Erik den Helige

1066 - 1520
Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Främmestad » 23 juli 2020, 15:06

Det är så väldigt långa länkar till de där google-böckerna. Sök gärna på olika stavning som Bondig steallere, Bondi stalr, staller, bondig constabularius, bondig stalr, bondig stabulator, staller.

Här har jag hittat info, men det är svårt att hitta rätt ställen utan sökord:
- Anglo-Saxon Charters
- John Mitchell Kemble: The Saxons in England: A History...
- J. J. A. Worsaae: An Account of the Danes and Norwegians in... p g a kort länk skickar jag med den
https://www.gutenberg.org/files/55409/5 ... 5409-h.htm

Se även Bondi the staller på engelska wikipedia, där det står om att han hörde till Edward bekännarens hushåll. Henry de Ferrers (se bl a eng. Wiki) fick stora delar av hans land efter 1068.

Men jag minns inte om jag har sett Thord Ulfsson Bonde i källor (jag kommer ju bara åt internet), vilket nog andra har gjort. På släktforskningssidor uppges han vara son till Ulf Galiciefararen och Bodil Håkonsdotter, men jag tror snarare att Tords mor var en dotter till en Thored (det fanns minst två med hög position i England vid denna tid). Bodil var mor till Thurgot/Torgils Fagerskinna, som då skulle vara Tords halvbror. Thurgot tog sig till Danmark och sin Torgunna Vagnsdotter efter 1066/68; Tord gifte sig till en position i Sverige (Edla Eriksdotter av Skara).
Jedvard Thordsson (inte Ulfsson) nämns i gamla böcker som gift med Cecilie Svensdotter och far till Erik den helige Jedvardsson.

Det jag har gjort är att ställa upp ett antagande om att Bonde stallare är samma person som Ulf Galiciefararen och far till Tord Ulfsson Bonde. Erik Jedvardssons brorson hette Ulf. Men jag har inte satt mig in i 1100-talet, bara händelsevis hittat ett par intressanta saker när jag har forskat om 1000-talet. F ö är det möjligt att namngivningsreglerna luckrades upp fr o m 1100-talet i o m helgonnamnen.

Frändesskapet mellan Bonde och kung Edward skulle antingen kunna bestå genom att Bondes dotter var en frilla till kungen, eller att frillan var en dotter till Thored, d v s en moster till Tord. Man måste inte tro på detta, men jag tycker att det är värt att fundera på.

Möjligtvis finns det mera intressant att hitta, men just nu är jag kvar på 1040-talet och sparar övriga överraskningar tills de kommer i min väg.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 24 juli 2020, 12:17

Vi har nog olika uppfattningar om källor. Jag menade samtida källor och inte de sentida ytterst osäkra kombinationer som finns i Anrep http://runeberg.org/anrep/1/0267.html och sorterade bort redan av forskningen på 1800-talet. Ex Ulf Joarsson verkar vara uppdiktad. Man brukar anta att ursprunget till att Bonde-ättens frodiga stamträd är Karl Knutsson Bonde strävan att legitimera sin kungaställning.
Bondig stallare är intressant men jag hittar ingen information om hans familj eller konkret anknytning till Skandinavien.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Erik den Helige

Inlägg av Bäckahästen » 25 juli 2020, 08:16

Vad spelar det för roll om länkarna är långa eller korta, bara de fungerar? :D

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Främmestad » 25 juli 2020, 17:06

Varsågod:
https://books.google.de/books?id=OAlaAA ... &q&f=false
The Saxons in England: A History of the English Commonwealth Till ..., Band 2
von John Mitchell Kemble

https://books.google.de/books?id=zdY5AA ... &q&f=false
Anglo-Saxon Charters
herausgegeben von [Anonymus AC00547307]

Om Doomesday Book finns det f ö många arbeten på internet. Men nästan alla spånar runt samma magra uppgifter. Problemet är nog verkligen att personer bara försvinner från England efter 1066 och dyker upp någon annanstans. Om Bonde stallares släktförhållanden har jag inte heller hittat någonting. Den som är intresserad av den perioden kan ju fortsätta att leta. Doomesday Book visar bl a vilka som verkligen hörde till det allra översta samhällsskicket och vilka som var perifera. Bonde stallare hörde till den första kategorin.

konpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2021, 22:06

Re: Erik den Helige

Inlägg av konpe » 14 juni 2022, 14:39

Soar skrev:
20 juli 2020, 19:32
Spekulativt! :)

