Hednatemplet låg inte i Gamla Uppsala
Re: Hednatemplet låg inte i Gamla Uppsala
Artikeln: https://aarsbokenuppland.se/arsbocker/1 ... hlbäck.pdf
Sid 151ff
Resonera hinner/kan jag inte just nu - måste i så fall läsa in Lovén, Schück och ev andra som diskuterat prostarna.
Sid 151ff
Resonera hinner/kan jag inte just nu - måste i så fall läsa in Lovén, Schück och ev andra som diskuterat prostarna.
Tack AndreasOx
Efter att ha läst förstår jag inte relevansen. Brev daterade med olika år handlar det om. Det är inte samtidiga brev adresserade till en och samma person, varav en i Uppsala och en i Aros, vilket kunde lett till slutsatsen att Aros = Uppsala.
I mina ögon säger dessa brev ingenting alls om saken!
Efter att ha läst förstår jag inte relevansen. Brev daterade med olika år handlar det om. Det är inte samtidiga brev adresserade till en och samma person, varav en i Uppsala och en i Aros, vilket kunde lett till slutsatsen att Aros = Uppsala.
-
Anders i Uppsala
Nej, jag skrev fel. Det måste avse Vårfrukyrkan som låg på andra sidan ån:Anders i Uppsala skrev: ↑17 januari 2023, 00:58Vårfrukyrkan (nr 1 ovan) bör vara samma kyrka där Erik den helige dödades 40 år tidigare i Östra Aros / "nya" Uppsala, precis där dagens Uppsala domkyrka står.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5 ... n,_Uppsala
-
Anders i Uppsala
Ja, det är väl fullt möjligt att blanda ihop orterna lite på avstånd. Eller så kanske författaren undvek att skriva Aros för att inte blanda ihop med Västerås? Har för mig att "östra" i Östra Aros kom senare än 1200. Jag kan ha fel, men tror att jag har läst att namnet Östra Aros bara användes en kort period innan staden (byn) fick namnet Uppsala.Yngwe skrev: ↑17 januari 2023, 11:48Tack AndreasOx
Dessutom låg ju Vårfrukyrkan i (Östra) Aros i (Gamla) Uppsala stift.
År 1200 kan kanske (Östra) Aros ha haft 200 invånare. Jag tänker att kanske 30 av dem var tjänstefolk/trälar, säkert något tiotal präster, kanske någon form av kunglig vaktstyrka, etc. Tänker att det kanske fanns 30 hushåll i (Östra) Aros. I väster fanns med den minst 40 år gamla Trefaldighetskyrkan vid dagens domkyrka och den (relativt) nybyggda Vårfrukyrkan fanns på andra sidan ån. Googla "Bredgränd, Uppsala" för att se ungefär var Vårfrukyrkan låg.
Enligt https://www.dropbox.com/s/pbcyrq9t56mgp ... g.pdf?dl=0
sid 111 låg den äldsta Vårfrukyrkan vid Dombron, väster om nuvarande Stora torg. Den flyttades senare till Bredgränd.
Anders - har du någon källa för dina invånarsiffror?
sid 111 låg den äldsta Vårfrukyrkan vid Dombron, väster om nuvarande Stora torg. Den flyttades senare till Bredgränd.
-
Anders i Uppsala
Det finns ett diagram på s. 100 i Det medeltida Uppland (2012) som bygger på D-uppsatsen Mälarstädernas befolkningsutveckling 1200-1611 (2002) av P. G. Sidén, Stockholms universitet.
Där framgår det att Östra Aros hade ungefär 250 invånare 1250. Stockholm var ungefär lika stort och Enköping något mindre. Sigtuna var fortfarande mycket större med kring 800 invånare.
Där framgår det att Östra Aros hade ungefär 250 invånare 1250. Stockholm var ungefär lika stort och Enköping något mindre. Sigtuna var fortfarande mycket större med kring 800 invånare.
-
Anders i Uppsala
OK, det är ungefär samma del av centrala Uppsala men kanske 200 m längre norrut.AndreasOx skrev: ↑18 januari 2023, 07:09Enligt https://www.dropbox.com/s/pbcyrq9t56mgp ... g.pdf?dl=0
Var den första Trefaldighetskyrkan och den första Vårfrukyrkan i sten eller i trä? Skummade snabbt igenom länken ovan och de verkar förutsätta att första Vårfrukyrkan var i sten i alla fall. Jag gissar att det även gällde första Trefaldighetskyrkan.
Gissar att de såg ut ungefär som Balingsta kyrka, en ålderdomlig 1100-talskyrka utanför Uppsala:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Balingsta_kyrka
Tack!Anders i Uppsala skrev: ↑18 januari 2023, 10:34Det finns ett diagram på s. 100 i Det medeltida Uppland (2012) som bygger på D-uppsatsen Mälarstädernas befolkningsutveckling 1200-1611 (2002) av P. G. Sidén, Stockholms universitet.
Relevansen är att prostarna var prost över varsitt folkland.Yngwe skrev: ↑17 januari 2023, 11:48Tack AndreasOx
Därav den troliga slutsatsen att Aros = Uppsala, eftersom de bägge ligger i Tiundaland.
Har läst det här flera gånger, men det är en obegriplig härledning. Det sitter inte ihop på nåt vis.AndreasOx skrev: ↑19 januari 2023, 07:57Relevansen är att prostarna var prost över varsitt folkland.Yngwe skrev: ↑17 januari 2023, 11:48Tack AndreasOx
Därav den troliga slutsatsen att Aros = Uppsala, eftersom de bägge ligger i Tiundaland.