Peterspenning och socknar

1066 - 1520
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Peterspenning och socknar

Inlägg av AndreasOx » 27 december 2020, 20:01

Hundare tror jag kan vara centralt skapade enheter, ex i Uppland. Härad ser jag som organiskt bildade bygder, ex i Västergötland och Östergötland. Häraderna speciellt i Västergötland är alldeles för ojämnt stora (från 4 till 53 socknar) för att kunna vara skapade efter någon numerisk struktur. Ekbom och Wijkanders avhandlingar slår knut på sig själva i sin sifferexercis för att försöka identifiera enhetliga "Hundare-strukturer".

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Peterspenning och socknar

Inlägg av Valdemar » 27 december 2020, 23:47

Utan att kunna leda i bevis tror jag att Häraderna är gamla och kanske går tillbaka till folkvandringstid. Redan i Illerup ca200 e kr ser vi en mycket välorganiserad och stor armé. Dessa soldater var nedlusade med romersk utrustning och kunde skriva. Precis som romerskt sätt att bygga vägar ( finns exempel i Skåne) som de Öländska borgarna så har soldater tagit hem oerhört mycket struktur från romarriket. Norden var en ständig konflikthärd under hela järnåldern och att få fram soldater måste varit lika viktigt under järnåldern som under ledungstiden eller indelningsverket.

Om man utgår från Västergötlands centralaste Härader och även tänker sig att dela de mest tätbefolkade i 4 eller 8 delar så kan man kanske få fram en ursprunglig struktur. Begränsa till häraderna runt och mellan Bonas huvudgårdar och dela om nödvändigt upp dem i fyra delar. Utifrån antalet socknar och antalet möjliga soldater per socken kan kanske en kontroll göras?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Peterspenning och socknar

Inlägg av AndreasOx » 28 december 2020, 09:35

Listan innehåller mantalsuppgifter från 1500-talet för varje västgötska härad, samt när fjärdingsuppdelning finns omnämnd. Mantalen varierar från 47 till 1250 så hur de ska bli någorlunda jämna hundratal kräver sifferexercis...
Fascinerande är att summan stämmer mycket väl med Peterspenningen från 1320-talet, givet 1/2 penning per mantal. Inte orimligt då 1320-talet rimligen bör ha varit medeltidens befolkningstopp, innan klimatförsämringen.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Peterspenning och socknar

Inlägg av Valdemar » 28 december 2020, 11:02

Jag tror att man bör fokusera på de mest centrala Häraderna. Sen är exempelvis ett Härad som Gudhem udda och känns som att två har slagits ihop. Jag satt och räknade lite och tycker mig se ett mönster om ca 12 eller 24 socknar.

Skriv svar