Västergötlands bon

1066 - 1520
Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Castor » 15 september 2021, 10:23

AndreasOx skrev:
14 september 2021, 20:49
Hur tolkar du berättelsen om Erik Emundsson? Jag har inte fördjupat mig utan enbart antagit att den stämmer i huvuddragen.
Jag kan inte se någon mer naturlig tolkning än att Eriks primära maktbas låg i Västergötland och att han därifrån gjorde anspråk på Värmland och landet mellan Göta älv och Svinesund...
Det berättades också för konung Harald, att sveakonungen hade sagt, att han icke skulle sluta, förrän han hade lika stort rike i Viken som fordom Sigurd eller hans son Ragnar lodbrok; men det var Raumarike och Vestfold ända ut till Grenmar samt Vingulmark och allt landet söder därom. I alla dessa fylken hade många givit sig under sveakonungen.
http://cornelius.tacitus.nu/heimskringl ... -20.htm#13

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 11:02

Kungsune

En runsten? Menar du Sparlösa?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 11:09

Precis Valdemar. I den norska återerövringen är man dessutom mycket inriktade på de landområden som ligger väster om älven. Den älvfåra som man härjar på båda sidor är sannolikt Nordre älv.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 11:18

Där fick han nu höra, att sveakonungen Erik Emundsson hade underlagt sig Värmland och tog skatt av alla skogsbygderna där, och vidare, att han räknade Västergötland ända till Svinesund i norr och ända till havet i väster, varför han gjorde anspråk på allt detta såsom sitt rike och tog skatt därav. Han hade satt till jarl däröver en man vid namn Hrane den götiske. Denne innehade riket mellan Svinesund och Göta älv och var en mäktig jarl. Det berättades också för konung Harald, att sveakonungen hade sagt, att han icke skulle sluta, förrän han hade lika stort rike i Viken som fordom Sigurd eller hans son Ragnar lodbrok; men det var Raumarike och Vestfold ända ut till Grenmar[27] samt Vingulmark och allt landet söder därom”

För mig är det tydligt att Västergötland är ett av de länder han lagt under sig i denna saga. Sagan är tydlig med att han ”räknade Västergötland” som något nytt. Hade det alltid varit så är ju texten helt obegriplig!

Förstår att man kan skriva det till att Västergötland var hans ursprungsområde om man kämpar på riktigt hårt.

I sagans fortsättning nämns i princip aldrig sveakungen i de många slagen mot Götarna. Lägg märke till att även landet på västra sidan Göta Älv tillhör Götarna.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 11:26

Oj, hur olika man kan se det!!
För mig är det fullkomligt uppenbart att han tillfogar Västergötland ny mark på andra sidan älven. Nu låter han ”även” detta heta ”Västra götaland”. Det är ju ett ganska vanligt sätt att beskriva expansion. Snorre kunde lika gärna ha skrivit att nu kallade han detta område Sverige. De strider som följer verkar ju uteslutande ske väster om älven. Dvs i det nyvunna området. Det är ju där Hrane föll.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 11:35

Andreas

Exempelvis Skalunda är ett intressant exempel på Bo. Gården är rik från romersk järnålder och in i medeltid. Där finns storhögar, runstenar och tidigkristna gravmonument. Gården verkar dock ha sin storhetstid under Vendeltid. Söderut finns platser som Levene med sin kungliga koppling.

Vet inte om det daterar bona men utifrån Skalunda så ligger platsens storhet före mitten av 1000-talet.

Gudhem är en annan sak med kontinuitet under säkert 1000 år.

Hullsjö och Västra Tunhem har tyngdpunkt arkeologiskt under folkvandringstid fram t om vikingatid.

Bonas huvudgårdar är alla oerhört fina arkeologiskt under järnåldern, men inte alltid tungviktare i medeltid?

Ett hövdingadöme av isländsk modell som hamnat mellan olika maktambitioner under 900-talet kanske behövde organisera upp landskapet för krig?

De ständiga krigen mellan Norge och Götarna i sagorna måste ha inneburit att Götarna måste organiserat sig på ett strukturerat sätt. Så oerhört synd att man alltid utgått från den Norske kungens perspektiv.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 11:42

Kungsune

Har förstått hur du tänker och fram till att ny fakta framkommer så lär ingen ändra åsikt.

