Båtfynd av okänd ålder

Här kan du diskutera historisk teknik.
heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av heimlaga » 30 april 2018, 10:24

Genom att ta ut prover på olika ställen ur samma bräda och lägga omlott har vi lyckats förlänga proverna med något tiotal årsringar. Det borde ju förbättra daterbarheten. Då jag tog ut det andra provet kom jag länge in i virket än tidigare och där det inte var lika urvattnat var det helt uppenbart att det var tall.
Man lär sig.....
Dateraren har fått tag på tallserier från bland annat Ångermanland och de inre delarna av Finland.

Jag har fått fram mera historiska fakta om området:
Tydligen hade Byträsket ett andra utlopp antagligen i form av en öppen ränna genom myrlandet genom Njopär och Stormossen och Lillmossen och ut till Tolfors. Båten hittades invid den rännan.
Nuvarande utloppet fördjupades kring sekelskiftet 1800 och då torkade andra utloppet ut liksom myrarna runtomkring.

Med andra ord kan båten vara senare än vi har trott om det är så att någon har släpat upp en uttjänt båt för att använda i Byträsket och sedan har båten kommit på drift och fastnat i myrkanten i den mindre utloppet.
Jag tror inte riktigt på det här eftersom båten enligt utsago låg på lerbotten under vassrötter som i sin tur låg under mossa men jag vill inte utesluta någonting innan vi vet.

Vi får se.

Vi har inte råd med en C14 datering just nu men dendrikronologidateraren har lovat att bjuda på sin datering gratis om han får resultat.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtfynd av okänd ålder

Inlägg av anganatyr » 1 maj 2018, 17:04

Generöst att ni får provet gratis!

Skriv svar