Provskjutningar visar kraften i Vasaskeppets kanoner

1520 - Nu
Jerrark

Provskjutningar visar kraften i Vasaskeppets kanoner

Inlägg av Jerrark » 3 november 2015, 11:52

Förra året så provsköts en kopia av en av regalskeppet Vasas kanoner. Det visade sig att kanonen var mycket kraftfullare än man tidigare trott.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mer ... as-kanoner

Carl Thomas

Re: Provskjutningar visar kraften i Vasaskeppets kanoner

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 13:07

Det finns böcker om artilleriets historia, kruttillverkning och olika krutsorter och olika laddningar för olika ändamål. En av de bästa böckerna är Artilleriets historia av Jonas Hedberg (en serie av 4 böcker).

Vasas kanoner var halva Kartover, alltså 24 pundiga, och loden (kulorna) vägde ca 12 kilo. Siktade man "över metallen" (längs med kanonröret) sammanföll siktpunkten med träffpunkten på 600 meters avstånd - och lodet slog då rakt igenom 80 cm massiv ek med kulsvår laddning.

Kul att man vetenskapligt undersöker hur kraftiga dessa kanoner var.

Det finns en hel del skrivet i samtiden om artilleri, bland annat vad jag skrev ovan. Jonas Hedbergs böcker rekommenderar jag varmt till de som är intresserade av svartkrutsartilleri. Förutom att de ör intressanta att lösa finns det mängder med fotnötter med djupare förklaringar - samt källor redovisas på ett makalöst bra sätt.

I Sverige har funnits dubbel Kartov, hel Kartov (48 pundig)m halv Kartov (24 pundig), och kvarts Kartov (12 pundig). Dubbel Kartov sköt dubbla 48 pundiga lod.

Sveriges största kanon hette Skiegge. Den gjöts dör att slå sönder Bohus murar på 1560 talet och var så stor att en skomakare kunde sitta i mynningen och maka skor. Problemet med Bohus var skjutavståndet på ca 700 meter. Fiendens batterier låg på Fontinsberget norr om Bohus. Hel Kartov kallades öven för "Murbräcka" och den var som mest effektiv på 150 meters avstånd från muren den skulle "bräcka" - den var alltså ganska ineffektiv på 700 meters avstånd nör det gäller att bräcka murar. Därför användes mest mörsare mot Bohus. Kanonerna användes mest för att "brösta av" murarna. Av denna anledning byggdes Bohus yttre bastioner utan bröstvärn av sten - istället byggdes kraftiga, hårt packade jordvallar som stoppade fiendens lod.

Thomas
Historia är färskvara.

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 3 november 2015, 13:29

Tack för dina intressanta kommentarer om kanoner. Fascinerande ämne.
Såg på något TV-program att Sverige exporterade en hel del kanoner från 1600-talet och framåt. I det sammanhanget nämnde man t ex att svenska kanoner har hittats i anslutning till vraket efter den ökände piraten Svartskäggs flaggskepp Queen Anne's Revenge som sjönk 1718 i North Carolina, i nuvarande USA.

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 3 november 2015, 13:51

Slog upp lite fakta om Jonas Hedberg. Intressant att se att han var bror till Zarah Leander. Dessutom blev han tydligen hela 104 år gammal.

http://www.dn.se/arkiv/kultur/jonas-hedberg

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 15:00

När jag studerade Bohus tvingades jag även studera svartkrutsartilleri för att förstå Bohus arkitektur. Jag kunde följa, och koppla Bohus olika om- och tillbyggnader till hur artilleriet utvecklades i allt grövre kanoner. Det var mycket intressant.
T.ex. Bohus huvudport låg rakt i väster helt oskyddad. När artilleriet kom på 1400 talet byggdes Porthustornet ut så att en mur byggdes i väster rakt framför porten - och en port lades i söder, vilket medförde att porten inte löngre kunde direktbeskjutas med artilleri.

