Befolkning per landskap ca 1330

1066 - 1520
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Valdemar » 3 februari 2018, 16:26

Andreas
Siffrorna verkar hamna riktigt nära. 750.000 för Sverige i tidig medeltid varav ca 250.000 i Skara Stift. Ca 250.000 i Skåne/Blekinge/Halland/Bohuslän ingår ej.

Så ungefär lika många människor i dagens Svealand som i Skara stift och resten i övriga delar som Småland/Östergötland/Gotland/Norrland.

Mer information kring kyrkor i städer i Västergötland finns i ”det medeltida Västergötland ” av Claes Theliander.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Daler » 3 februari 2018, 17:29

Finns det uppskattningar om hur Sverige så ut under olika tider inklusive 1300-talet när det gäller försörjningsområden?
Gärna i kartform, mängden:
Brukbar jord
Ängsmark, betesmarker
Skog för virke, eldande och jakt
Vatten för fiske

Om man antar att basen var jordbruk, vilket förmodligen rimmar dåligt för vissa landsdelar skulle man via mängden brukbar jord per landskap ett specifikt år kunna få fram siffror som går att jämföra (även om det inte går att få fram antalet individer per landskap så lätt).

Vad finns det för mått, direkta och indirekta som har med t.ex. medeltida folkmängder per landskap att göra?
-Antalet personer som betalar en skatt.
-Antalet kyrkor.
-Sentida befolkningsräkningar och anta att fördelningen var den samma en lång tid innan (inte så bra men ändå ett mått).
-Jorbruksbara ytor (uppskattning).
-aDNA-undersökningar? Om man fann medeltida kyrkogårdar i varje landskap skulle man kunna uppskatta den genetiska variationen per landskap (större befolkning->mindre risk för inavel som genetiskt går att mäta, men det finns ju annat som påverkar variationen, selektion, migration med mera).
-Antalet fornlämningar, men detta gäller väl mer äldre tider och det ser ju så olika ut i olika landskap (nya odlingsmöjligheter eller inte).
-Vad mer skulle direkt/indirekt kunna ha med en (medeltida) befolkningsstorlek att göra?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av AndreasOx » 4 februari 2018, 10:09

Jag refererade direkt Lennart Andersson Palm skriver i boken "Livet, kärleken och döden", det är den enda moderna översikten om befolkning, skatter (Peterspenning, markgäld m.m.) som jag har hittat. Materialet om Viennnetionde verkar fortfarande inte vara ordentligt studerat, efter Ekboms och Wijkanders övningar i "spekulativ aritmetik" som en forskare uttryckte det. De uppgifter Daler önskar "Svensk medeltida agrarhistoria" finns inte sammanställda så vitt jag vet. Bifogar så långt jag har kommit hittills.
Jag blev mest förvånad över uppgiften att den uppvärmda stugan enbart var 25-30 m2 under medeltiden. Han refererar bara ospecificerat till "arkeologiska byggnadsundersökningar". Vilka kan dessa vara?
Jag är också förvånad över de små hushållen - men siffror kring 4-4.5 stöds även av uppgifter från England (enligt Benedictow 1993), Frankrike (1306) och Norge (Benedictow). Under Vasatiden - med en mångfald detaljerade längder - var tydligen andel barn/hushåll ca 46 %, denna siffra används av Palm för att beräkna 1300-talets hushållsstorlek från de halländska siffrorna.
Notera dock att giftermålsåldern tycks varit mycket låg under medeltiden (klart under 20 år, ex. heliga Birgitta gifte sig när hon var 13) och steg sedan under 1600- och 1700-talet till 25-30 år. Så andelen barn kan ha varit högre under medeltiden.
Jag hittar inga relevanta artiklar efter 2001 om detta.
Bilagor
härader.xlsx
(497.47 KiB) Nerladdad 221 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Yngwe » 4 februari 2018, 11:50

Ja den enda förklaringen jag kan se är då att man räknas så vuxen så pass tidigt att man försvinner ur statistiken över barn.


Spekulativ aritmetik är nog ett passande uttryck :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av anganatyr » 4 februari 2018, 12:03

