra i ditt arbete när du kallar dem mindre paddelfarkoster), så har flera sådana fynd gjorts i Skandinavien. Redan på stenåldern fanns stockbåtar med paddlar. Av de mer välbevarade fynden finns Hjortspringsbåten från Danmark som med C14-metoden är daterat till omkring år 300-400 f.Kr. Samma båttyp finns på svenska hällristningar redan under bronsåldern.

Bild
Själva fyndet på Nationalmuseum i Köpenhamn.

Bild
Rekonstruktion av Hjortspringsbåten.

Allt handlar givetvis om hur Tacitus text ska tolkas. Vad var det egentligen han menade? Var det paddlar eller åror?

Din hypotes står ju inte och faller med båtarna dock.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av anganatyr » 15 juni 2019, 07:51

Detta är ett arbete du gjort själv utan koppling till universitet eller högskola?

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av Castor » 15 juni 2019, 07:52

Kungsune skrev:
13 juni 2019, 18:38
Den första svagheten jag kommer på är att Tacitus inte beskriver att suiones bor på öar i en flodmynning. Har lite svårt att se att det ligger ute i själva havet.
Men han säger ju inte heller att suionerna bor på en ofantlig landmassa, mycket större än Britannien... En landmassa som för övrigt inte beskrivs av några andra författare före Jordanes och Prokopios.

Den gamla tolkningen, som väldigt många fortfarande biter sig fast vid trots dess uppenbara brister, lämnar flera frågor obesvarade... Den ger t.ex. inte någon tillfredsställande förklaring på vad det andra havet, "stelt och nästan orörligt", är för något...
Senast redigerad av 3 Castor, redigerad totalt 15 gång.

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av Castor » 15 juni 2019, 07:56

Hjortspring ligger ju vid södra Östersjökusten och är knappast något argument för att Suiones hörde hemma på Skandinaviska halvön.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av anganatyr » 15 juni 2019, 07:57

Du har en egen hemsida om arbetet.
http://www.suiones.se/

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Suiones - en polsk historia

Inlägg av anganatyr » 15 juni 2019, 07:58

Castor skrev:
15 juni 2019, 07:56
Hjortspring ligger ju vid södra Östersjökusten och är knappast något argument för att Suiones hörde hemma på Skandinaviska halvön.
Båttypen finns som jag skrev i inlägget på hällristningar i hela Skandinavien sedan bronsålder.

Skriv svar