Svíþjóð och Ubsalum
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Det var en bra dialog med länsstyrelsen. Och nu har jag den rätta graven. Det tog några timmar. Och det först efter att ha läst den digitala kopian av originalhandskriften av Beowulf som finns tillgänglig på nätet.
Länsstyrelsen har fått platsen.
Och det är en helt otroligt vacker plats. En av nordens viktigaste platser.
Folk vill att jag i ett pussel på tiotusen bitar bara ska bevisa én enda bit. Men man måste se till helheten. Varje bit hänger intimt samman med flera andra. Och varje grupp av platser hänger samman med flera andra grupper.
De som skrev Eddan och Beowulf var inga grottmänniskor, de använde kenningar, medvetna omskrivningar, allt för att göra det uppenbara fördolt. Men samtidigt valde de unika formationer i sten, som de visste varar nästan för evigt, som nycklar och hemliga ingångar.
Länsstyrelsen har fått platsen.
Och det är en helt otroligt vacker plats. En av nordens viktigaste platser.
Folk vill att jag i ett pussel på tiotusen bitar bara ska bevisa én enda bit. Men man måste se till helheten. Varje bit hänger intimt samman med flera andra. Och varje grupp av platser hänger samman med flera andra grupper.
De som skrev Eddan och Beowulf var inga grottmänniskor, de använde kenningar, medvetna omskrivningar, allt för att göra det uppenbara fördolt. Men samtidigt valde de unika formationer i sten, som de visste varar nästan för evigt, som nycklar och hemliga ingångar.
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Vad vi vet är att berättelserna i både Edda och Beowulf har sitt ursprung i Skandinavien. Varken Island eller England.
Senast redigerad av 1 Eric Kjellin, redigerad totalt 12 gånger.
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Mitt närmande till dessa texter är nästan enbart via ortnamn. Till det lägger jag depåfynd, plats med tradition och folkminne.
Jag gräver inte.
Jag gräver inte.
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Några av de viktigaste stenformationerna. Men det är mer än trettio stycken av dessa.
- Bilagor
-
- 20161114_145643.jpg (1.95 MiB) Visad 15452 gånger
-
- 20161119_142740.jpg (2.05 MiB) Visad 15452 gånger
-
- 20170502_125607.jpg (4.56 MiB) Visad 15452 gånger
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Tre bilder är visst max.
Här är den fjärde som inte kom med.
Här är den fjärde som inte kom med.
- Bilagor
-
- 20161114_150002.jpg (1.98 MiB) Visad 15451 gånger
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Två bilder till
- Bilagor
-
- IMG_20210603_010244_681.jpg (514.29 KiB) Visad 15415 gånger
-
- Screenshot_20220404-121529_Gallery.jpg (1.48 MiB) Visad 15415 gånger
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Hur har du tänkt dig att någon ska yttra sig om detta?
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Vad är meningen med alla bilderna?
Och var finns alla problematiseringar?
Till exempel. Redan i början av första inlägget i denna tråd tar det några minuters googlande så förstår man att "Hjalprek på þjoði" mycket väl kan vara som följer: "Namnet Hjalprek, Hjálprekr, är en folketymologisk öfverflyttning af det tyska Elberich", så enligt https://heimskringla.no/wiki/Mytologisk ... 6rteckning.
Tjod och deutsch/tysk är ju besläktade ord.
Jag kan också ta en karta och godtyckligt och hämningslöst fylla på med typ bibliska namn och sedan strunta i alla motiveringar och problematiseringar... (men väljer nog att inte göra detta då det bara slukar egen och andras tid totalt i onödan).
Och var finns alla problematiseringar?
Till exempel. Redan i början av första inlägget i denna tråd tar det några minuters googlande så förstår man att "Hjalprek på þjoði" mycket väl kan vara som följer: "Namnet Hjalprek, Hjálprekr, är en folketymologisk öfverflyttning af det tyska Elberich", så enligt https://heimskringla.no/wiki/Mytologisk ... 6rteckning.
Tjod och deutsch/tysk är ju besläktade ord.
Jag kan också ta en karta och godtyckligt och hämningslöst fylla på med typ bibliska namn och sedan strunta i alla motiveringar och problematiseringar... (men väljer nog att inte göra detta då det bara slukar egen och andras tid totalt i onödan).
-
Eric Kjellin
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 september 2020, 10:46
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Tre fyrkantiga hål i en klippa vid min "xxxx"
- Bilagor
-
- FB_IMG_1585328396674.jpg (671.46 KiB) Visad 15373 gånger
-
- FB_IMG_1585328523933.jpg (200.46 KiB) Visad 15373 gånger
-
- FB_IMG_1585328383689.jpg (335.14 KiB) Visad 15373 gånger
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Har du möjligt att välja EN plats och sedan argumentera för dina slutsatser kring denna plats? Hur du har tänkt och resonerat?