Marinarkeologiskt utbildningsmaterial

Här kan du diskutera historisk teknik.
Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Marinarkeologiskt utbildningsmaterial

Inlägg av Sven R » 10 oktober 2018, 23:13

År 1995 började jag som forskningschef på det då nystartade Fotevikens Museum. Museet hade egentligen börjat skissas på redan tio år tidigare genom att en grupp marinarkeologiskt intresserade personer bildat en förening, SVEG, för att främja arkeologiska undersökningar under vatten utmed Skånes kust. Ett stort antal entusiaster blandat med mera professionella dykare anslöt. Under åren växte verksamheten till att bli Sydsveriges största marinarkeologiska verksamhet med egna båtar och mängder med utrustning. En kartering av förlisningar runt Skånekusten blev till en databas "MIR" med mer än 1800 registrerade förlisningar och olyckor från mitten av 1700-talet till nutid.

När jag tillträdde höll man just på med ett gigantiskt sammanställningsarbete och jag blev insatt som redaktör för detta. För att få ett effektivt skydd för plundringar av vrak hade man nämligen beslutat att göra ett kursmaterial tillsammans med Svenska sportdykarförbundet. Ju fler seriösa dykare som fick insíkt i det dolda kulturarvet och hur det skulle behandlas och skyddas, desto större reellt skydd menade vi att vraken skulle få.

Det blev 21 tryckta häften om marinarkeologi och till varje häfte fanns en informationsvideo på ca 10 minuter vardera. Innan jag slutade på Fotevikens Museum 2013 fick jag möjlighet att lägga ut 14 av dessa häften som pdf-er på museets hemsida. Är ni intresserade av materialet hittar ni det här:
https://www.fotevikensmuseum.se/marinar ... /index.htm

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Marinarkeologiskt utbildningsmaterial

Inlägg av Yngwe » 10 oktober 2018, 23:16

Toppen!!!!

Skriv svar