Är Klintekongens slott funnet?

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Starkodder » 1 september 2016, 19:33

Är Klintekongens slott funnet?

Bakgrunden till denna trådstart är mina studier av det anglosaxiska kvädet Beowulf och hur delar av det kan ha paralleller i lokala sägner på Møn. Jætten Grøn har exemplevis tydliga likheter med trollet Grendel i Beowulf. Det har därför blivit oundvikligt att allt efterhand läsa mer om Møns lokalhistoria.

Efter tips har jag lånat och läst sammanställningen om Klintekongen från 1947 (Klintekongen, sagn og historier fra Møns klint) där mycket av det som skrivits om Møns klint sedan 1600-talet finns redovisat och citerat. En mycket trevlig och läsvärd bok, som borde spridas mer. En viss del av boken handlar naturligtvis om Klintekongen själv, hans grottor, trädgård och slott. Myt, halvhistoria och geografiska förhållanden är således blandat. Men medan Klintekongen är en mytisk skuggfigur som är svår att placera tidsmässigt, så är hans slott något mer verkligt, utifrån de geografiska beskrivningar som finns bevarande fram till 1800-talet.

Eftersom jag nu tror att jag hittat den verkliga platsen för ”slottet” på Møns klint så vill jag först citera några platsbeskrivningar som man kan läsa i ovanstående sammanställning:

Sid 16
”Wiborg beretter: Møens Forbjerg er fra Gammel tid Sæde for mange adelige Familier. Detta bevises ved Fundamenter av store Bygninger, tillige med Spor av Grave og Volde, en del Brønde, som med Menneskers Flid er i en rund Del och dels i en firkantet udsiret…”

”Dyssel skriver: Oven paa de saakalde Sloos-Gooler nordligst i Klinten vises en stor Plads, som de kalder Slottet. Rudera derav ses ikke, uden saavidt at Pladsen er ved Menneskehænderindhegnet for sig sjelv med Volde og Grave som gaar i en lige Linie, temmelig høje og dybe paa den venstre Side ind til Landet, midt paa er Linien opfyld til ingang. Bønderne siger at her har Klintekongen boet. Detta ”Slot” har man med Rette om Vinteren kunnet kalde Blæsenborg og om Sommeren Bellevue.”

Sid 17
”Abildgaard beretter: Der er vid Slotsgavlene tydelige Kendetegn paa indhegning med Grave og Volde, ind mod land i Midten en Aabning (formodes Ind og Udgang). Stedet kaldes Slottet, med det er ingen Levninger af Byggematerialet.”

Bendsten skriver bl a som slottet: ”---Enkelte spor af et saadant ses ogsaa ennu (1820).”

Sid 18
Paludan berättar ungefär som de andra, om slottet omgärdat av vallar och beläget vid Slotsgavle, med en öppning i mitten. Kallas Klinteslottet.

En avvikande placering anges av Schiötz: mellan Abildgaardsfald och Taleren en bit in i skogen. Således en bit längre söderut än ovanstående beskrivningar.

Om man koncenterar sig på de flesta av platsangivelserna, så hamnar Klintekongens slott i närheten och ovanför Slotsgavlene, än idag belägna klippor mellan Taleren i söder och Liselunds park i norr. Då är vi på norra delen av Møns klint, norr om Klinteskoven. Var mer exakt denna plats har legat är dock inte angivet så noggrant. Men in på 1800-talet tycks det ha funnits kvar spår av vallar på platsen. Enligt Dyssel ovan så verkar beteckningarna ”Blæsenborg” och ”Bellevue” kanske syfta på en blåsig plats med bra utsikt.

Utan att göra vidare efterforskningar, så har jag fått uppfattningen att få eller inga idag kan placera ut platsen för Klintekongens slott, det verkar inte så. Kanske har man t o m den uppfattningen om att platsen blivit lika mytisk liksom Klintekongen själv och därför inte är värd att leta efter. Trots ovanstående tämligen precisa beskrivningar av ungefärlig plats med vallar och öppning. Landområdet innanför Slotsgavlene är inte så speciallt vidsträckt, men dock väldigt kuperat.

