Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

1520 - Nu
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Yngwe » 18 november 2016, 15:35

Kungsune skrev:Undrar om inte Bäckahästen slår huvudet på spiken?
Tabergsjärnet var väl den enda malmen som dög att göra riktiga skjutvapen med eftersom den innehåller titan. Jönköping var vapensmedjornas stad och således en nyckelstad för kronan. Samtidigt en läckerbit för Danmark som hade goda möjligheter att utnyttja infrastrukturen till den närmsta riktiga järngruvan.

Men vapensmedjorna fanns vad vi vet inte i någon större omfattning innan 1600-talets början, utan är en del av att göra Jönköping till en befäst stad.

Och gruvan i Taberg (som jag ser nu genom fönstret) ligger en bra bit söder om Jönköping så fästningen är inte mycket till hjälp för att försvara den. Bredaryd hade åtminstone legat mellan dansken och gruvan...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Kungsune » 18 november 2016, 15:59

Det beror på hur du ser det. 1563 är redan Jönköpings slott rustkammare och således finns det redan då gott om vapensmeder i närmiljön. Som jag ser det är du helt chanslös att uppehålla Taberg om du inte har Jönköping. Belägenheten vid Vätterns ände var ju ett nav redan i medeltid och därför viktig för all infrastruktur. Taberg ligger bara en mil söder om Jönköping så det är väl inom en halvtimmes ridavstånd. Ganska normalt avstånd för skydd. En renässansarmé rörde sig inte från Halmstad till Taberg oupptäckt så det fanns gott om tid att mobilisera.
Det vore ju galet att inte förlägga vapensmedjorna i den stad som ligger närmast världens kanske i särklass bästa järnmalm för gevärspipor. Under renässansen kände man inte till varför Tabergsjärnet var så bra men man visste att det var bra. http://www.nissadalen.com/index.php/taberg

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Yngwe » 18 november 2016, 19:35

C'est fer de Takaberg! :D Kvalitetsstämpel hos franska pistolsmeder!

Det är brant uppför, så det tar nog en timme att rida till Taberg. I vilket fall, berget hade nog sitt värde, men det var inte så att man inte kunde göra vapen utan järnet därifrån. Även om kvalitén är närmast unik så lär det inte ha inneburit någon avgörande inverkan på ett lands förmåga att föra krig.

Att man lägger faktorierna i Jönköping är inte konstigt, man har råmaterial och lång tradition av att bruka järn, det är förmodligen grunden till hela Jönköpings tillkomst som stad, Men man hade fortfarande kunna lägga fästningen i Bredaryd. De rörliga förband som skulle skydda Taberg behövde ingen fästning för att göra det....


Jag har faktiskt en enkel hypotes, men har velat få fram fler synpunkter. Jönköpings avgörande fördel mot Bredaryd och andra ställen är enligt min tanke att det lär vara närmast omöjligt att isolera Jönköping vid en belägring. På Vättern kan man föra fram förnödenheter och förstärkningar utan risk. Om fästningen görs tillräckligt stark så blir det omöjligt att ta den utan att först också ta såväl Östergötland som Västegötland.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Carl Thomas » 18 november 2016, 22:46

Båda Götaländerna samt Småland hade järn/stål av mycket hög kvalité. Svärd och andra blanka vapen som var smidda med detta järn ansågs vara de bästa.

I övrigt en länk om Jönköping och dess Arkli från 1560 talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jönköpi ... tningsverk

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Kungsune » 18 november 2016, 22:57

Du får tro vad du vill Yngwe för det är ju allt vi kan göra :-). I mina ögon är det självklart att tabergsjärnet var en av de viktigaste faktorerna. Tabergsgruvan under 1600-talet har varit beroende av Jönköping. Läget vid Vättern är strategiskt och närheten till Taberg gjorde stasplanerna ekonomiskt gångbara. Stadens belägenhet så nära gruvan gjorde dessutom det onödigt att uppföra befästningar nedströms. Ett centralt beläget försvar behövdes och sammantaget med det ekonomiskt fördelaktiga läget utpekade man troligtvis jönköping.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Yngwe » 19 november 2016, 00:49

Jag har svårt att se hur en fästning kan skydda något som är över en mil bort, och dessutom på fiendesidan.
En fästning närmre gränsen hade haft samma förmåga att understödja utfall mot avancerande danskar, och då dessutom legat kvar i ryggen på den som närmade sig Taberg.

Jag tror inte heller gruvan har riktigt den betydelsen då vapenfaktorier uppfördes även på andra ställen, med nog så stor produktion, det är väl först efter 1686 då Huskvarnaverken anläggs som man blir klart störst i landet på vapenproduktion. Resten av världen nöjde sig förövrigt med vanligt järn för sina vapen och merparten av de svenska vapnen var väl inte av fer de Takaber

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Kungsune » 21 november 2016, 09:09

Jag har svårt att se hur en fästning kan skydda något som är över en mil bort, och dessutom på fiendesidan.
I sådana fall ifrågasätter du i princip alla fästningar vi har i från renässansen :D