Samma ombyggnad skedde på Nycklaborg på Ragnhildsholem där huvudporten i norr murades igen, en förgård byggdes i söder oxh en port byggdes i dörfårdens mur i öster - och en ny huvudport togs upp i Nycklaborgs södra mur. Porten kunde då inte direktbeskjutas med artilleri. Ett problem är att Nycklaborg anses ha övergetts innan artilleriet kom till Sverige - vilket jag alltså tror är fel beroende på denna ombyggnad. Det kan alternativt vara så att ett mycket tidigt artilleri har använts mot Nycklaborg på tidigt 1300 tal, alltså lång innan vi själva fick artilleri. Om detta gpr att spekulera mycket :)

För mig står det helt klart att denna ombyggnad är utförd för att Nycklaborg skulle kunna motstå artilleri - och vi fick artilleri i början på 1400 talet.

Jonas Hedberg varen mycket sympatisk person, mycket hjälpsam och vi hade ett antal långa diskussioner om hur artilleriet tvingade fram om- och tillbyggnader av borgar. Hans böcker ör suveränt bra och mycket intressanta. Den första boken är svår att då tag på idag, de andra tre, tror jag, går att få tag på fortfarande.

Är du intresserad av svartkrutsartilleri rekomenderar jag varmt dessa böcker!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 november 2015, 15:52

Thomas

Enligt SDHK 42534 så fanns en stor kanon (stenbössa) på Stockholms slott redan 1395...

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 16:31

Ja, en "grosse steinbysse" nämns på Stockholmsslott i slutet av 1300 talet. Jag tror att det var en så kallad Bombard. Den sköt alltså "stenkulor". Dessa stenkulor kunde vara riktigt stora, den största var över metern i diameter om jag minns rätt. Hur stor just denna Bombard var är okänt. Sök på Bombard på nätet, de är mycket intressanta, speciellt den som är tvådelad och skruvas ihop!

Nästa två kanoner som nämns i vår historia var "Djävulen" och "Djävulens moder" och dessa sköt järnlod, alltså järnkulor, de hängde med länge och nämns, om jag minns rätt, sista gången i Finland på någon av borgarna där på 15 eller 1600 talet.

Loshultsbössan är väl den äldsta kanonen vi hittat. Troligen sköt den pilar. Den antas vara från 1300 talet och hittades i gränstrakterna mellan Skåne och Småland. Den kan vara äldre än 1300 talet. På kontinenten användes denna typ redan på 1200 talet om jag minns rätt.

Jag nämnde ju Nycklaborgovan och dess ombyggnad mot artilleri. Nycklaborg anses vara övergiven 1318. Om så var fallet borde vi alltså haft artilleri före 1318...

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 november 2015, 16:41

Kanoner före 1318 låter oerhört tidigt... även om aman antar att Nycklaborg byggs om av en utländsk byggmästare ...

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 17:00

Alternativet är ju att Nycklaborg levde vidare in i 1400 talet - men inga fynd tyder på det. Utgrävningens Fynd är från 12- och 1300 talet.

Nycklaborg stod färdigbyggd 1258 - och övergavs 1318, alltså 70 år senare. Nycklaborg var byggd i sten och var en av Skandinaviens första stenborgar. Samma Kung byggde även Akershus och Vardöhus i Nordnorge. (Inte det Vardöhus som finns idag, det är en yngre fästning. Första borgen låg en bit söder om nuvarande samhället - på militär mark som är förbjuden att beträda.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 november 2015, 17:45

Dardanell bombarden vägde 16,8 ton oxh drogs av 60 hästar...

Krutkammaren till höger och pipan till vänster. Delarna skruvades ihop!
image.jpeg
image.jpeg (560.25 KiB) Visad 36904 gånger
Den största kalibern hade Tsarkanoen - men den sprack vid provskjutningen och står idag uppställd vid Kreml.
Historia är färskvara.

Skriv svar