Birka

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birka

Inlägg av Carl Thomas » 13 januari 2018, 17:38

Adam nämner Zitun (Sigtuna) så han borde vara bra uppdaterad.

Bjällboätten ägde stora markområden i Södermanland på 1100 talet, dessa markområden låg längs med Mälarens södra strand. Vi vet inte hur länge dessa markområden funnits i Bjällboättens ägo.

Vi kan spekulera om att Bjällboätten ägde denna mark även under 1000 talet och hur troligt detta är.

Adam skriver ju att Birka är Götarnas stad, och att Götarnas land sträcker aig upp till Birka = