Elleholm i Blekinge

1066 - 1520
JJA

Re: Elleholm i Blekinge

Inlägg av JJA » 17 januari 2020, 21:52

Borgen var i ärkebiskopsstolens ägo fram till reformationen. Om någon ärkebiskop personligen uppehållit sig där i egen hög person är okänt.
Se även: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6borg,_Blekinge

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 18 januari 2020, 13:04

Jag ber om ursäkt för jag är så frågvis. De äldsta fynden från början av 1200-talet, tyder de på att borgen fanns redan då eller kan det ha funnits annan aktivitet på platsen som lämnat spår före borgen uppförs? Platsen är ju ändå rätt logisk för flera olika aktiviteter. Jag kan tänka mig att många vill profitera på laxfisket som ett exempel.

JJA

Inlägg av JJA » 18 januari 2020, 14:35

Inga problem, fråga på, jag svarar i mån av tid. Det är som du frågar, att keramiken enbart tyder på en aktivitet. Vi vet inte om det fanns någon borgbildning på 1200-talet. Men platsen är mycket strategisk. Det äldsta belägget för att en borg står på platsen är omnämnandet i ärkebiskopskrönikan 1410. Dock kan man nog vara ganska säker på att den inte började byggas det året, utan har troligtvis vid pantsättningstillfället varit en fullt utvecklad och välkänd borganläggning. En av huvudfrågeställningarna i projektet är just att försöka identifiera tillkomstperioden.

Skriv svar