AndreasOx skrev:Jag refererade direkt Lennart Andersson Palm skriver i boken "Livet, kärleken och döden", det är den enda moderna översikten om befolkning, skatter (Peterspenning, markgäld m.m.) som jag har hittat. Materialet om Viennnetionde verkar fortfarande inte vara ordentligt studerat, efter Ekboms och Wijkanders övningar i "spekulativ aritmetik" som en forskare uttryckte det. De uppgifter Daler önskar "Svensk medeltida agrarhistoria" finns inte sammanställda så vitt jag vet. Bifogar så långt jag har kommit hittills.
Jag blev mest förvånad över uppgiften att den uppvärmda stugan enbart var 25-30 m2 under medeltiden. Han refererar bara ospecificerat till "arkeologiska byggnadsundersökningar". Vilka kan dessa vara?
Jag är också förvånad över de små hushållen - men siffror kring 4-4.5 stöds även av uppgifter från England (enligt Benedictow 1993), Frankrike (1306) och Norge (Benedictow). Under Vasatiden - med en mångfald detaljerade längder - var tydligen andel barn/hushåll ca 46 %, denna siffra används av Palm för att beräkna 1300-talets hushållsstorlek från de halländska siffrorna.
Notera dock att giftermålsåldern tycks varit mycket låg under medeltiden (klart under 20 år, ex. heliga Birgitta gifte sig när hon var 13) och steg sedan under 1600- och 1700-talet till 25-30 år. Så andelen barn kan ha varit högre under medeltiden.
Jag hittar inga relevanta artiklar efter 2001 om detta.
Efter att snabbt gått igenom din fina fil så låg tinget i Blekinge på Tingsslätten vid Hjortsberga kyrka åtminstone under medeltidens senare del, men det finns hypoteser att det innan kristnandet låg i Vång.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Anders i Uppsala » 4 februari 2018, 12:08

Att 46 procent av personerna i ett hushåll var barn verkar rimligt. En vanlig familj kan ha bestått av mamma, pappa, mormor och tre barn (därutöver två barn som dött).

Ser man situation på 1700-talet (och däromkring) i släktforskning, så innehöll de flesta hushåll barn. På bondgårdar var det generationsboende, medan det verkar ha varit fler ensamma/par "gamlingar" bland torpare. Då torparna var färre längre tillbaka i tiden, så tror jag att bondgårdens generationsboende var vanligare på medeltiden. Men hushållen var ändå inte jättestora, kanske mamma, pappa, barn och någon äldre släkting.

Att den uppvärmda bostaden bara var 25-30 kvm på medeltiden verkar rimligt. Men det var bara en av många byggnader på en medeltida gård.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Daler » 4 februari 2018, 13:10

AndreasOx skrev:Notera dock att giftermålsåldern tycks varit mycket låg under medeltiden (klart under 20 år, ex. heliga Birgitta gifte sig när hon var 13) och steg sedan under 1600- och 1700-talet till 25-30 år.
Intressant ämne. Men var det en skillnad på hög och låg här? Ju mer arv, ägor, makt, status desto viktigare att snabbt arrangera en ny allians t.ex. via (barn)äktenskap? Förutom Birgitta kan man också nämna drottning Margareta, https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottning_Margareta som också var barn när hon trolovades/gifte sig. Undrar vad bibeln samt landslagarna säger om giftasåldern (ett eget ämne i och för sig)?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av Anders i Uppsala » 4 februari 2018, 14:46

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Age_and ... _fertility kan man läsa följande:

A study of a population of French women from 1670 and 1789 shows that those who married at age 20–24 had 7.0 children on average and 3.7% remained childless. Women who married at age 25–29 years had a mean of 5.7 children and 5.0% remained childless. Women who married at 30–34 years had a mean of 4.0 children and 8.2% remained childless.

Grovt räknat kan man säga att en gift kvinna fick ungefär sex barn och att bara storleksordningen 5 procent av de gifta kvinnorna förblev barnlösa. Utifrån andra uppgifter i tråden kan man anta att närmare hälften av barnen dog före vuxen ålder. I snitt överlevde alltså tre barn. Av dessa fick två eller alla tre egna barn, vilket innebär en långsam befolkningsökning.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Befolkning per landskap ca 1330

Inlägg av AndreasOx » 4 februari 2018, 20:51

Daler skrev:
AndreasOx skrev:Notera dock att giftermålsåldern tycks varit mycket låg under medeltiden (klart under 20 år, ex. heliga Birgitta gifte sig när hon var 13) och steg sedan under 1600- och 1700-talet till 25-30 år.
Intressant ämne. Men var det en skillnad på hög och låg här? Ju mer arv, ägor, makt, status desto viktigare att snabbt arrangera en ny allians t.ex. via (barn)äktenskap? Förutom Birgitta kan man också nämna drottning Margareta, https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottning_Margareta som också var barn när hon trolovades/gifte sig. Undrar vad bibeln samt landslagarna säger om giftasåldern (ett eget ämne i och för sig)?
Lennart Andersson Palm refererar till undersökningar om allmoge, skriver mycket bland annat om att Västeuropa efter medeltiden ändrade giftermålsvanor från de i övriga Europa mycket tidiga (13-20 år) till betydligt högre åldrar (23-30 år).

Skriv svar