Medeltida dokument

1066 - 1520
Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 30 mars 2020, 13:10


Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 30 mars 2020, 13:13

Gotland, gutar i medeltida brev.
De latinska former jag tycker mig kunna hitta är följande:

GOTLAND
Gotlandia
Godlandia
Guthlandia
Gutlandia
Ghodlandia
...

GUTAR
Gotenses (-is, -ium, -ibus)
Gutenses (-is, -ium, -ibus)
Guttenses (-is, -ium, -ibus)
Gottenses (-is, -ium, -ibus)
...

(Söksida: https://sok.riksarkivet.se/sdhk)

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 30 mars 2020, 13:33

Värt att nämna kan väl vara "Gotlands sigill och vapen".
Gutenses signo, Christus signatur in Agno - vilket betyder:
Jag betecknar gutarna, Kristus betecknas genom lammet.
Sigillet är gammalt, men observera att det står "gutarnas tecken", inte Gotlands, vilket beror på att i de tidiga medeltida traktaterna står det inte Gotland utan "Gutniska kusten" (vi skall skriva mer om det där på annan plats).
https://www.guteinfo.com/?id=3750
Bild: http://mis.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=41491

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 30 mars 2020, 14:10

Visi skrev:
30 mars 2020, 13:10
KungSune.
T.ex. SDHK-nr: 1348.
https://sok.riksarkivet.se/sdhk?EndastD ... b=post#tab
Visi, detta är en av många latinska avskrifter som översatts till svenska i efterhand runt 1500-talet.
Vad jag vill se är ett medeltida original med skrivningen "Göta och Swea konungar" om det ska vara av intresse.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 30 mars 2020, 15:23

Redan Historiae Norwegiae använder termen "Gotorum insulam" om Gotland.
Svenska 1500-tals skrifter blandar emellanåt in begreppet götar om gutar och
både danska och svenska källor har redan då delvis det tyskklingande "Gotland" även
om former som Gulland mfl förekommer intressant nog ffa i danska källor. I latinska texter finns förutom varianter av Gothorum också ex Godtlande och Gothia. Du har ju ex Erik av Pommerns mynt "Rex Gothorumque". Detta när han endast innehar Gotland. Claudius Clavus karta skriver endast Gothia.
Sedan har vi alla danska rex gothorumque-varianter ex Valdemars i samband med innehav av Gotland.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 30 mars 2020, 15:55

Vad jag kan se är det svårt att få fram belägg för att rex Gotorumque samman med Rex Sweorum skulle särskilja alla götar från svear. Detta Gothorumque bör ju vara ett i princip självstyrande landområde. Magnus Eriksson som tappar hela Östsverige lägger bort gothorumque från sin titel och kallar sig "Rex Suecie". Detta "Suecie" (utan någon gothorumtitel) är i princip Västergötland, Värmland samt delar av Småland och Halland.
Jag förstår att det är svårt att förstå att någon från "Gothia occidentalis" väljer att inte kalla sig Rex Gothia.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Carl Thomas » 30 mars 2020, 17:40

Kungsune,

Det är intressant det du skriver. Det borde gå att i t.ex. Excel, göra en överskådlig sammanställning över namnens användning i tidsordning, både som titlar och mynt. Det borde klargöra vilket namn/plats som avsågs.

I mitt Excelfil sorterade jag namn i tidsdöljd, och det borde vara enkelt att tillföra även mynt och titlar i samma tabell. Jag tror att det skulle vara till stor hjälp för oss alla.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 30 mars 2020, 17:44

Absolut! Jag tror vi började i gamla arkforum. Man får se upp med 1500-talskopior som biskop Brask när det gäller titeltolkning dock.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Visi » 30 mars 2020, 18:42

Som sagt vurmandet för goterna är nästan lika gammal som goterna själva så absolut inte något specifikt för 1500-talet.

Jag är helt övertygad om att den medeltida brevskrivaren eller avskrivaren hade full koll på alla begrepp inklusive latinska och svenska områdesnamnstavningar.

Återigen jag ser bara bortförklaringar från din sida allt för att behålla den i mina ögon extrema och osannolika tes du driver. I mina ögon underkänner du eller förminskar allt som talar emot din utgångspunkt. Men visst så länge som medeltida brev eller avskrifter inte innehåller både ortnamn och GPS-koordinater så finns ju utrymme för olika tesdrivningar.

Kan du komma med en lista med datum då Gotland kan sägas ha varit självständigt, under svensk kontroll, under dansk kontroll, under annans kontroll?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Medeltida dokument

Inlägg av Kungsune » 30 mars 2020, 18:55

Brevet du hittat ingick i Brasks brevsamling. Tyvärr finns den ju bara bevarad som avskrift på en svenska som hör hemma runt 1500. Vad menar du jag bortförklarar? Jag kan bara gå efter vad som framkommer. Förstår inte varför du har en sådan ton. Kan du inte förklara för mig varför Erik av Pommern titulerar sig rex Gothorumque och varför Magnus och Håkan titulerar sig rex Suecie?

Absolut kan jag göra en sådan gotlandslista.
Ska lägga upp en överskådlig så snart jag har tid.

Skriv svar