Jag anser fortfarande att vi borde ta denna diskussion i en annan tråd, men jag vill förstås svara.
Ditt inlägg visar ju tydligt att vi har helt olika perspektiv, men vill du inte sätta dig in i mitt perspektiv så kan du ju aldrig förstå det. Då kommer allt jag skriver framstå som ”goddag yxskaft”.
Moneta Nova skrev: ↑20 december 2023, 14:38
Aksel Villráðe, Stockholm:
När jag frågar dig om "Sweæ" = svenskarna eller svealänningarna? ... svarar du: - "Ja, i denna kontext är 'Sweæ' svearna." För mig är svear & daner ett ålderdomligt sätt att skriva svenskar och danskar. Ungefär på samma sätt som en del väljer det gammaldags konung istället för kung. Och då blir ju ditt svar lite av goddag yxskaft - i alla fall för mig. Termen "Swede/Swedes" (svensk/svenskar) lär dyka upp i engelskan i slutet av 1500-talet. Att det då enkom skulle avse "uppsvear" (svealänningar i Mälardalen) verkar dock väldigt långsökt. Var det några svenskar som hade nära kontakt med England, så var det väl i så fall västsvenskarna?
Varför engelsmännen enbart skulle få definiera folken boende i vad som idag är Sverige förstår jag inte. Dessutom är påståendet inkorrekt. Bara omedelbart kan ju nämnas de klassiska Wulfstans reseskildring (800-tal) ”þās land hȳrað tō Swēon Wiðsiþ ”Sweom Ongendþeow” (åtminstone 900-tal)
Skulle vilja ha svar på frågan: NÄR? blev Svealand "dominant i det, till en början, relativt unga enade riket"...?
Det var de rimligen redan innan enligt min utgångspunkt att svearna gav riket sitt namn.
Tidigare har du sagt att stamförbundet Suehans (från Öresund till Osloviken) och "Suetidi-klanen" (förmodligen?) är samma sak? Så på 500-talet fanns det väl då förmodligen inga "svealänningar", bara "svenskar" som exv. gautigoth och ostrogoth? 500 år senare ger kung Olof ut svenskarns första mynt, där han varken titulerar sig som Giötæ eller Sweæ, utan just svenskarnas kung. Ytterligare 500 år av kungar säger sig vara svenskarnas kung, tills Gustav Vasa på 1530-1540-talen blir tillräckligt uppretad på dansken för att lägga till GOT (GOTHOZQ3, GOTTORVM) i myntens kungatitel. - Är det nu Svealand och svealänningarna blir till?, som ett av de "två folk var de som var dominanta i det, till en början, relativt unga enade riket och därmed bedömdes mest nödvändig att nämna"?
Det här resonemanget fattar jag inte alls. Varför skulle jag tro det? Du stoppar in en massa grejer som du måste förstå att jag inte håller med om så det går inte att svara på frågan utan att acceptera en massa konstigheter.
Intressant att munkarna i Stockholm verkar ha känt till Jordanes Philemer redan vid slutet av 1400-talet. Skulle kanske indirekt kunna tolkas som att Suehans och Suetidi ändå var skiljaktiga?).
Ja, det är klart intressant. Men jag hänger inte med på varför det skulle tyda på den andra frågeställningen.
Så hypotesen i Stockholm vid sekelskiftet 1500 verkar alltså ha varit att ett hedniskt Sverige uppstod (ca 1500 f.Kr. - 500 e.Kr.) ur en befolkning av svenskar (i forntiden benämnda götar respektive svear) som enhälligt placerade kungen i Gamla Uppsala (rimligen ca 500 e.Kr)?
Nej, så tolkar inte jag alls kröniketexten.
Tycker att svealänningsförespråkarna saknar ett kronologiskt perspektiv. Efterlyser alltså en hypotes kring NÄR? svealänningarna skulle ha blivit "dominanta i det unga enade riket"? Pratar vi om ett hednisk rike under folkvandringstid - eller tidigare? Eller skall vi söka svaren i medeltiden - eller t.o.m. i modern tid?
Som sagt jag tror de var de redan innan riket enades.
När blev det så eftertraktat för svealänningarna i Mälardalen att försöka finna och påtala sitt fina götiska ursprung?
Göticismen anses såvitt jag läst ha börjat göra sig påminns på 1400-talet och sedan kulminera i slutet av 1500-1600-talet med åter ett uppsving på 1800-talet.