Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 10 juli 2017, 11:24

Ättelägg skrev:Vikingatid och tidig medeltid alltså 1050-1100? Olof gjorde en del avtryck i den nordiska sfären så helt obefintligt verkar inte svearike ha varit på den tiden.
Jo visserligen, men Olof Skötkonung var ju allierad med Sven Tveskägg i slaget vid Svolder, jag får lite intrycket av att han mest av allt var Svens "handgångne man" i kriget mot Olav Tryggvason (som föll). Olofs son Anund Jakob bytte sida och allierade sig med Olav den Helige mot Svens son Knut den Store (som segrade). Huvudkontrahenterna är alltid: danska kungar vs norska kungar. Då Snorre skildrar specifikt norsk-svenska konflikter så gäller de i regel gränsområden som Värmland och Ranrike (Bohuslän). Och det sistnämnda kom ju som bekant att förbli norskt under hela medeltiden.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 10 juli 2017, 12:31

Valdemar skrev: Med utgångspunkt kring vad vi vet om befolkningsstorlek i tidig medeltid så:

- Är Mälardalen och Västergötland ungefär lika starka.
- Danmark är lika stort som båda ovan ihop.
Kan det verkligen stämma? Jag har sett beräkningar som säger att Danmark hade en halv miljon invånare, medan VG och ÖG + Mälarlandskapen tillsammans hade knappt 200 000.
Valdemar skrev:Ätter från Västergötland och Mälardalen gifter ihop sig [...]
Jag vet inte vad det skulle finns för belägg för kungaätter från Mälardalen före Gustav Vasa.

Annars är jag i stort sett med på din beskrivning.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 10 juli 2017, 13:04

Castor
Jag räknar inte in Norge i Danmark. Annars stämmer det nog rätt väl om du utgår från antalet härader/hundare, tidigmedeltida kyrkor etc.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 10 juli 2017, 13:19

Norge ingår inte heller i de beräkningar jag sett, där Norge sägs ha haft drygt 200 000 invånare, något mer än Sverige med andra ord. Till Sverige räknades dock inte Norrland och Finland.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Ättelägg » 10 juli 2017, 13:21

Inte att förglömma är att makteliten i termer av ätter inte var vad vi idag ser som individer. Ättens ära var mkt viktig och ätterna i sig inrymde mer personer än vad vi idag gärna översätter ätt till-famij. En ätt var något självständigt, mer att likna vid dagens bolag. Individen inte oväsäntlig men underordnad ätten. Här har vi ett spår som skulle vara mkt intressant att följa för dess avtryck står att se i tidig medeltid. Ätterna är äldre än nation och kanske även folk, även om jag personligen inte tror det. Dvs att ätten gav namn åt folket, behov av något större än ätten fanns säkert. Dock inte att ringakta ätten, ätten gick först. Från detta blir inte den tidiga hisorien om sverige-svear så märklig. Handlar inte om mytiska stor konungar som erövrade utan om ätter. Genom århundrandena lär saker utvecklas, avvecklas och förändras men vid övergången till kristendomen och de första skrivna källorna bör vi kunna spåra de mäktiga i form av ätt. Gårdar, runstenar och kyrkor. Det var inte västgötar vs svear utan ätter vs ätter och naturliga geografiska omständigheter som ledde till de tre nationerna i skandinavien. Utöver detta bör vi inte stirra oss blinda på germansktalande skandinavien, regionen är större än så. Baltikum, novgorod, kiev-ryssland, polen, tyskland och de västslaviska folken. Dessa var våra grannar oci i vars värld vi verkade.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 10 juli 2017, 13:39

Castor
Ta fram antalet Härader, Hundare och tidigmeltida kyrkor så får du en snabb koll. Det stämmer rätt väl mellan kyrkor och härader (proportionellt). Den höga norska siffran har jag sett tidigare och känns oerhört nationalistisk.

Lista upp härader och tidigmedeltida kyrkor så ser du rätt sanabbt proportionerna ..

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 10 juli 2017, 14:00

Jag hittade sifforna i Vid nordliga leden av Carl Löfving (2007). Han inkluderar även Småland och öarna samt Värmland i det svenska befolkningsunderlaget.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 10 juli 2017, 14:11

Carl är en go gubbe men har inte koll på detta.

Harrisson anger nuvarande Sveriges befolkning till ca 1 miljon år 1300.

Västergötland hade ca 500 tidigmedeltida kyrkor ca år 1200. Danmark hade ca 1800 st vid samma tid ( varav Skåne 300). Kyrkorna var av liknande storlek och harmoniserade med antalet härader. Räknar med att hela Mälardalen hade liknande antalet kyrkor och Härader som Västergötland medan Småland och Östergötland ihop hade något färre än Västergötland .

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 10 juli 2017, 15:10

En miljon låter mycket, men det stämmer nog. Sedan kom ju digerdöden och reducerade befolkningen till en tredjedel. Det skulle dröja till mitten av 1600-talet tills Sveriges folkmängd passerade miljonstrecket igen...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_ ... befolkning

Enligt tabellen i ovanstående WP-artikel uppgick Sveriges befolkning år 1000 till 400 000, men då måste man räkna med Skånelandskapen, Bohuslän och Norrland. Så Löfvings uppgifter ligger kanske lite i underkant, men skillnaden är nog inte så stor ändå.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Valdemar » 10 juli 2017, 15:31

Ser ut som nuvarande Danmark plus Skåne hade ca 2000 kyrkor. Götaland, Småland och Svealand hade runt 1500 kyrkor. Detta motsvarar säkert förhållandena i befolkningen. Eftersom Mälardalens kyrkor är yngre och därför större kanske befolkningen där skall viktas upp något. Dessa proportioner stämmer väl in på förhållanden vi känner till bättre, längre fram i tiden.

Kolla nu själv innan du hänvisar till någon luddig källa!

Skriv svar