Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 27 januari 2017, 15:41

Älvriket är inte alls dumt och stämmer i delar in på det medeltida Älvsyssel som slutade i Gullmarn där Ranerike började. Även Fjäre kan stämma väl in på Jordanes Fervir och det medeltida Fjäre. Jordanes lägger Euagreotungi=Örgrytingarna där det medeltida Älvsyssel återfinns. Eua betyder vid vatten eller Ö. Greotungi betyder "i stenig trakt" men är även ett namn för Östgoterna (de som kom från den steniga trakten). Västgoternas stamnamn var Tervingi (de som kommer från skogen). Kanske då Örgrytingarna kan översättas med Havsgoter? Beowulf är Älvahärens härskare och en Havsgeat..

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Starkodder » 27 januari 2017, 16:18

Valdemar skrev:Älvriket är inte alls dumt och stämmer i delar in på det medeltida Älvsyssel som slutade i Gullmarn där Ranerike började. Även Fjäre kan stämma väl in på Jordanes Fervir och det medeltida Fjäre. Jordanes lägger Euagreotungi=Örgrytingarna där det medeltida Älvsyssel återfinns. Eua betyder vid vatten eller Ö. Greotungi betyder "i stenig trakt" men är även ett namn för Östgoterna (de som kom från den steniga trakten). Västgoternas stamnamn var Tervingi (de som kommer från skogen). Kanske då Örgrytingarna kan översättas med Havsgoter? Beowulf är Älvahärens härskare och en Havsgeat..
Läste den latinska texten av Jordanes:

22 Sequitur deinde diversarum turba nationum, Theustes, Vagoth, Bergio, Hallin, Liothida, quorum omnium sedes sub uno plani ac fertilis, et propterea inibi aliarum gentium incursionibus infestantur. Post hos Ahelmil, Finnaithae, Fervir, Ganthigoth, acre hominum genus et at bella prumtissimum. Dehinc Mixi, Evagre, Otingis. Hi omnes excisis rupibus quasi castellis inhabitant ritu beluino.

Således en egen tolkning gällande Örgrytingar. Vem kom upp med den idén?

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 27 januari 2017, 16:27

Varianten Evagreotingis har jag också sett. Spelar egentligen ingen roll om man ser dem som en eller två separata stammar då de i alla fall tycks ha liknat varandra och bott i samma trakter.

Kopplingen till gotiska Greutung- är annars intressant.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Carl Thomas » 27 januari 2017, 16:37

Örgryte betyder "stenbunden sandmark" om jag minns rätt...

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 27 januari 2017, 16:58

Eua betyder vid vatten men även Ö. Greutungi har med sten att göra. Förutom Örgryte så finns begreppet Gryt i namnet på storhögen i Tingstad i Göteborg, Grytingehögen. Dessutom låg Grötsbackka och Grötsbacka Skeppsreda i trakten av Kungälv. Idén med örgrytingar är inte ny utan bl a Svennung har föreslagit detta. Jag har själv stämt av med nu levande språkvetare som håller med om principen för ordens innebörd. Tanken med kopplingen mot Greutungi är min egen så vitt jag vet.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Starkodder » 27 januari 2017, 17:16

Valdemar skrev:Eua betyder både stenig trakt vid vatten men även Ö. Idén med örgrytingar är inte ny utan bl a Svennung har föreslagit detta. Jag har själv stämt av med nu levande språkvetare som håller med om principen för ordens innebörd. Tanken med kopplingen mot Greutungi är min egen så vitt jag vet.

Min undran berodde väl på att det står två namn i originaltexten och inte ett. Boendes i uthuggna grottor är väl intressant och borde kanske leda tanken till Bohuslän alternativt Öland/Gotland.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 27 januari 2017, 17:57

Läs gärna J Svennungs analys. Helt tydligt är att om man köper Fervir i Fjäre och Rani i Ranerike så borde Euagreotungi ligga nära dem och inte på östkusten.

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 27 januari 2017, 18:29

Ranrike döljer sig sannolikt bakom namnet Aeragnaricii. Ranii vill jag som tidigare framhållits se i Sogn og Fjordane där den mäktige Evebø-(Eide)-hövdingen gravlades.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Eidehøvdingen

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 27 januari 2017, 18:50

Ranerike var under folkvandringstiden ett rikt landskap med potentiella hövdingar/kungar i Lilla Jored-rjå, Hög Edsten-fvt och Svarteborg. Hög Edsten är i princip samtida med Jordanes. Varför Ranii så långt upp när ett dokumenterat Ranerike fanns i norra Bohuslän?

notera den kristna symbolen i form av den lilla guldboken. Denna har diskuterats länge som en av de första tydligt kristna symbolerna funna i Sverige. Kanske logisk om man varit i tjänst för en kristen gotisk Kejsare i Rom?

http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=20877

http://thethegns.blogspot.se/2012/06/ho ... p.html?m=1

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 27 januari 2017, 21:32

Ranrike var rikt under folkvandringstiden, ja. Det är värt att notera att det i Jordanes uppräkning bara finns två -rici-, nämligen Raumarici och Aeragnaricii. Det kanske indikerar att det handlar om gamla och väletablerade riken. Vi vet inte om namnet Aeragnaricii är en förvrängning eller en mer ursprunglig form. Hursomhelst är det ganska tydligt att det är just Ranrike i nuvarande Bohuslän som åsyftas.

Jag tror att Ranii, som Roduulf var satt till att härska över, fanns i västra Norge, därför att både det arkeologiska materialet och sagamaterialet (liksom den nuvarande fylkesindelningen) indikerar att det fanns fyra småkungadömen/hövdingadömen i västligaste Norge - Agder, Rogaland, Hordaland och Sogn. Det sista namnet betyder helt enkelt "socken" och kan vara ett namn som är av yngre datum än folkvandringstiden. Ran-namn finns lite varstans i Norge och Ranii kan mycket väl vara ett äldre och bortglömt namn på de forna Sognborna.

Skriv svar