Av nyfikenhet undrar jag hur Sveakungens rike såg ut enligt dig under slutet av 800-talet.

1. vilka länder/landskap ingick?
2. var låg kungens huvudgård ungefär?
3. Vad kallade sig en person som bodde i
-Uppland
- Västergötland
- Finnveden
- Hisingen

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 12:08

Problemet Valdemar, är ju att vi båda bara kan gissa. Jag ser det som fullt möjligt att det fanns flera kungar samtidigt som såg sig själva som sveakungar. Därmed fanns många sveakungens huvudgods. Skilfingaätten är förmodligen det ättehus som främst syns i källorna och de har förmodligen blivit ihoplandade med andra ättehus bara för att de gjort sig påminda utomlands. Jag är ganska övertygad om att det fanns en tidig klanmakt med en kung i Västergötland som interagerade med dito på Jylland, Själland och Skåne i Beowulfkvädet. Tror att detta är Skilfingarna. Snorres kungasagor misstänker jag har harmoniserat ihop denna ätt med mer östligt orienterade dito. Därmed har vi fått en historieskrivning där kungarna omges av en topografi som väldigt ofta stämmer in på Västergötland men ibland (ffa senare tider) varvad med lokaliseringar till Uppland (där topografin inte stämmer). Det finns ju alltså all anledning att misstänka att kungasagor är en fusion av Västergötlands och Upplands historia. (Dvs exakt samma förlopp som i dansk historieskrivning😏)Sedan är det ju klart att msn då också kan misstänka att det kan ha stått götakungen eller liknande i original men jag tycker att Beowulf, Tacitus och Jordanes tyder på att så inte är fallet. Sagorna är bevarade i varianter från tider när större riken bildats och de som skrev ned dem antog säkert att dessa riken funnits i evinnerliga tider. Hittade de historier om en hövding från Skandinavien som utförde bedrifter så blev han nog gärna ”sveakungen” i nedskrivningar. Egentligen kanske han bara var en huligan från Getebol.

För att återgå till tråden vill jag läggs till att Hullsjöbygden utmärker sig särskilt under romersk järnålder med fina importvaror. Inte bara det i Vittene.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 13:04

Jag tycker det är intressant att titta på de tidiga klanbaserade kungaorganisationerna som släktbaserade kriminella nätverk. De pådyvlar omgivningen skydd som de inte bett om. Ex hur Erik tar Ranrike. Det finns förmodligen då ännu inga strukturer i ortnamnen utan man verkar ungefär som kända kriminella nätverk gör idag. I hembygden kan de vara framstående ledare som valts på frivillig basis men dessa centra kan ju vara väldigt blygsamma initialt. Ex en tvåa i Rosengård eller ett järnålderslånghus i Alvastra. När ledarstrukturerns expanderar kan man tänka sig att kungen upphöjer en nära elit som står ovanför övriga och dessas titel börjar gå över till sönerna. I detta förlopp kan man förvänta en viss primitiv institutionslisering där strukturell organisering avsetts i landskapets indelning och ev ortnamn. Inte nödvändigt dock för regionalt kan man ha hus/ släktnamn hellre än specifika ortnamn. Att organisera i ortnamn tyder snarare på provinsiell organisation för då har släktskapet mindre betydelse. Då tillträder ju kungens vasaller i ämbeten mer. Dvs organiserade lokalnamn kan då vara mer förväntade i maktens periferi.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Yngwe » 15 september 2021, 13:41

Kungsune skrev:
15 september 2021, 11:26
Oj, hur olika man kan se det!!
...
Fast det kan man ju inte, för det är ju tydligt att man säger två saker, dels att han underlagt sig värmland, dels att han anser att Västergötland sträcker sig till Svinesund.

På inget sätt antyds i texten att han skulle ha underlagt sig Västergötland. Men det antyds att det är en nyhet att han räknar Västergötland ända upp till Svinesund.

Man får faktiskt inte läsa hur man vill, utan man får läsa det som som står skrivet. Man kan alltså inte se detta på annat vis med annat än att man blundar och tänker att det nog finns en annan mening än den man kan se!

Skriv svar