Detta är ett av de tidigaste svenska ögonvittnesmålen om ett meteoritfenomen, och det har diskuterats av forskare som ett möjligt nedslag i området kring Årsta gård, även om ingen sten har hittats.Klockan 6 om aftonen syntes en eldklot på himmelen, som med starkt sken och hastighet for öfver himlahvalvet och försvann i sydost. Ett starkt dån hördes straxt därefter.
Rymdfenomen 1806
Rymdfenomen 1806
Märta Helena Reenstierna, Årstafrun, skrev dagbok nästan dagligen mellan 1793 och 1839, och hennes anteckningar innehåller en mängd naturfenomen — inklusive ett möjligt meteoritnedslag. Den 1 november 1806 skrev Årstafrun följande i sin dagbok:
-
Anders i Uppsala
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
- Ort: Uppsala
Re: Rymdfenomen 1806
Om jag minns rätt visade de på landsarkivet i Uppsala för många år sedan (tidigt 2000-tal) en tecknad bild av ett tefat. Bör också ha varit från tidigt 1800-tal. Om jag minns rätt såg den faktiskt ungefär ut som teckningar på senare tiders UFO:n.
Årstafruns observation känns dock som en ganska typisk meteorit...
Årstafruns observation känns dock som en ganska typisk meteorit...
Re: Rymdfenomen 1806
Har någon frågat av gammalt folk i byarna i närheten?
Såna där händelser brukar talas om i några generationer och med litet tur kan någon som ännu lever ha hört om det.
Såna där händelser brukar talas om i några generationer och med litet tur kan någon som ännu lever ha hört om det.