När blev Blekinge danskt?

1066 - 1520
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Yngwe » 17 februari 2018, 13:58

anganatyr skrev:
Yngwe skrev:
anganatyr skrev:Det var länge sedan jag läste avhandling och jag kommer inte ihåg detaljerna. Svanberg går dock igenom problematiken och beskriver hur han har gått till väga. Om jag minns rätt så användes tex pollenanalyser för att se vilka områden som var uppodlade under perioden som en av flera metoder.
Ja jag misstänker också pollenanalyser, och det är ett trubbigt instrument som förutsätter att bebyggelse bara finns i direkt anslutning till omfattande uppodling. Och som FMIS visar finns ju spåren av folk utanför de områden som Svanbergs karta visar.


Och när det gäller Ryssberget , nja, det är ju inte ett stort område, och det är inte fyndtomt utan har ett antal spridda stensättningar. För mig ser det inte ut som ett område som fungerar avskiljande i ett större perspektiv. Det avbrott mitt i Blekinge som jag tidigare visat är betydligt markantare, inte minst eftersom det är ett avbrott även längs strandremsan.
Åter igen är frågan vilka fornminnen som läggs in på kartan. Är stensättningarna på Ryssberget daterade inom perioden? Är det någon som försökt sig på en nyetablering som dött ut efter en generation eller två? Självklart finns det spår efter människor även utanför dessa områden i form av tex jakt, fiske, vedbehov, tjärtillverkning mm mm. Men det betyder ju inte att människor bodde där permanent. För det behövs mer mat som nästan alltid betyder jordbruk som syns i tex pollenanalyser.

Men som jag förstår det finns ett antal oundersökta stensättningar på Ryssberget som typologiskt (runda) tillhör hela järnåldern. Där finns också terrasseringar och hägnader i ganska stora mängder. Området har bla. använts för att hålla grisar (ollonsvin, förökar sig på annat vis än med pollen :D ) Där finns toponymer av typ som tillskrivs järnålden, t.ex. Hagstad och flera rydnamn som tillskrivs vikingatid eller tidig medeltid.

Som jag ser det få man ha goda argument för påståendet att området skulle vara obebott just under perioden 800-1000. Området kan givetvis ha fungerat som gräns ändå, men det rör sig knappast om någon slags kulturbarriär.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 17 februari 2018, 14:38

Yngwe skrev:Men som jag förstår det finns ett antal oundersökta stensättningar på Ryssberget som typologiskt (runda) tillhör hela järnåldern. Där finns också terrasseringar och hägnader i ganska stora mängder. Området har bla. använts för att hålla grisar (ollonsvin, förökar sig på annat vis än med pollen :D ) Där finns toponymer av typ som tillskrivs järnålden, t.ex. Hagstad och flera rydnamn som tillskrivs vikingatid eller tidig medeltid.

Som jag ser det få man ha goda argument för påståendet att området skulle vara obebott just under perioden 800-1000. Området kan givetvis ha fungerat som gräns ändå, men det rör sig knappast om någon slags kulturbarriär.
Men ändå är Ryssberget en kulturbarriär då begravningssederna skiljer sig åt på var sida berget under perioden 800-1000.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Yngwe » 17 februari 2018, 20:50

Nä det är stor skillnad på gräns och barriär. Det finns ju som sagt en sammanhängande bebyggelse längs kusten som passerar Ryssberget, så det är ju snarast Sisslebäcken som utgör gräns.

Vore verkligen intressant att se Svanbergs gemomgång av just detta område som då påvisar klara skillnader i gravskick på varsin sida denna bäck...

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Opager » 18 februari 2018, 22:49

En kommentar om att guldgubbarnas distribution inte blir en för stor sak. Har det förekommit handel med guldgubbar?

Handel är vanligt under forntiden.

Flinta från Södra Sallerup finns över stora delar av Sverige. Bärnsten förekommer där det inte finns några lokala fyndigheter(Birka).

Det har förekommit kontakter sedan stenåldern mellan olika delar av dagens Sverige.

Sverige har dåliga spridningskartor på mynt och andra metaller eftersom metalldetektering ger höga straff.

Jag tror fortfarande att 1200--talet stämmer för Blekinge eftersom nationsgränserna var mindre viktiga än kyrkans expansion. Håll isär dessa. Biskoparna hade mer ekonomisk makt än kungar/drottningar.

Danmarks första expansion har handlat om att säkra in och utgångar till Östersjön och då var Blekinge mindre intressant. Vatten var infrastruktur och inte gränser.

