Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 2 augusti 2022, 14:18

Castor skrev:
1 augusti 2022, 20:58
Starkodder skrev:
1 augusti 2022, 19:36
Varför kan Theutes inte istället syfta på Tveta härad i Småland? Ortnamnet skrevs 1178 Jn Thwetum.
Kanske därför att Tveta, liksom Tjust, inte kan fås att passa ihop med de andra namnen i gruppen…
Märk: "sub uno" indikerar att alla fem fanns i en och samma trakt.
Fast det kan man väl? Det är ju bara att göra andra lokalisering ar av de andra namnen? Berg och Hall är ju knappast svårt att hitta i Tvetas omgivningar....

Det är ju i realiteten helt omöjligt att föra en diskussion som leder någon vart om detta då allt är antagande på antagande. Kan Råån hetat något annat innan det blev en gräns. Naturligtvis. Kan det ha varit Tjute? Varför inte, hur ska man kunna argumentera mot det?

Tycker man får göra just som du gjorde Castor, att se vad som faktiskt står. Sub Uno antyder ju verkligen om att det rör sig om ett sammanhållet område och då blir det nog vettigaste att försöka hitta en sådan förklaring.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 3 augusti 2022, 11:33

Yngwe skrev:
2 augusti 2022, 14:18
Castor skrev:
1 augusti 2022, 20:58
Starkodder skrev:
1 augusti 2022, 19:36
Varför kan Theutes inte istället syfta på Tveta härad i Småland? Ortnamnet skrevs 1178 Jn Thwetum.
Kanske därför att Tveta, liksom Tjust, inte kan fås att passa ihop med de andra namnen i gruppen…
Märk: "sub uno" indikerar att alla fem fanns i en och samma trakt.
Fast det kan man väl? Det är ju bara att göra andra lokalisering ar av de andra namnen? Berg och Hall är ju knappast svårt att hitta i Tvetas omgivningar....
Fast Tveta lär ha varit tämligen obebyggt på 500-talet. Det verkar i stort sett bara ha varit en liten bygd vid Vätterns södra ände... (jfr Granlunds karta i Svennungs artikel som jag tidigare hänvisade till). Jordanes talar ju om bördig slättbygd, en beskrivning som knappast kan ha gällt folkvandringstidens Tveta med omnejd.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 3 augusti 2022, 12:12

Tveta obebyggt? Vad får du den uppgiften ifrån?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 3 augusti 2022, 13:00

Erik Granlunds karta från 1929 är visserligen gammal, men den verkar fortsatt att vara aktuell åtminstone fram till 1964 då Svennung skrev om de nordiska folknamnen hos Jordanes. Kan hända att nya upptäckter har gjorts de sista dryga 50 åren, som förändrar bilden...

SMÅLAND-FVT.png
SMÅLAND-FVT.png (360.12 KiB) Visad 1148 gånger
Folkvandringstidens bygder är markerade med svart. De prickade områdena är bygdernas utvidgning fram till medeltiden.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 3 augusti 2022, 14:03

Och du menar då Castor att det fortfarande är en uppgift vi kan använda som argument idag?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 3 augusti 2022, 14:15

Ja, tills en mer aktuell karta kan frambringas, som påvisar något annat.

Men det mesta talar ändå för att hela gruppen Theu(s)tes, Vagoth, Bergio, Hallin och Liothida höll till i nordvästra Skåne och södra Halland.

Noterar för övrigt att jag verkar vara ensam om att placera Liothida vid Lagans mynning och inte i Luggude härad.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 3 augusti 2022, 14:40

Och det har du försökt få fram men inte lyckats med?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 3 augusti 2022, 14:48

Jag hade kartan lätt tillgänglig, eftersom den finns i Svennungs artikel. Den visar bl.a. Rååns dalgång (vid nedre vänstra hörnet) och det är där jag vill ha theutes. Det är upp till den som tror på Tveta att hitta en aktuell karta som visar en större folkvandringstida bygd där.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 3 augusti 2022, 16:09

Märkligt förhållningssätt att inte själv utöva någon som helst källkritik för sina argument....

En enkel sökning i Fornsök på tex stenkrets, som ju ofta är från FVT, hade ju gett dig en helt annan bild...

Det är nog ganska vanskligt att an ända hundra år gammalt material....

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 3 augusti 2022, 17:34

Ja, den undersökning som resulterade i kartan gjordes för ganska precis 100 år sedan...
Erik Granlund skrev:Försöksvis gjorde jag en gång en sammanställning av namnen på topografiska kartbladet Jönköping och de fasta fornlämningarna från järnålderns senare del. Då undersökningen utfördes år 1922 har sedan dess en del nya gravfält kommit i dagen, alla de som jag upptagit äro kanske ej rätt daterade, kanske också att några namn äro överhoppade, men allt detta spelar ringa roll i förhållande till det stora materialet. Att hänföra fornminnet till rätt gård kan emellertid ibland vara vanskligt.
[…]
På grundval av ortnamnen samt de fasta fornlämningarna har jag med stöd av topografi och geologi uppgjort en serie kartor över den småländska bygdens utveckling. Fig. 26 är ett enkelt sammandrag direkt för hand nedritat från de topografiska bladen, vilka använts som arbetskartor. Därför kan vissa mindre felaktigheter ha insmugit sig. För kartbilden i sin helhet och vad den vill visa spelar detta emellertid ej någon roll.
[…]
Naturligtvis måste ett stort antal fel vidlåda en sådan sammanställning men de stora huvuddragen torde likväl härigenom komma fram.
https://raa.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Jag använde kartan med reservation för att den kan innehålla felaktigheter, att vissa bygder kan saknas etc. Men oavsett i vilken grad Tveta var bebyggt på 500-talet så är mitt främsta argument mot att Tveta skulle ha varit hemvist för Theutes att området ligger avigt till i förhållande till resten av namnen i Jordanes’ redogörelse (som jag tolkar det). Man kan förvisso ta sig dit om man t.ex. följer Lagan upp till källan vid Taberg, men då borde namnet ha nämnts i anslutning till Finnaithae.

Skriv svar