Efter att ha undersökt och fotograferat många av klintens mellersta och södra partier uppifrån, nedifrån och från havet under flera besök, så hade jag nu i helgen tid att besöka även den norra delen av klinten. Fina vandringar genom skogen, Jydelejet och norrut längs Slotsgavlene mot Liselund park. Dumt nog hade jag inte studerat flygbilderna på Google earth tillräckligt noga innan denna tur, men försökte ändå ”läsa” terrängen och försökte hitta en plats för ett eventuellt ”slott” som det beskrivits. Men terrängen är kuperad och delvid skogsbeklädd så det är svårt att se några lämningar. Enstaka fornlämningar finns angivna på ”Fund og Fortidsminder” men tyvärr inget slott eller vallar. Vad jag vet så är Timmesøbjerg den enda ”borg” som är undersökt arkeologiskt på Møns klint.

Inte förrän jag kommit hem gick jag över området vid Slotsgavlene på Google earth och blev förvånad av vad som faktiskt dök upp på skärmen efter en stunds letande. Google har lagt in flygbilder från olika datum och år över de olika kartutsnitten, vilka kan öppnas som skikt med pekaren. Över det aktuella området finns flygbilder från juli 2005, mars 2011, september 2011, juni 2013 och juli 2014, vilka alltså kan studeras var för sig. Ljus, vegetation och grödor varierar naturligtvis mellan dessa datum, men endast september 2011 gav utslag för det jag letade efter: raka linjer som kan tolkas som vallar och som inte är något annat. Ingenting sågs på de andra datumen. Troligen var vinkeln på solljuset tillräckligt låg vid detta datum för att avslöja små regelbundna höjdvariationer i terrängen. Resultatet ses i nedanstående figurer, som visar ett klart konstgjort och rektangulärt objekt med rundade hörn, belägen på ett relativt plant ställe. Objektet är högt beläget på en platå på cirka 110 meters höjd, 320 meter nordost om Langbjerggård och verkar ha en vidsträckt utsikt åt framförallt norr.

Det ser ut som en nerplöjd vallanläggning, även om jag är osäker. Det intressanta är dels storleken, cirka 30 x 90 meter, dels att det verkar finnas en öppning mitt på den västra sidan, precis så som de gamla källorna redovisade! Riktningen på objektet är NNV och kanske följer terrängen.

Är detta verkligen Klintekongens mystiska slott, som jag hittade på Google earth, en möjlig befäst plats för en storgård under järnåldern? Några husgrunder innanför vallen verkar inte synas på bilden. Men den högt belägna boplatsen kan vara väl vald ur försvarssynpunkt, förstärkt av en vall och med bra sikt norrut mot Själland. Platsen kan ha varit ett riktmärke för seglande på långt håll. Rimligen är den rektangulära formen en förutsättning för hus innanför vallen. Kan tillägga att ingen byggnad är utplacerad på platsen på någon lokal matrikelkarta från 1800-talet och framåt.

Eftersom jag inte är en arkeolog så har jag svårt att bedöma vad objektet kan vara, men likheterna med de gamles beskrivningar om ”raka linjer” och en öppning på västra sidan verkar faktiskt stämma. Vad finns för alternativ, boskapsfålla, eller något annat? Är platsen känd av arkeologer sedan tidigare även om ingen plats är angiven på kartor? Vad tror ni, är platsen värd att undersöka arkeologiskt?

Utskickade mail till två danska museer har hittills inte gett respons, så jag får invänta reaktioner här istället.

Jag kommer så fort som möjligt åka tillbaks till Møns klint och platsen för att se hur den ser ut i verkligheten, inklusive läget och utsikten. Vid mitt senaste besök hade jag ovetandes passerat ett hundratal meter österut på stigen.

Länk till platsen:

https://drive.google.com/file/d/0B9HVj_ ... sp=sharing

Om ni själv går in på Google earth och zoomar in så kommer objektet synas bättre.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Yngwe » 1 september 2016, 20:16

Spännande. Nånting är det ju! :D Håll oss underrättade!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Bäckahästen » 1 september 2016, 20:45

Jag kommer med spänning att följa denna tråd! :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Starkodder » 2 september 2016, 09:12

Ett svar från museet: troligen antingen klippta stigar eller jordbruksvall från 1800-talet....

Jag är skeptisk. Omnämnandet av vallar är ju redan från 1600-talet. Och varför skulle en jordbruksvall formas som en rektangel?

Steg ett är att åka dit i rätt ljus och kolla. Mäter man på Google earth så är bredden av vallen 2-4 meter och borde synas vid en noggrann inspektion.

Steg två är att förklara platsen. Är de danska detektorföreningarna något att ta kontakt med?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Bäckahästen » 2 september 2016, 18:38

Starkodder skrev:Ett svar från museet: troligen antingen klippta stigar eller jordbruksvall från 1800-talet....

