Är Snorre trovärdig ?

1066 - 1520
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Opager » 9 maj 2015, 18:47

History freak: Du har tidigare i denna tråd påstått att Snorres skrifter finns i original på Island. Inlägg 69 i denna tråd:
Vad jag läst skall originalen finnas i Islands riksarkiv.
Det är en uppgift som är ganska lätt att kontrollera och se att det inte är sant.

Slarvar du eller vet du inte hur du skall verifiera dina påståenden?

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2015, 19:10

History freak skrev:
Yngwe skrev:
History freak skrev:Yngwe:
Kan du anger källa för dina påståenden ?
Anser du att ett original kan vara förvanskat ?
Tror du en lagman hade varit intresserad av förvanskade avskrifter ?
Jag har redan tagit upp Hugleik som ett exempel. Ett annat fall rörande Ynglingatal är skillnaden att i Historia Norvegia så är det Egil som kallas Vendelkråka. I HN saknas också varje omnämnande av Uppsala.

Självklart kan en "oirginalberättelse vara förvanskad" det är ju skaparens perspektiv som återges där, hur han uppfattar saker och ting. I de här fallen är det väl dessutom knappast troligt att det finns en originalberättelse utan att det baserar sig på ihopsamlade uppgifter, var och en med sin vinkling.

Ja, en lagman kan i allra högsta grav varit intresserad av det beroende på vad han ska använda det till.
Jag frågade efter källa.

Hur kan en originalberättelse vara förvanskad ? Det är ju originalet.

En lagman skriver lagar baserade på tidigare lagar.
Ynglingatal och Historia Norvegia, som klart angivits!

Nu är det ju inte berättlsen, utan händelsen, som står i fokus. Och en ursprunglig skildring, alltså ett original, behöver inte per automatik återge en händelse korrekt eller komplett!

Säger vem? Lagmannen, och lagförsamlingen, kan väl mycket väl ändra lagar utefter nya förhållanden!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2015, 19:15

Starkodder skrev:
Yngwe skrev:
Starkodder skrev:Varför för Snorre in Hugleik i sin Ynglingasaga, när H inte fanns med i vare sig Ynglingatal eller Historia Norwegiae? Vilken annan källa hade han?
Med tanke på hans förmodade feltolkning är det väl troligt att han hört fragment av berättelsen om Hugleik, vilka varit så pass otydliga att han missförstått dom. Han har därför tagit chansen att infoga även detta namn i berättelsen. Ju fler ju bättre!!
Ja, inte dåligt isåfall att namnet överlevt inom muntlig tradition under 700 år.

Nej verkligen inte. Men det kan ju också varit så att någon läst källan under tiden, och därefter börjat tradera den muntligt Eller så är den offer för tolkningar i skriftlig form där tolkarna tagit sig friheter att ändra lite.
I vilket fall så får vi nog anse att Gregoris av Tours uppgift är närmare sanningen än den långt senare Snorre, och vi ser alltså hur historien förvaltas. Det borde alltså vara fullt möjligt att stora delar av Ynglingaätten är ett hopplock av kända figurer i mytologin!

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 9 maj 2015, 20:13

Opager skrev:History freak: Du har tidigare i denna tråd påstått att Snorres skrifter finns i original på Island. Inlägg 69 i denna tråd:
Vad jag läst skall originalen finnas i Islands riksarkiv.
Det är en uppgift som är ganska lätt att kontrollera och se att det inte är sant.

Slarvar du eller vet du inte hur du skall verifiera dina påståenden?

Opager
Vad jag läst skall originalen finnas i Islands riksarkiv = Som jag minns det skall originalen finnas i Islands riksarkiv.

Är det ett påstående som kan skoningslöst ifrågasättas och kritiseras ? Läs vad som verkligen står och fabulera inte !

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Opager » 9 maj 2015, 20:19

History Freak
Vad jag läst skall originalen finnas i Islands riksarkiv = Som jag minns det skall originalen finnas i Islands riksarkiv.

Är det ett påstående som kan skoningslöst ifrågasättas och kritiseras ? Läs vad som verkligen står och fabulera inte !
Problemet som du kanske inte upptäckt är att det inte finns några original av Snorres verk, utan bara avskrifter.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Opager » 9 maj 2015, 21:42

History freak: Jag är mindre intressant än hur du argumenterar för Snorres trovärdighet.

Finns Snorres skrifter i original på Island? När du påstår original är det Snorres egna manuskript som du refererar till?

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av anganatyr » 9 maj 2015, 22:04

Jag har tagit bort ett par inlägg som var antingen oförskämt eller inte hade med trådens ämne att göra. Kan alla efter detta hålla sig till trådens ämne och sluta vara oförskämda mot varandra eller ska jag behöva låsa tråden?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 07:38

Låt oss hålla oss till tråden och vänligen läs vad jag verkligen skriver, Opager.

Tyvärr händer det ibland att vissa vill "missuppfatta" vad jag skriver, vanligen att jag påstår saker, Det leder till onödig munhuggning. Läs alltså vad jag verkligen skriver och låt oss vara vänner ! ;)

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Starkodder » 10 maj 2015, 20:12

Klart att den franskiska uppgiften måste ligga närmast verkligheten. Dessutom stämmer den bra med vad som beskrivs i Beowulf (och eventuellt Rökstenen). Men hur Snorre fått tag i Hugleiks namn är alltså intressant. Muntlig tradition i Sverige?

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Wurner » 10 maj 2015, 21:54

Starkodder skrev:Klart att den franskiska uppgiften måste ligga närmast verkligheten. Dessutom stämmer den bra med vad som beskrivs i Beowulf (och eventuellt Rökstenen). Men hur Snorre fått tag i Hugleiks namn är alltså intressant. Muntlig tradition i Sverige?
Snorres fosterfar från att han var två eller tre år gammal var Jón Loftsson, diakon, son till en präst och sonson till prästen, historikern m.m. Sæmund Frode som studerat i Frankland och startat en skola på Island, där Snorre växte upp. Inte svårt att se en koppling mellan Gregorius "Frankernas historia" och Snorre. Även om han inte läst den själv (det kanske han hade, inte vet jag) var han i kontakt med människor som mycket väl kunde läst den/fått innehållet berättat för sig. Han stod alltså i kontakt med den lärda traditionen på kontinenten via sin fosterfamilj. Han hade tillgång till de verk som Sæmund Frode m.fl. kristna författare skrivit.

Ursäkta att jag bara hänvisar till Wikipedia, man kan läsa mer t.ex. i "The Man who did not write the Edda
Sæmundr fróði and the Birth of Icelandic Literature" av John Megaard, finns här, ladda ner ZIP-filen och öppna filen "Megaard".

Skriv svar