Moneta
Både du och Svennung hittar på att Scandzas samlade befolkning skulle utgöra ett gens. Det inte både saknar stöd i texten, det står i direkt konflikt med Jordanes utsago om att där finns flera folk. Svennung förstår aldrig skilnaden mellan de olika termerna, och inte heller texten i stort. Se hur han missuppfattar
Aliae vero ibi sunt gentes Screrefennae, que frumentorum non queritant victum,
och resonerar om Screrefennae i plural. Så har vi också gjort, eftersom vi inte granskat tolkningarna ordentligt, och lurats av Mommsens kommatering. Om man sätter kommatecknet, som ju inte finns alls i originalet, innan Screrefennae istället, så får man en betydelse,
men där finns flera folk(pl), Screrefennae....
Det är precis som du säger, man måste läsa hela texten, inte som Svennung nyttja sin expertis, att granskande skilda termer och försöka gissa sig fram till betydelsen.
Alltså, med all tydlighet talar Jordanes om att på Scandza finns flera gentes, inte et Scandza-gens. Och med all tydlighet är det en skillnad i innebörd på gens och cultoribus, folk och invånare. Att Svennung med flera missförstått är med andra ord helt uppenbart. Det är ytterligare en anledning att ifrågasätta Svennung som mall för hur texten skall läsas.
Sen är överkursen intressant, det är ju den enda svåra knuten i hela Scandza-stycket. Jag har också resonerat om att Danis övertagande av Herulernas land är anledningen till hur de beskrivs. Men då jag tycker det är rimligt att anta att de kom utifrån till Scandza, givet information från t.ex. Prokopios, så är ju också läsningen att de stammar från sina egna rötter också helt naturlig. Dom tillhör inte gens Suehans, utan något annat gens, eller räknas bara som en obunden Natio. Vilket av det får vi ingen information om!
Min uppmaning, sluta lita på Svennung, och när du använder AI, passa på att be den framföra kritik mot honom. Framför allt, läs och tänk efter själv.