Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Precis, och som då senare försvenskades till svea och göta.
Men det är egentligen lite off topic i denna tråd
Men det är egentligen lite off topic i denna tråd
Citatens "giötae" och "göta" ska väl helt enkelt referera till Gotland, då?Aksel Villráðe skrev: ↑20 november 2023, 19:13Jag orkar faktist inte tröska igenom hela denna tråd. Jag hoppas på din förståelse och ditt tålamod med mig. Jag tackar för din sammanfattning som dock tog mig lite på sängen.Yngwe skrev: ↑20 november 2023, 18:56Ojdå... Aksel, nu kommer jag hänvisa till en mycket lång tråd till
viewtopic.php?t=9
Men jag ska försöka sammanfatta lite
De tidiga lagarna, tex ÄVGL, säger inte att götar är något annat än svear, tvärtom. De säger att götarna är svear. Precis som Adam av Bremen säger dessförinnan och Florenslistan lite senare.
Och gothorum i kungatiteln har som väl visats ursprungligen inte avsett götarna, utan gutarna. Titeln är tidigt klart knuten till innehavet av Gotland.
Grundförutsättningen är alltså att det är väl belagt att götar är svear redan när medeltiden börjar och fortsätter vara det till idag.
Om vi lämnar ÄVGL därhän för tillfället, varför särredovisar man ”svear” och ”götar” i dessa lagtexter?:
• Upplandslagen 1290:
”Byrghir mæþ guz naþum. Kunungær sweæ ok giötæ helsær allæ þöm þættæ breff seæ mæþ guz qweþiu ok sinæ þo [at] forni laghæ rættir sein wirþningæ wærþir þa kombær stundum swa til at vm skiptis þæn laghæ staþgi.”
• Södermannalagen stadfäst 1327 (codex köpenhamn)
“Swa biuþer ok waeldugher konunger swea ok göta ok normanna magnus sun haertugh erikæ allum suþermannum
uiþir lagh ok Raetuisu byggia ok…”
Varför inte bara skriva Svears kungar?
Ja, Gotland inlämmades ju 1285 men var fortfarande tämligen autonomt. Västgötska hertigar, jarlar och biskopar tituleras regelmässigt med rex/dux/ad- suetia, suecia, suedia etc varianter under samtiden. Ad/ rex- gothia eller gothorum används av och om gotländska personer.
I sammanhanget är ju Magnus Erikssons rex suetia titel när han i princip bara behåller Västergötland i sin svenska rikshalva ledande.
I sammanhanget är ju Magnus Erikssons rex suetia titel när han i princip bara behåller Västergötland i sin svenska rikshalva ledande.
-
Aksel Villráðe
Äldre Västgötalagen talar om att bege sig ”til aldra göta þings”. Vilka åsyftar ”götar” där?Kungsune skrev: ↑21 november 2023, 16:07Ja, Gotland inlämmades ju 1285 men var fortfarande tämligen autonomt. Västgötska hertigar, jarlar och biskopar tituleras regelmässigt med rex/dux/ad- suetia, suecia, suedia etc varianter under samtiden. Ad/ rex- gothia eller gothorum används av och om gotländska personer.
Troligtvis götar i Västergötland eftersom några försök till rikssamling juridiskt ännu inte kan skönjas när äldre västgötalagen skrivs. Däremot skildras i texten att svear har rätt att välja kung följt sv hur det går till när västgötarna gör detta. På 1500-talet gjorde danska källor ingen skillnad melland gutar, götar och jutar. Alla kallades de “gyder”. I kontinentala källor kallas likaledes dessa olika stammar för “gothi”. Av Adam får vi veta att goterna är svearnas största stam och att de innehar styret. Saxo kallar svearnas kung och soldater på några ställen för gothi. De äldsta kända skildringarna av gotlänningar på svenska skriver giöta istället för guta.
-
Aksel Villráðe
Vilka skildringar av gotlänningar på svenska tänker du på här specifikt?Kungsune skrev: ↑25 november 2023, 15:33Troligtvis götar i Västergötland eftersom några försök till rikssamling juridiskt ännu inte kan skönjas när äldre västgötalagen skrivs. Däremot skildras i texten att svear har rätt att välja kung följt sv hur det går till när västgötarna gör detta. På 1500-talet gjorde danska källor ingen skillnad melland gutar, götar och jutar. Alla kallades de “gyder”. I kontinentala källor kallas likaledes dessa olika stammar för “gothi”. Av Adam får vi veta att goterna är svearnas största stam och att de innehar styret. Saxo kallar svearnas kung och soldater på några ställen för gothi. De äldsta kända skildringarna av gotlänningar på svenska skriver giöta istället för guta.
Ffa Brasks översättningar. Jämför gärna dessa analogt med vilka perioder danska resp svenska kungahusen använder gothorum-titel när de innehar (påstår sig inneha) just Gotland. Vi har redan en tråd kring det.
-
Aksel Villráðe
Tack för tipset Kungsune. Jag har nu läst igenom tråden och jag tycker du argumenterar övertygande för tesen.
Finns det något akademiskt arbete som berör den i sin helhet?
Finns det något akademiskt arbete som berör den i sin helhet?
Tack! Nä tyvärr tror jag de flesta frågor som handlar om dessa begrepp leder till stigma om man är i universitetsvärlden. Det är väldigt många som känner att deras tår blir trampade på. Inte kul när någon visar att konventionen som alla utgått från, bygger på oväntat lösa antaganden.
Jag tycker det är hög tid att ngn av er proffs här på forumet som argumenterar för alternativet borde börja skriva om det. Jag köper resonemanget men det är ganska ensamt om det inte finns någon akademisk uppbackning.