Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Ättelägg » 26 mars 2018, 18:06

Lustigt med källäget här utifrån de senaste två inläggen....hur vet ni det?

Angående boende är väl tanken att vi med största sannolikhet har en kungsgård/hall där och som redan sagt var det inbyggt att kungen närvarade vid offer riterna vilket i sig själv ger att han bodde där under denna tid. Sedan är orten i sig ingen avkrok under järnåldern utan högst central vilket gör att det antagligen inte var en plåga att vistas där. Dock såg det nog lite olika ut framför allt senare då svearnas folkländer expanderade och "nya" ätter kom in som kungar med sannolik maktbas/ursprungsfamilj på annan ort vilket gjort bilden något annorlunda. Drar vi sedan fram mot medeltiden med kristendomen och det storsverige med allt mer centraliserad makt, än annorlunda. Sen är inte utvecklingen linjär i den bemärkelsen så över generationer lär det ha växlat men när det vi kallar sverige framträder tydligare är vi kristna med hedniskt arv och med det en komplicerad relation till både sed-lag-makt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 26 mars 2018, 18:26

Spännande med all ny ”fakta” om Uppsala som kommer fram här. Uppsala ligger väl helt perfekt och centralt i ett Svearike? Härifrån har man nära kontakt via Mälaren till alla Svealänderna som låg runt sjön.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2018, 18:35

Fast Ättelägg det finns ju källäge, en del kan du i den här tråden jag just buffade

För det första, det finns inget som helst underlag för att säga att det sannolikt fanns en kungsgård där under vikingatid. Det finns inga tidiga källor och ingen arkeologi alls som stödjer något sådant.

För det andra så beskriver Adam platsen just som du själv beskrev den på, en plats där kungen representerar folket vid kulten.

Så från din tankegång som i stort sett överensstämmer med Adam är steget stort till den kungaboning du nu ändå vill påtala....

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 26 mars 2018, 19:38

Var eventuella kungar bott före vi har kungliga brev eller andra källor går naturligtvis inte att veta. Den första kungliga hemvisten som vi akademiskt hållbart och med viss sannolikhet kan peka på är Adelsö. Där satte kung Håkon från Levene upp en runsten med sitt namn. Han nämns i både svenska och utländska samtida källor.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Ättelägg » 26 mars 2018, 20:14

Ajajaj, Yngwe, när sa jag vikingatiden 8-) , det vanliga visar sig, men eftersom du nämner det att det borde ha funnits en kungsgård under vikingatiden så borde du kunna prestera bevis för detta eftersom det har jag själv inte påstått, du påstår det men jag skall hjälpa dig, logiken säger det, en kung behöver representera sig vilket nödvändiggör en lämplig inramning som var hallen. Dessutom ser man en enhetlig beboelse från minst romersk järnålder och fram till idag. Mkt framträdande hallar från folkvandringstid till vikingatid/medeltid (här räknar jag in de stora stolphålen under ärkebiskopskyrkan). Överhuvudtaget utifrån de exklusiva fynden inkl. båtgravar är det inget som tyder på att Uppsala skulle ha minskat i sin betydelse under vikingatiden. Men, kanske en poäng, är att vi inte har hittat tydliga tecken på en kungsgård/hall under denna tiden (förutom de tecken under kyrkan, om inte en hall, vadå - templet??). Dock har vi från utgrävningen för järnvägen numera en utmärkande byggnad av osedvanligt snitt men själv tror jag inte det är frågan om kungsgården utan annan mäktig snubbe med behov av utmärka sig. Detta trots att mkt inte är utgrävt, vi hittade som ex en helt okänd kungshög som jämnades ut för sveriges första ärkebiskopsboende och sveriges första ärkebiskops kyrka/dom som märkligt nog placerades på redan symboliskt helig/kungslig mark. Eller kanske inte så märkligt när man driftar sig att tänka på det....

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2018, 21:47

Ättelägg skrev:Ajajaj, Yngwe, när sa jag vikingatiden 8-) , det vanliga visar sig, men eftersom du nämner det att det borde ha funnits en kungsgård under vikingatiden så borde du kunna prestera bevis för detta eftersom det har jag själv inte påstått, du påstår det men jag skall hjälpa dig, logiken säger det, en kung behöver representera sig vilket nödvändiggör en lämplig inramning som var hallen. Dessutom ser man en enhetlig beboelse från minst romersk järnålder och fram till idag. Mkt framträdande hallar från folkvandringstid till vikingatid/medeltid (här räknar jag in de stora stolphålen under ärkebiskopskyrkan). Överhuvudtaget utifrån de exklusiva fynden inkl. båtgravar är det inget som tyder på att Uppsala skulle ha minskat i sin betydelse under vikingatiden. Men, kanske en poäng, är att vi inte har hittat tydliga tecken på en kungsgård/hall under denna tiden (förutom de tecken under kyrkan, om inte en hall, vadå - templet??). Dock har vi från utgrävningen för järnvägen numera en utmärkande byggnad av osedvanligt snitt men själv tror jag inte det är frågan om kungsgården utan annan mäktig snubbe med behov av utmärka sig. Detta trots att mkt inte är utgrävt, vi hittade som ex en helt okänd kungshög som jämnades ut för sveriges första ärkebiskopsboende och sveriges första ärkebiskops kyrka/dom som märkligt nog placerades på redan symboliskt helig/kungslig mark. Eller kanske inte så märkligt när man driftar sig att tänka på det....
Nu är väl trådens ämne vikingatid, vilket står som överskrift till varje inlägg. Och det var väl inte jag som sa att där fanns en kungsgård alls? Sen har jag lite svårt att hänga med, så uppfattar jag dig rätt i att du håller med om att det saknas spår av en boningsplats i form av kungsgård eller motsvarande från perioden.


Men visst man kan ju anta att det fanns en sådan ändå, men det antagandet får väl då på något vis förhålla sig till Adams uppgifter. Hur gör du det?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2018, 22:00

Valdemar skrev:Var eventuella kungar bott före vi har kungliga brev eller andra källor går naturligtvis inte att veta. Den första kungliga hemvisten som vi akademiskt hållbart och med viss sannolikhet kan peka på är Adelsö. Där satte kung Håkon från Levene upp en runsten med sitt namn. Han nämns i både svenska och utländska samtida källor.
På vilket vis ger stenen uppgift om Håkons hemvist? Eller menar du kanske att Adam gör det?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 26 mars 2018, 22:15

Har nog förklarat detta 511 gånger som du vet..

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 26 mars 2018, 22:18

För den som vill ha en hyfsad sammanfattning om Håkon:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Håkan_Röde

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2018, 23:50

Valdemar skrev:Har nog förklarat detta 511 gånger som du vet..
Ja sökte faktiskt om du tidigare förklarat men i Januari skrev du
På slutet av 1000-talet var Birka/Adelsö styrt av Ätter från Götaland och var därför Götarnas stad i Sveonernas land.
Jag kan inte se hur det gör Adelsö till kungens hemvist, och därför blev jag lite undrande. Håkan är väl från Levene enligt andra källor...?

Skriv svar