Båtgraven i Augerum, Blekinge

500 f.Kr. - 1066
ingrid

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av ingrid » 14 januari 2018, 21:32

Jag la mycket tid på att hitta Tunalen, har letat i kartor både från lantmäteriet och motsvarande i Danmark. Har även sökt i litteraturen men det enda ställe som Tunalen finns är i de gamla kartorna över Danmark/Södra Sverige. Läste även en gammal skrift där författaren gjorde samma tolkning (var nog den som omnämns tidigare här i tråden).Det känns som ett fel som "hängt med"!

ingrid

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av ingrid » 14 januari 2018, 21:36

Är det sant eller en skröna – Att 1453, under unionsstriderna, kom Magnus Gren till Avaskär i östra Blekinge med sexton snäckor för att försöka återta östra Blekinge för Danmarks räkning (Hildebrand H. 1884-98). Han misslyckades. Ett par år tidigare hade Magnus Gren härjat i Tuna län i nordöstra Småland – hit hade den svenske kungen kopplingar och Magnus och han var på kollisionskurs. Det är en koppling till Tunalen, om än väldigt långsökt...

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 15 januari 2018, 05:35

Jag tror också att Tunalen låg söder om Augerum men att den försvunnit under årens lopp. Titta på hur till exempel Uppåkra nästan försvann och endast någon gård återstod. Något liknande hände med Vång här i Blekinge. Båtgraven indikerar att det var en speciell plats. :D

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av anganatyr » 22 augusti 2020, 11:07

Nu har rapporten från 2013 års grävning kommit.
http://www.blekingemuseum.se/system/rep ... 1590764041
Jag hoppas verkligen att det blir fler undersökningar av platsen i framtiden.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av anganatyr » 26 augusti 2020, 18:20

Jag lägger in ett inlägg från Bäckahästen här, då jag tycker det är så bra och att det även hör hemma här. Jag hoppas att du inte misstycker Bäckahästen.
Bäckahästen skrev:
22 juli 2020, 15:22
Jag har precis läst följande rapport från Blekinge museum om Augerum och Gärdestad. :D Det båda platserna representerar vendeltid och fram under sent 1000-tal.
http://www.blekingemuseum.se/system/rep ... 1491816055

Ena slutsatsen om de båda platserna är,
Studien av fyndmaterialen från både Augerum och Gärestad har visat på viktiga delresultat, vilka med fördel kan vidareutvecklas i en framtida, mer fördjupad studie. Keramikmaterialet från båda lokalerna kan förläggas till senare delen av 1000-talet och likheterna finns i första hand med sydöstra Sverige, och inte det medeltida Danmark
Lite längre fram står det så här,

Fyndmaterialet från i synnerhet Augerum tyder på en kulturell sfär som går från östra Blekinge till Uppland. Likheterna med exempelvis Skåne är mycket små. Det är därför viktigt att framtida studier fokuserar på i synnerhet båtgravens och ett eventuellt gravfälts betydelse i ett större geografiskt perspektiv.
Det arkeologiska materialet på dessa två platser pekar på kontakter norrut för Blekinges del, inte mot Skåne och Danmark. (jag snubblade in på denna studie när jag googlade om sporrar. I Augerum har det hittats en sporre, men allt på platsen pekar norrut och inte mot Skåne och Danmark).

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Båtgraven i Augerum, Blekinge

Inlägg av Bäckahästen » 27 augusti 2020, 05:14

Det är helt okej. :D

Skriv svar