Jag är skeptisk. Omnämnandet av vallar är ju redan från 1600-talet. Och varför skulle en jordbruksvall formas som en rektangel?

Steg ett är att åka dit i rätt ljus och kolla. Mäter man på Google earth så är bredden av vallen 2-4 meter och borde synas vid en noggrann inspektion.

Steg två är att förklara platsen. Är de danska detektorföreningarna något att ta kontakt med?
Det kan aldrig skada att fråga dem.:D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Starkodder » 2 september 2016, 18:41

Bäckahästen skrev:
Starkodder skrev:Ett svar från museet: troligen antingen klippta stigar eller jordbruksvall från 1800-talet....

Jag är skeptisk. Omnämnandet av vallar är ju redan från 1600-talet. Och varför skulle en jordbruksvall formas som en rektangel?

Steg ett är att åka dit i rätt ljus och kolla. Mäter man på Google earth så är bredden av vallen 2-4 meter och borde synas vid en noggrann inspektion.

Steg två är att förklara platsen. Är de danska detektorföreningarna något att ta kontakt med?
Det kan aldrig skada att fråga dem.:D
Jo ska göra det. Men de behöver nog tillstånd av markägaren.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Yngwe » 2 september 2016, 19:21

Starkodder skrev:Ett svar från museet: troligen antingen klippta stigar eller jordbruksvall från 1800-talet....

Jag är skeptisk. Omnämnandet av vallar är ju redan från 1600-talet. Och varför skulle en jordbruksvall formas som en rektangel?

Steg ett är att åka dit i rätt ljus och kolla. Mäter man på Google earth så är bredden av vallen 2-4 meter och borde synas vid en noggrann inspektion.

Steg två är att förklara platsen. Är de danska detektorföreningarna något att ta kontakt med?
Jag håller med dig om detta, nånting är det ju, och varför inte Klintekungens slott?

klippta stigar? Var kom den ifrån.... :D

HAr du en länk till dessa danska skyggebilder? :-)

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Starkodder » 2 september 2016, 19:34

Yngwe skrev:
Starkodder skrev:Ett svar från museet: troligen antingen klippta stigar eller jordbruksvall från 1800-talet....

Jag är skeptisk. Omnämnandet av vallar är ju redan från 1600-talet. Och varför skulle en jordbruksvall formas som en rektangel?

Steg ett är att åka dit i rätt ljus och kolla. Mäter man på Google earth så är bredden av vallen 2-4 meter och borde synas vid en noggrann inspektion.

Steg två är att förklara platsen. Är de danska detektorföreningarna något att ta kontakt med?
Jag håller med dig om detta, nånting är det ju, och varför inte Klintekungens slott?

klippta stigar? Var kom den ifrån.... :D

HAr du en länk till dessa danska skyggebilder? :-)
http://gstkort.dk/

Väldigt bra karttjänst. Men jämfört med flygbilden syns bara östra delen av objektet. Men Timmesöbjerg och Virket på Falster syns bra.

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Troels » 3 september 2016, 00:02

Arkæologerne har normalt adgang til en bedre version end den ene skyggeindstilling, vi kan se på nettet. De kan sende lyset ind fra forskellige retninger og derfor få helt andre skyggevirkninger frem, som samlet giver et bedre billede af forekomsten end et "fladt" luftfoto.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Klintekongens slott funnet?

Inlägg av Starkodder » 3 september 2016, 10:28

Jag vill inte på något sätt dissa deras utlåtande, men har ju inte tillgång till deras kartresurser. Faktum kvarstår att det syns en rektangel i gräset, med skuggor åt öster utifrån låg sol från väster. Sen verkar det stå två olika datum i Google earth, 30 september uppe i skalan, 1 juni nere i listen. Avgörande är att fotot tagits på kvällen, olikt de andra bilderna. Oavsett om det är skillnad i gräshöjden eller underliggande marknivå på kanske en till två decimeter, så är det något som har gett skugga, påverkat av något i marken. Så ska man till och kolla så är det kvällstid (eller morgon) när solen står vinkelrätt mot linjerna. Vill man se ändarna så kanske det är en annan tidpunkt på dagen.

Jag har funderat på att kontakta en detektorförening, men de är väl beroende av tillstånd från inte minst markägaren.

OM det finns gamla jordvallar i rektangel på platsen, hur märks sådana när man går där? Är marken hårdare, kan man med käpp känna av några skillnader?

Skriv svar