Rex sveorum et gothorum...

1066 - 1520
Aksel Villráðe

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Aksel Villráðe » 11 december 2023, 18:35

I denna stund av ”agree to disagree” så vill jag ändå uttrycka min önskan att ta del av din sammanställning.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 december 2023, 18:36

Aksel Villráðe skrev:
11 december 2023, 18:33
Det är tråkigt om du tröttnar, men jag har iallafall uppskattat meningsutbytet. Som läget är får man ju då konstatera att det är en intressant teori underbyggd med källor, men där resonemanget och slutsatsen kritiserats och åsikterna kring slutsatsen går isär. Det gäller ju förstås nästan all teoribildning från denna källproblematiska tid.
Nä jag tröttnsr inte. Drt är bara synd att du inte var med när vi började dea denna diskussion i gamla arkeologiforum. Du ställer bra frågor men jag och Yngwe mfl har ältat dessa i några år😆

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 december 2023, 18:38

Aksel Villráðe skrev:
11 december 2023, 18:35
I denna stund av ”agree to disagree” så vill jag ändå uttrycka min önskan att ta del av din sammanställning.
Tror det essentiella ligger i någon av trådarna som tabell. Resten är utfyllnad. Intressant hade varit då att lokalisera trendbrott. Jag har letat igenom diplomatarium, myntkataloger (ex lagerqvists svenska mynthistoria) mm.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 11 december 2023, 18:41

Kungsune skrev:
11 december 2023, 18:36
Aksel Villráðe skrev:
11 december 2023, 18:33
Det är tråkigt om du tröttnar, men jag har iallafall uppskattat meningsutbytet. Som läget är får man ju då konstatera att det är en intressant teori underbyggd med källor, men där resonemanget och slutsatsen kritiserats och åsikterna kring slutsatsen går isär. Det gäller ju förstås nästan all teoribildning från denna källproblematiska tid.
Nä jag tröttnsr inte. Drt är bara synd att du inte var med när vi började dea denna diskussion i gamla arkeologiforum. Du ställer bra frågor men jag och Yngwe mfl har ältat dessa i några år😆
Hade man inte kunnat undvika detta om du sammanställde ett dokument med teorin såsom den ter sig idag? Du kan säkert tänka dig hur rörigt det blir att försöka återskapa och sammanföra fragment från detta forum och (med desperation i rösten) ett helt tidigare forum.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 december 2023, 18:59

Jag har en ambition att sammanställa huvuddragen en dag men det får bli när jag gått i pension. Gothorumquefrågan i sig är ju egentligen tämligen okomplicerad om man håller sig till mynt och brevtitulaturer. Gissningsvis spelade man i början på namnlikheten med götar och med tiden tappades ursprunget bort. Det levde dock kvar under Erik av Pommern. Även Brask gjorde vad han kunde för att medvetet kalla gotlänningar för götar. Det finns en version av gutalagen stavad göt just från den tiden. 1500-talshistorikern räknade det mesta till ett forntida “Gothia”. Mälaren var en av Gothias sjöar och Småland latiniserades Gothia meridionalis för att passa med sina grannar.
Se nedan gammalt förslag på aktuell titellista:

download/file.php?id=830

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 11 december 2023, 20:51

Hur länge måste jag alltså vänta som kortast? :)

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 11 december 2023, 21:24

Got it!

SDHK-nr: 202

Brev från Påve Alexander III, daterat 5 augusti 1164, som utser ärkebiskop Stefan Pallium över Sverige och biskoparna i Skara, Linköping, Strängnäs och Västerås med Uppsala som ärkebiskopssäte.

”karissimi filii nostri caroli illustris regis sweorum et gothorum”

Min översättning: vår käraste son upplyste Karl svears och götars/goters konung

Och

SDHK-nr: 203

Påven Alexander III skriver, samtidigt (5 augusti 1164) till Sveriges biskopar om utnämnandet av Stefan i Uppsala till ärkebiskop.

”karissimi in christo filii nostri. C. illustris regis sweorum & gothorum”

SDHK-nr: 202
https://sok.riksarkivet.se/sdhk?EndastD ... b=post#tab

SDHK-nr: 203

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 december 2023, 21:40

Jo, det är Karl sverkersson som vi tidigare konstaterat. Solitären som kopplas samman med Linköpings stiftgrmenskap med Gotland. Intressant här är att jämföra samtidens Erik Jedwardsson tituleras rex swecie när han bara kan påvisas regera Västergötland.
Karl var ju första kung att lägga in gothorum och Florenslistan ger nog bakgrunden.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 11 december 2023, 21:54

Med risk för off topic då det inte är en kungatitel, men med relevans för Gotland/Götaland-diskussionen kommer här även ett utdrag ur Påve Alexander III:s brev till ärkebiskopen i Uppsala och hans underlydande, daterat 10 september 1165.

SDHK-nr: 209

”Alexander Papa Vpsellensi Archiepiscopo, & vniuersis suffraganeis eius, tam in Suetia, quam in Gothia constitutis.

Riksarkivets översättning: Påve Alexander III till ärkebiskopen i Uppsala och alla hans suffraganer såväl i Svealand som i Götaland

SDHK-nr: 210 från samma påve är rörigare. Här är adressaterna: ”regna Danorum, Noruuegensium, Guetomorum, & Gothorum”. Gissningsvis för tongivande medlemmar av forumet mindre populära Lars Gahrn, spekulerar kring att det annars okända ”Guetomorum” är en felskrivning av Suetorum/Sueorum, vilket i så fall ger ”Svears och Götars/Goters kung”. Han är inte den första som gör den tolkningen, men jag kan inte klura ut den ursprungliga uttolkaren.
Senast redigerad av 1 Aksel Villráðe, redigerad totalt 11 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 11 december 2023, 22:22

Återigen- kolla florenslistan.

Skriv svar