I tråden här har tidigare diskuterats om Erik den heliges påstådda engelska anor. Vad jag har förstått finns det ingenting annat som tyder på sådana anor än Eriks patronymikon Edvardsson, vilket lika väl skulle kunna vara ett nordiskt Ödvard eller bara influerat av engelsk kultur (den helige Edvard martyren kanoniserades år 1001). Namngivningsreglerna tror jag personligen inte kan hållas som ett säkert bevis för någons härstamning. Om dessa regler följdes slaviskt hade väl knappast helgonnamn kunnat bli så vanliga personnamn?

Har du, Främmestad, kommit fram till något annat som talar för Erik och Edvards engelska anor?
Jag är också relativt ny i forumet och har egentligen bara läst tidigare.

Det finns mycket mer som tyder på att Erik den Helige hade engelska anor. Nu lutar jag mig helt på Gunnar Granbergs bok "Kyrkan i Gamla Uppsala". Det finns ett par egenheter i Uppsalas domkapitlet som talar för engelsk påverkan [s. 87-91]. Strukturerat, genom uteslutningsmetoden, går Gunnar igenom varifrån dessa Engelska egenheter skulle kunna ha sitt ursprung och faller i slutsatsen att endast EdH som källa kvarstår. Så nog finns det mer kopplingar till England än namnet.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Erik den Helige

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 juni 2022, 20:13

Inget av Erik den heliges barn verkar ha fått namnet Jedvard. Det tycker jag litegrann tyder på att det sågs som ett utländskt namn som man avstod att använda. Eller så fick han en Jedvard som dog som barn och aldrig kom med i något källmaterial?

Jag tänker också att det är lite konstigt att ingen hittat någon tänkbar Edward från England som flyttade till Sverige i början av 1100-talet. Det lär ju ha varit någon ur det absoluta toppskiktet i England.

Kanske Erik den heliges anfader:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Edward_the_Exile

Denne Edward skickades i exil till Olof skötkonung som litet barn omkring 1016.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 15 juni 2022, 20:57

Det finns mycket mer som tyder på att Erik den Helige hade engelska anor. Nu lutar jag mig helt på Gunnar Granbergs bok "Kyrkan i Gamla Uppsala". Det finns ett par egenheter i Uppsalas domkapitlet som talar för engelsk påverkan [s. 87-91]. Strukturerat, genom uteslutningsmetoden, går Gunnar igenom varifrån dessa Engelska egenheter skulle kunna ha sitt ursprung och faller i slutsatsen att endast EdH som källa kvarstår. Så nog finns det mer kopplingar till England än namnet.
Helt klart spännande uppgifter. Kan du ge några exempel från boken på de "egenheter" som talar för engelsk påverkan?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 18 juni 2022, 19:47

De engelska kopplingar som Christian Lovén (Granberg är enbart redaktör för boken) redovisar är:
* domkapitlet följde den benediktinska ordningen, vilket enligt Lovén enbart är vanligt i England. Odense domkapitel (dotterkloster till Evesham) följde också den benediktinska ordningen.
* att några kyrkomän på 1150- och 1160-talet tycks ha varit av engelsk börd
* domkyrkan hade många reliker av Thomas Becket, ärkebiskop i Canterbury som mördades 1170

Jag tycker dessa kopplingar enbart tyder på ett engelskt kyrkoinflytande vilket är väl belagt i Sverige och speciellt i Västergötland. Erikska ätten är tydligt kopplad till Västergötland.
Jag tror mycket mer på vad Soar skriver, att Jatvar∂ är ett nordiskt Ödvard. Det enda för mig som talar för en icke-nordisk härstamning är namnet Filip på Erik den heliges yngre son. Se även https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presenta ... x?id=15413

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Erik den Helige

Inlägg av Anders i Uppsala » 20 juni 2022, 23:09

Kan Erik den heliges mor Cecilia ha haft engelska anor? Namnet känns spontant inte särskilt svenskt, om man tänker på att hon måste ha fötts mellan 1080 och 1100 ungefär.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 21 juni 2022, 08:30

Tänkbart. Vilhelm erövrarens dotter hette Cecilia av Normandie (1056-1126). Att Erik den heliges mor hette Cecilia är dock inte säkert, se länk i tidigare inlägg

Skriv svar