Borgar i Skandinavien

1066 - 1520
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Valdemar » 16 juli 2022, 16:23

Spännande! Berätta gärna mer!

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Starkodder » 16 juli 2022, 17:54

Gör jag gärna. Men får bli en ny tråd, eftersom det inte verkar finnas en som specifikt tar upp hittills oupptäckta fornborgar eller vallanläggningar i Sverige, vid sidan av Skåne. Rätta mig om jag har fel.

Måste inhämta mer info. Har alltså inte varit på platsen än och vill inte lägga ut nått som är ren inbillning. Återkommer så fort som möjligt, men fram tills dess kan man fundera på en annan plats: varför har Ållebergs norra ände inte någon fornborg, när platsen är så passande?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Valdemar » 16 juli 2022, 22:11

Jag förstår din tanke men borgen i Mösseberg är nära och väldigt stor. I princip får man in hela Falans befolkning i den. Det finns dock flera ortsnamn i södra Falbygden med betydelse skydd etc. Tänker mig att det funnits lågt liggande borgar eller en vall någonstans där..

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 10:28

Stämmer det verkligen att man får in hela lokalbefolkningen på Stångaberget? Får ta en koll på Ållebergs ände nästa gång jag är där.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Valdemar » 17 juli 2022, 11:42

Stångeberget är Sveriges tredje största Borg efter Halleberg och Torsburgen. Har sett en uppsatts som drar just slutsatsen att ett fullbefolkat Falan får plats där. Jag tror de nämnda 3 har fungerat som viktiga verktyg för en stark lokal ledare. Halleberg har även den kunnat hålla hela den stora järnåldersbefolkningen i sitt närområde.

Sen är vägen från söder upp till Falan oerhört viktigt, man passerar både Ålleberg och Möne. Vapenoffer under järnåldern finns både från Snösbäck och Åsle. Under medeltid är det regelbundet slag i området.

Borde finnas mer offensiva borgar och försvar under järnåldern längs den stora vägen? Tror namn med ”kummel/Kumla” skall indikera försvarsanläggningar..

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 20:40

Ser man Falbygden som en enhet ligger Ålleberg strategiskt längs i söder. Ett problem iofs, eftersom branterna är vända mot norr, om man nu vill spana söderut. Prickarna anger fornborgar, så som jag känner till det. Stångeberget har inte sikt söderut.


Falbygden.JPG
Falbygden.JPG (26.9 KiB) Visad 2404 gånger

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Soar » 25 januari 2023, 13:24

Micko skrev:
30 juli 2021, 15:57
Hej,
Någon som vet något mer än det som står i Fornsök om borgen/slotten Svaneholm lite norr om Huseby i Alvesta kommun?
Dök i ån där igår, kass sikt men såg en ev nedslagen påle och hittade keramik där bonden grävt lite på land.
Lovén tar upp platsen i appendix till Borgar och befästningar i det medeltida Sverige. Lovén har inte själv varit där, men refererar till en handfull skrifter om Svanholm. Att det legat en borg där ska ha framkastats av lokalpatrioten Peter Rudebeck som bodde på Huseby på 1600-talet. En Vejde har avfärdat det som en ren fantasi, men en Wrangel har observerat någon stensamling på någon av Tyskholmarna. Wrangel motsäger sig själv i det att han å ena sidan föreslår att ett röse på ön kan ha varit en rest av ett vakttorn, å andra sidan anger att stenhoparna knappast kan vara någon byggnadslämning.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Kungsune » 25 januari 2023, 14:38

Starkodder skrev:
17 juli 2022, 20:40
Ser man Falbygden som en enhet ligger Ålleberg strategiskt längs i söder. Ett problem iofs, eftersom branterna är vända mot norr, om man nu vill spana söderut. Prickarna anger fornborgar, så som jag känner till det. Stångeberget har inte sikt söderut.



Falbygden.JPG
Odens kulle fyller ju då på som fornborg med fri sikt åt söder.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av AndreasOx » 25 januari 2023, 15:59

Varkullen vid Vartofta anses varit Falbygdens värn mot fiender som kom upp längs med Ätran.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Valdemar » 25 januari 2023, 16:43

Var lär betyda något med försvar.

Skriv svar