När blev Blekinge danskt?

1066 - 1520
ingrid

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av ingrid » 15 februari 2018, 22:37

Tack snälla Yngwe, vilken intressant bild! Är det samma klasser som du använt tidigare? Markeringarna har lite olika färg, vad betyder det? Jo jag jämförde med en häradskarta över Blekinge, visst är det mellan Bräkne och Medelstads härad som det är en "korridor", vad kan det betyda?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Yngwe » 16 februari 2018, 01:08

Ja samma urval. Färgskillnaden beror enbart på mitt lilla handikapp! :D

Ett stycke sämre mark som skapar ett litet glapp. Så ser många häradsgränser ut.

anganatyr
Inlägg: 3126
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 16 februari 2018, 20:23

Här är Fredrik Svanbergs karta över begravningsritualer under vikingatiden. Varje inringat område har egna begravningsseder. Blekinges seder är mest lika Möre/Öland vilket stämmer med tex de tidigare guldgubbarna från Vång där de flesta är från Eketorp på Öland och ingen från Uppåkra. Kontakterna gick mest österut i Blekinge.
Begravningsritualer Svanberg.jpg
Begravningsritualer Svanberg.jpg (796.75 KiB) Visad 3160 gånger
Källa: Fredrik Svanberg, Death Rituals In South-East Scandinavia AD 800-1000, Acta Archaeologica Lundensia No 24, 2003.

anganatyr
Inlägg: 3126
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 16 februari 2018, 20:27

Här är en karta över de områden som var permanent bebodda under vikingatiden. Ryssbergets delning mellan Lister och Skåne syns tydligt.
permanently settled areas.jpg
permanently settled areas.jpg (870.07 KiB) Visad 3163 gånger
Källa: Fredrik Svanberg, Death Rituals In South-East Scandinavia AD 800-1000, Acta Archaeologica Lundensia No 24, 2003.

anganatyr
Inlägg: 3126
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 16 februari 2018, 20:36

Här är en karta över de Skandinaviska vårdkasplatsernas utbredning efter namntyp. Blekinge ingår i det "svenska" böte-området.
Christer Westerdahl.jpg
Christer Westerdahl.jpg (759.09 KiB) Visad 3161 gånger
Källa: Christer Westerdahl, The cognitive landscape of naval warfare and defence - Toponymic and archaeological aspects, i boken Maritime Warfare in Northern Europe, utgiven av Nationalmuseet i København 2002.

anganatyr
Inlägg: 3126
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 16 februari 2018, 20:47

På kartan visas det område där det finns ett större antal nordiska mynt av korstyp, samt de kända trelleborgarna under perioden ca 950-990. Som syns är ännu inte nordöstra Skåne med och kommer inte att bli det förrän under andra halvan av 1000-talet.
ca 950-990.jpg
ca 950-990.jpg (153.69 KiB) Visad 3161 gånger
Källa: Cecilia von Heijne, SÄRPRÄGLAT - Vikingatida och tidigmedeltida myntfynd från Danmark, Skåne, Blekinge och Halland (ca 800-1130), Stockholm Studies in Archaeology No 31, 2004.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Daler » 16 februari 2018, 22:01

Yngwe,
Snygga kartbilder. Hur gör du dessa? Är det en "hemlis" eller kan du dela med dig? Förresten du eller andra har Inga problem med Fornsök. Jag får massa grå rutor som vägrar försvinna. Har haft liknande problem förut men inte alls som nu. Flertalet veckor nu utan att kunna ladda hem en mer detaljrik kartbild helt fri från störande element såsom gråa rutor utan information.

ingrid

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av ingrid » 16 februari 2018, 22:07

Daler skrev:Yngwe,
Snygga kartbilder. Hur gör du dessa? Är det en "hemlis" eller kan du dela med dig? Förresten du eller andra har Inga problem med Fornsök. Jag får massa grå rutor som vägrar försvinna. Har haft liknande problem förut men inte alls som nu. Flertalet veckor nu utan att kunna ladda hem en mer detaljrik kartbild helt fri från störande element såsom gråa rutor utan information.
Har också haft problem med kartor som bara laddas ner i delar och resten av kartbilden är ett stort "sudd".

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Yngwe » 16 februari 2018, 23:08

Daler skrev:Yngwe,
Snygga kartbilder. Hur gör du dessa? Är det en "hemlis" eller kan du dela med dig? Förresten du eller andra har Inga problem med Fornsök. Jag får massa grå rutor som vägrar försvinna. Har haft liknande problem förut men inte alls som nu. Flertalet veckor nu utan att kunna ladda hem en mer detaljrik kartbild helt fri från störande element såsom gråa rutor utan information.
Fornsöks funktionalitet är kass (Endast slaget av LM's historiska kartor som inte funkar alls), jag kör i chrome för att få hyfsad funktion...men bara hyfsad. Men jag struntar ofta i att kartan inte laddas och exporterar så fort det går till Google Earth Pro som jag tycker är det bästa "snabba"verktyget. Är kanske på väg att börja producera egna kartor, men orkar inte riktigt sätta mig in i det ännu så GEP får duga. Har dessutom snuskigt mycket att konvertera därifrån så vem vet hur det blir

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Yngwe » 16 februari 2018, 23:26

anganatyr skrev:Här är en karta över de områden som var permanent bebodda under vikingatiden. Ryssbergets delning mellan Lister och Skåne syns tydligt.
Källa: Fredrik Svanberg, Death Rituals In South-East Scandinavia AD 800-1000, Acta Archaeologica Lundensia No 24, 2003.
Kartan Svanberg presenterr är undermålig, rent av felaktig, och förmodligen baserat på mycket gammalt material. Fornsöks bild ser helt annorlunda ut. I Svanbergs bild är Blekinge tätbefolkat medans Värend är spridda fläckar. Fornsök ser tvärtom ut och den håller jag för mycket mer komplett och trovärdig.

Där är inte heller Ryssberget en tydlig gräns.
Småöand Blekinge.png
Småöand Blekinge.png (1 MiB) Visad 3132 gånger

Skriv svar