Opager

ingrid

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av ingrid » 22 februari 2018, 09:41

Hur tänker ni om de här frågorna: Hur kan själva inkorporeringen i danska riket gått tlll? När och hur etablerades kungaleven, var Blekinge en mosaik där svear hade en viss dominans, daner fanns på en del platser och blekingarna visste i allmänhet ingenting om riksbildning? Hur gick det till formellt när man kom överens om att Blekinge tillhörde Danmark? Och hur kommer landamäri in i det hela?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 22 februari 2018, 18:50

ingrid skrev:Hur tänker ni om de här frågorna: Hur kan själva inkorporeringen i danska riket gått tlll? När och hur etablerades kungaleven, var Blekinge en mosaik där svear hade en viss dominans, daner fanns på en del platser och blekingarna visste i allmänhet ingenting om riksbildning? Hur gick det till formellt när man kom överens om att Blekinge tillhörde Danmark? Och hur kommer landamäri in i det hela?
Blekinge blev danskt genom arv från den danske drottningen Sofia, som var dotter till den svenske kungen Sverker den äldre. Kungaleven nämns endast i Kung Valdemars jordebok och kom till efter att det danska kungahuset ärvt drottning Sofias stora jordegendomar i Blekinge. Blekinge var intressant för danskarna då de redan tagit Estland genom "korståg".

Landamæri 1 är ett tillägg till Äldre Västgötalagen som skrevs under 1220-talet. När tillägget Landamæri 1 kom med i Äldre Västgötalagen vet inte någon idag. Tillägget går inte att spåra längre tillbaka än 1280-talet och den svenske och danske kungen som kom överens om gränsdragningen är inte samtida (vilket redan där väcker stora misstankar). Texten i Landamæri 1 hör rent språkligt hemma i 1200-talet och inte vikingatid enligt Peter Sawyer. Varför kom då ett dokument som Landamæri 1 till på 1200-talet? Jag tycker att Ingemar Lönnbom uttrycker det väl i sin bok Från Danmarks vedbod till Sveriges trädgård där han skriver följande på sidan 41:
Även om aktstycket är en förfalskning har det ett historiskt intresse. Då måste vi fråga oss varför någon på 1200-talet tillverkade ett dokument där Blekinge placeras under danskt herravälde sedan 200 år. Svaret måste bli att det var angeläget att visa att landskapet sedan länge var danskt, kanske i ett läge där detta ifrågasattes.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 22 februari 2018, 18:56

Opager skrev:En kommentar om att guldgubbarnas distribution inte blir en för stor sak. Har det förekommit handel med guldgubbar?

Handel är vanligt under forntiden.

Flinta från Södra Sallerup finns över stora delar av Sverige. Bärnsten förekommer där det inte finns några lokala fyndigheter(Birka).

Det har förekommit kontakter sedan stenåldern mellan olika delar av dagens Sverige.

Sverige har dåliga spridningskartor på mynt och andra metaller eftersom metalldetektering ger höga straff.

Jag tror fortfarande att 1200--talet stämmer för Blekinge eftersom nationsgränserna var mindre viktiga än kyrkans expansion. Håll isär dessa. Biskoparna hade mer ekonomisk makt än kungar/drottningar.

Danmarks första expansion har handlat om att säkra in och utgångar till Östersjön och då var Blekinge mindre intressant. Vatten var infrastruktur och inte gränser.

Opager
Jag tror inte det har förekommit handel med guldgubbar/gummor. Jag tror guldgubbar är gåvor som eliten har bytt med varandra då jag tror att eliten även var den religiösa eliten innan kristendomen.

ingrid

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av ingrid » 22 februari 2018, 20:22

Ja det är intressanta teorier Anganatyr. Men vi vet inte om det var så. Ett arv som bestod av vissa marker är en möjlighet men det fanns ju mycket mer? Och skumt om ett arv av de strategiskt viktigaste platserna i Blekinge skulle gå till danerna. Landamäri handlar om mera än Blekinge, den kan väl vara en avskrift av ett äldre dokument eller upptecknad på hörsägen?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 22 februari 2018, 20:44

ingrid skrev:Ja det är intressanta teorier Anganatyr. Men vi vet inte om det var så. Ett arv som bestod av vissa marker är en möjlighet men det fanns ju mycket mer? Och skumt om ett arv av de strategiskt viktigaste platserna i Blekinge skulle gå till danerna. Landamäri handlar om mera än Blekinge, den kan väl vara en avskrift av ett äldre dokument eller upptecknad på hörsägen?
Nej, Landamæri 1 kan inte vara en avskrift av ett äldre dokument som Peter Sawyer redan visat mycket noggrant. Om det är upptecknat på hörsägen, vad är det då värt? Ett dokument som är nedtecknat på 1200-talet och handlar om vikingatiden där inte ens kungarna är samtida, är det något du tycker är trovärdigt?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 22 februari 2018, 20:47

Det kanske åter skall tilläggas att nordöstra Skåne inte blev danskt förrän under andra halvan av 1000-talet, vilket gör att Landamæri 1 inte kan stämma.

Skriv svar