Huvudskälet är att den som inte har Jönköping får jäkligt svårt att kunna utnyttja järntäkten då alla förbindelser och underhåll blir svåra och utsatta.
tror inte heller gruvan har riktigt den betydelsen då vapenfaktorier uppfördes även på andra ställen, med nog så stor produktion, det är väl först efter 1686 då Huskvarnaverken anläggs som man blir klart störst i landet på vapenproduktion. Resten av världen nöjde sig förövrigt med vanligt järn för sina vapen och merparten av de svenska vapnen var väl inte av fer de Takaber
Det är möjligt att du har rätt. Det var helt ny info för mig att det funnits konkurrerande platser så jag lämnar den frågan öppen. Alla som jag pratat med har särskilt lyft fram Jönköping som Sveriges historiska centrum för handeldvapen. Vet bara att Gustav II startade upp en större verksamhet redan i början av 1600-talet och att redan Erik XIV hade intressen i den föregående utvecklingen. När det gäller pistoler och lättare bössor så var man ganska kräsna. Det var ingen som ville ha en pipexplosion så jag tror att Tabergsjärnet var mycket efterfrågat. Förhoppningsvis får vi veta mer om detta så småningom.


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Yngwe » 21 november 2016, 10:46

Kungsune skrev:
Jag har svårt att se hur en fästning kan skydda något som är över en mil bort, och dessutom på fiendesidan.
I sådana fall ifrågasätter du i princip alla fästningar vi har i från renässansen :D

Huvudskälet är att den som inte har Jönköping får jäkligt svårt att kunna utnyttja järntäkten då alla förbindelser och underhåll blir svåra och utsatta.
tror inte heller gruvan har riktigt den betydelsen då vapenfaktorier uppfördes även på andra ställen, med nog så stor produktion, det är väl först efter 1686 då Huskvarnaverken anläggs som man blir klart störst i landet på vapenproduktion. Resten av världen nöjde sig förövrigt med vanligt järn för sina vapen och merparten av de svenska vapnen var väl inte av fer de Takaber
Det är möjligt att du har rätt. Det var helt ny info för mig att det funnits konkurrerande platser så jag lämnar den frågan öppen. Alla som jag pratat med har särskilt lyft fram Jönköping som Sveriges historiska centrum för handeldvapen. Vet bara att Gustav II startade upp en större verksamhet redan i början av 1600-talet och att redan Erik XIV hade intressen i den föregående utvecklingen. När det gäller pistoler och lättare bössor så var man ganska kräsna. Det var ingen som ville ha en pipexplosion så jag tror att Tabergsjärnet var mycket efterfrågat. Förhoppningsvis får vi veta mer om detta så småningom.
Verkligen inte! Jönköpings fästning kan möjligen användas för att hindra danskarna att använda Tabergsgruvan, men knappast för att hindra danskarna från att slå ut svensk produktion där. Jag vet inte heller någon fästning alls som skulle ha haft en sådan roll. Där får du ge ett exempel.

Tabergsjärnet är unikt, men inte alls nödvändigt för att göra gevär och pistoler. Hela utvecklingen av skjutvapen i världen . Som sker ju helt oberoende av Tabergsjärnet. Gevärsfaktorier anläggs ju som länkat även i t.ex. Norrtälje och Söderhamn, i stort sett samtidigt och enligt samma plan.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Sveriges försvar under tidigt 1600-tal

Inlägg av Kungsune » 21 november 2016, 15:52

Verkligen inte! Jönköpings fästning kan möjligen användas för att hindra danskarna att använda Tabergsgruvan, men knappast för att hindra danskarna från att slå ut svensk produktion där. Jag vet inte heller någon fästning alls som skulle ha haft en sådan roll. Där får du ge ett exempel.
Jönköpings slott skulle säkra infrastrukturen i länet och skyddar naturligtvis bara de som för stunden är i slottet alternativt en viktig bro eller vägknut. De som skyddas i slottet har i sin tur medel tack vare sin strategiska belägenhet att uppbåda beskydd inom en betydligt större area. Att befästa gruvan skulle vara direkt meningslöst. Det skulle bli dyrt och hindra verksamheten samt lämna andra strategiska punkter som gruvan var beroende av sämre bevakade. Lägger du bastionen i Jönköping utnyttjar du trafikläget till fullo samtidigt som du kan kontrollera flödet och samtidigt hålla dig på en halvtimmes ridavstånd från gruvan.
På 1600-talet utökas gruvdriften och stormaktssverige är i behov av ett centralt försvar. Skulle dansken slå ut gruvdriften några månader så är det ingen panik. De skulle snart bli utmanövrerade.
Tabergsjärnet är unikt, men inte alls nödvändigt för att göra gevär och pistoler. Hela utvecklingen av skjutvapen i världen . Som sker ju helt oberoende av Tabergsjärnet. Gevärsfaktorier anläggs ju som länkat även i t.ex. Norrtälje och Söderhamn, i stort sett samtidigt och enligt samma plan.
Ja, men det är samtidigt det enda järnet som vi idag skulle betrakta som dugligt för eldrör utifrån skaderisker. Därför var också dessa pipor mest attraktiva redan då. Norrtälje och Söderhamn kan väl knappast sägas ligga strategiskt för ett danskt övertagande? Taberg skulle kunna besättas av danskar om man lyckades slå ut Jönköping men knappast de andra orterna som ligger långt från danskt underhåll.
Det handlar ju nästan mer om att missunna dansken en handelsfavör än att säkra en egen produktionstillgång.

Skriv svar