Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Soländaren » 21 mars 2018, 22:35

Visst skall man läsa även avhandlingar akademiskt kritiskt. Men att fullt ut ifrågasätta - i det här fallet - Bratts antaganden och vetenskapliga metod ligger en bit bortom min akademiska förmåga. Jag har datalogi som mitt akademiska huvudämne än så länge. Kanske kan det bli en arkeologi som huvudämne i en examen framöver, men där är jag inte ännu... Jag är snart klar med kurserna för en tvåårig högskoleexamen med arkeologi som huvudämne. Ex.vis behöver ju en kanske kritisk granskning på den nivån också göras med vetenskaplighet med referenser o.dyl. för ens egna utgångspunkter osv, om man skall göra sig i sak begriplig, tror jag. Så tänker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 22 mars 2018, 00:50

Soländaren skrev:Visst skall man läsa även avhandlingar akademiskt kritiskt. Men att fullt ut ifrågasätta - i det här fallet - Bratts antaganden och vetenskapliga metod ligger en bit bortom min akademiska förmåga. Jag har datalogi som mitt akademiska huvudämne än så länge. Kanske kan det bli en arkeologi som huvudämne i en examen framöver, men där är jag inte ännu... Jag är snart klar med kurserna för en tvåårig högskoleexamen med arkeologi som huvudämne. Ex.vis behöver ju en kanske kritisk granskning på den nivån också göras med vetenskaplighet med referenser o.dyl. för ens egna utgångspunkter osv, om man skall göra sig i sak begriplig, tror jag. Så tänker jag i alla fall.
Nja nu är du ju på hal is, och som två naturvetare vet vi ju båda att inget svar är godkänt utan att du redovisar hur du kom fram till det. Eller har kraven på detta sänkts nyligen?

Och om vi talar om vetenskaplighet, även i ämnen som arkeologi, så är såväl källkritik som sökandet efter alternativa förklaringar mycket viktiga komponenter. Och knappast något som ligger bortom din akademiska förmåga, så mycket har vi sett av dig här redan.

Alltså är det ur vetenskaplig synvinkel fullt rimligt att ställ sig frågorna jag beskrev, medans det ur samma synvinkel är helt fel att förlita sig på att auktoriteten har rätt, eller att till och med överse uppenbara brister i den vetenskapliga processen.

Så, om Bratt utgår ifrån att högar av en viss storlek motsvarar politisk makt i sitt resonemang, så är det med all tydlighet han som då ska motivera varför så är fallet. Och var och en som refererar till hans hypotes bör rimligen ha ifrågasatt om det faktiskt stämmer genom att kontrollera antingen hans resonemang eller hans referenser. Och om man inte gjort det, bör man ändå förhålla sig till den kritik som eventuellt framförs i en diskussion om saken.

Givetvis så ska även den som framför kritik kunna motivera varför. I denna sak är det ju enkelt eftersom ganska enkelt kan påvisa att det undersökta materialet är ganska otydligt, och att en stor del av det är helt oundersökt.

Men visst, här ett par källor av olika slag som visar på att även andra än hövdingar hade position och status, och kan tänkas ha blivit begravda på ett sätt som liknar hövdingars.

https://www.archaeology.su.se/polopoly_ ... graven.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%B6lva

https://books.google.se/books?id=ke87Dw ... nd&f=false

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Soländaren » 22 mars 2018, 06:40

Jag kommer inte längre i diskussionen den här gången.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 22 mars 2018, 09:03

Anders i Uppsala nämnde Annales Bertiniani där en grupp som kallade sig "Rhos" kopplades till sueonum.
Det har ju i samband med denna källa ofta påtalats namnlikheten med Roslagen, Roden och ruser. Det är intressant att de först och främst kallade sig "Rhos". Det krävdes vidare utfrågning för att få veta att de hör till samma folkslag som sueonerna. Det bör alltså röra sig om en etablerad region som kallas Rhos, Rus eller liknande eller att det är ett begrepp som rör en roll. Ett roddarlag- rors? Finnarnas begrepp för Sverige ligger nära och det område i Sverige som förmodligen haft mest påverkan på Finland är väl Mälardalen? Var hela Mälardalen ett Rosland? Dvs Snorres Svitjod. Vad har ni för tankar? Är det yyterligare ett belägg för Yngwes läsning av Jordanes Nationum rhos och gens sueonum?
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 22 mars 2018, 09:17

Kungsune skrev:Anders i Uppsala nämnde Annales Bertiniani där en grupp som kallade sig "Rhos" kopplades till sueonum.
Det har ju i samband med denna källa ofta påtalats namnlikheten med Roslagen, Roden och ruser. Det är intressant att de först och främst kallade sig "Rhos". Det krävdes vidare utfrågning för att få veta att de hör till samma folkslag som sueonerna. Det bör alltså röra sig om en etablerad region som kallas Rhos, Rus eller liknande eller att det är ett begrepp som rör en roll. Ett roddarlag- rors? Finnarnas begrepp för Sverige ligger nära och det område i Sverige som förmodligen haft mest påverkan på Finland är väl Mälardalen? Var hela Mälardalen ett Rosland? Dvs Snorres Svitjod. Vad har ni för tankar?

I det här kan man kanske se en parallell i hur en tysk skulle presentera sig i den engelskspråkiga delen av värden. I am german! Man använder alltså den lokala termen för sitt folk, vilket inte nödvändigtvis är samma som den egna termen. Om man då har vistats i områden där man kallas för rus/rhos/rots under lång tid så är det ju inte konstigt om man fortsätter kalla sig så.

Så beroende på var man frågade så kunde man nog få olika svar om vad som var Rosland

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 22 mars 2018, 09:24

Ja, du menar att de haft en lång östlig resa där sueonerna kallas "rus" och råkat hamna bland västerlänningar som kallar dem för sueoner varför det blev lite tillkrånglat?
Det låter ju iofs rimligt.
Någonstans har dock finländskan fått routsi från.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 22 mars 2018, 09:58

Ja det måste dom ju, och jag tror egentligen inte så mycket på roddar-teorin eftersom rodd nog heter nått helt annat på finska, och eftersom det känns långsökt att någon själv skulle ha presenterats sig som roddare bara så där. Då måste nog rodd som folk eller platsnamn först ha etablerats redan i Sverige...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 22 mars 2018, 10:38

Jo, fast det är ju det som är själva idén. Att Roden, Roslagen fått namn efter sina roddarlag som sedan blivit begreppet Ros- rospigg. Denna utveckling bör ju då ha skett redan på 700-talet.
Jag vet inte heller vad jag ska tro. Det låter lite för banalt med Roslagenkoplingen men ibland är ju de löjliga lösningarna rätt. En bieffekt med denna tes är väl snarast då att svea-begreppet inte verkar ha varit särdeles hemtamt i Mälardalen ännu på 800-talet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Yngwe » 22 mars 2018, 12:02

Ja kanske så är bara det där med rodd ett villospår för etymologin bakom Roden, det vore ju onekligen ett högst annorlunda namn i konstigt format, inte minst i land där man ror mer eller mindre överallt. Så min känsla är att Roden betyder något annat...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 22 mars 2018, 12:47

Det kan ju ha med färgen röd att göra om man vill vara påhittig. Håkon Röde styrde ju Roden. Fick han tillnamnet efter det?

Skriv svar