Djur i medeltida gravar?

1066 - 1520
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Djur i medeltida gravar?

Inlägg av Leif » 29 mars 2017, 11:22

Jag har ett forskningsprojekt vid sidan om som handlar om djur i gravar. Inte så att jag går på djupet i frågan utan jag är mer inne på att studera vilka djurslag som förekommer under vilka perioder samt under vilka perioder djur är vanliga respektive ovanliga.

I det material jag gått igenom så har jag hittills inte funnit ett enda exempel på djur i medeltida gravar. De skall ju såklart inte förekomma i kristna gravar, men jag är lite nyfiken på om det inte kan tänkas finnas några exempel på detta trots allt. Kanske ett mindre djur som "smugits med" precis som det emellanåt dyker upp ett och annat fynd som ma ninte förväntat sig.

Jag är inte intresserad av masgravar efter slag där hästar och manskap östs ner huller om buller. Det är en annan situation där man gjort en praktisk lösning på ett sanitärt problem.

Några tips?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Djur i medeltida gravar?

Inlägg av jancro » 29 mars 2017, 15:23

Symboliska gravgåvor i form av att bland annat den dödes svärd, rustning och häst skänktes till kyrkan finns beskrivet från Sverige.

Än tydligare blir symboliken där gravar krönas av ryttarstatyer. I Sverige finns monumentet Sankt Göran och draken, som ursprungligen hade ett kapell med gravar i fundamentet:

" Här inne fanns Sankt Görans altare och här skulle
Sten Sture och hans hustru ha sina gravar. Genom Rimkrönikan vet man att Sten Stures kista
också en kort tid efter hans död 1504 hade sin plats i monumentet, innan den fördes till
klosterkyrkan i Mariefred.
I detta monument är kopplingen synligt starkare mellan hästen och den döde än på de
italienska monumenten. Förutom att hästen i sina plymer inte bara bär Sankt Görans, utan
även Sveriges färger, har den Stureättens stuterimärke, tre sköldblad dels inbränt på länden,
dels skulpterade i sin rikt ornerade mundering. Det är med andra ord Sten Stures egen
stridshäst som finns närvarande på hans tänkta gravkapell."

http://www.vagnhistoriska.org/wp-conten ... ltiden.pdf

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Djur i medeltida gravar?

Inlägg av Leif » 30 mars 2017, 08:21

Det är ju helt riktigt. Bra ingång till frågan!

Får se vad vi kan få fram i Halland bara....
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar