Vinlands geografi

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Yngwe » 10 augusti 2016, 23:37

Det finns väl en avsevärd risk att de platser som skandinaverna fann lämpliga för att slå sig ner på, oxkså varit lämpliga för senare bosättare, och därför är bortbygda sen länge. På Newfoundland är läget annorlunda... och det kanske är därför vi finner platser där....

Men tanken har också slagit mig att Newfoundland spelat en viktig roll. I sagorna sägs att man blir bortjagad av skrälingarna.... man klarar alltså inte av att bosätta sig där. Men kanske klarar man ändå av att hämta resurser där, och då har Newfoundland kunnat fungera som en betydligt tryggare bas att operera ifrån...

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 10 augusti 2016, 23:51

Samma tanke har slagit mig. Bosättningarna på Newfoundland kan vara senare än sagornas upptäcktsresor, även om valnötter från längre söderut hittats i L'Ans aux Meadows.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 11 augusti 2016, 08:27

Glöm inte behovet av timmer, Grönland och även Island ligger bortom trädgränsen (även om Island har förmåga till viss skogstillväxt så tog det inte lång tid innan vikingarna huggit bort det). Timmer för hus och båtar m.m. Nog torde N.Amerika ha varit intressant ur denna synvinkel, inte minst för Grönlänningarna.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 11 augusti 2016, 09:05

När man tittar lite närmare på fenomenet Vikingar i Amerika slås jag lite av fenomenet att det verkar väcka motstånd. Först - bara sagor, sen med L'Anse aux Meadows - nja inte säkert, när säkert - möjligen men inte längre osv. Ett motstånd mot vad? Vi har lite knepiga saker som Kensington stenen, Maine penningen, verendryestenen som kan peka på en penetration längre söder ut och väster ut, där kanske Maine penningen är den mer vetenskapligt accepterade men gärna förklaras utifrån indianhandel från norr. Sagorna sa sitt men få lyssnade. Vi har hälland och skogsland men vi tvivlar på Vinland.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 augusti 2016, 11:31

Om man vill leta efter Hop väldigt långt söderut så finns detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hobe_Sound,_Florida

jancro

Inlägg av jancro » 11 augusti 2016, 13:37

Ättelägg : " Vi har hälland och skogsland men vi tvivlar på Vinland. "

På Grönland verkar man så tidigt som år 1121 vara oklar över Vinlands belägenhet, medan man i århundraden tycks ha hämtat timmer i Markland :

WP Vinland : " Isländska sagor omnämner inget senare kolonisationsförsök i Vinland efter Thorfinns, däremot berättar isländska annaler för 1121, att Grönlands förste biskop, Erik Gnupsson, "sökte Vinland", och för 1347, att ett litet grönländskt fartyg, som varit i Markland, av stormen drivits till Island."

Engelska WP är lite utförligare :
" Icelandic chronicles record another attempt to visit Vinland from Greenland, over a century after the saga voyages. In 1121, Icelandic bishop Eric Gnupsson, who had been based on Greenland since 1112, "went to seek Vinland". Nothing more is reported of him, and three years later another bishop, Arnald, was sent to Greenland. No written records, other than inscribed stones, have survived in Greenland, so the next reference to a voyage also comes from Icelandic chronicles. In 1347, a ship arrived in Iceland, after being blown off course on its way home from Markland to Greenland with a load of timber. The implication is that the Greenlanders had continued to use Markland as a source of timber over several centuries."

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 augusti 2016, 14:40

Ändå har man hittat valnötter på l'anse aux Meadows, vilka inte växer där, utan snarare i områden där man också kan hitta vin....

Jag håller nog med Ättelägg, det finns en obefogat skeptisk inställning. I själva verket vore det märkligare om man inte sökt sig längre söderut åtminstone för att utforska.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 11 augusti 2016, 15:20

Men var kommer Newfoundland in i bilden? Är det sagornas Bjarney, som de i princip bara passerar, eller är L'Anse aux Meadows identiskt med Kjalarnes (med irländska havet, alltså Atlanten, åt öster och vildmark åt väster)? Eller är Kjalarnes Cape North, Nova Scotia?

Jag håller med om att sagornas berättelser är överdrivet misskrediterade, vilket jag tror dels beror på själva beteckningen "sagor" och dels att dagens skriftbaserade människor (dessutom med en tidsanda att "leva i nuet") är överdrivet skeptiska till att historiska berättelser kan hållas vid liv muntligt, någorlunda korrekt under lång tid.

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 11 augusti 2016, 15:40

Jag läste precis, inspirerad av den här tråden, Mats G Larssons Vinland det goda.

Boken var mycket intressant. Den kan absolut rekommenderas. Dessutom var det spännande att läsa om Larssons egna efterforskningar i Nordamerika.

För er som inte läst boken kan jag avslöja att Mats G Larssons teori är att Vinland låg i nuvarande Nova Scotia.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 11 augusti 2016, 16:11

Har beställt boken från bokborsen.se, hoppas att den blir intressant att läsa. Min gissning är också att Vinland avsåg Nova Scotia och/eller New Brunswick (samt eventuellt delar av Quebec, Prince Edward Island, Maine, etc.). Newfoundland bör ha varit en del av Markland eller identiskt med Bjarney, alternativt att Newfoundland utgjorde den nordligaste delen av Vinland, men jag tror att det är helt fel att sätta likhetstecken mellan Vinland och Newfoundland.

Skriv svar