Rymdfenomen 1806

1520 - Nu
Jerrark
Inlägg: 649
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Rymdfenomen 1806

Inlägg av Jerrark » 24 augusti 2025, 15:10

Märta Helena Reenstierna, Årstafrun, skrev dagbok nästan dagligen mellan 1793 och 1839, och hennes anteckningar innehåller en mängd naturfenomen — inklusive ett möjligt meteoritnedslag. Den 1 november 1806 skrev Årstafrun följande i sin dagbok:
Klockan 6 om aftonen syntes en eldklot på himmelen, som med starkt sken och hastighet for öfver himlahvalvet och försvann i sydost. Ett starkt dån hördes straxt därefter.
Detta är ett av de tidigaste svenska ögonvittnesmålen om ett meteoritfenomen, och det har diskuterats av forskare som ett möjligt nedslag i området kring Årsta gård, även om ingen sten har hittats.

Anders i Uppsala
Inlägg: 776
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Rymdfenomen 1806

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 november 2025, 13:29

Om jag minns rätt visade de på landsarkivet i Uppsala för många år sedan (tidigt 2000-tal) en tecknad bild av ett tefat. Bör också ha varit från tidigt 1800-tal. Om jag minns rätt såg den faktiskt ungefär ut som teckningar på senare tiders UFO:n.

Årstafruns observation känns dock som en ganska typisk meteorit...

heimlaga
Inlägg: 133
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Rymdfenomen 1806

Inlägg av heimlaga » 18 december 2025, 15:38

Har någon frågat av gammalt folk i byarna i närheten?

Såna där händelser brukar talas om i några generationer och med litet tur kan någon som ännu lever ha hört om det.

Skriv svar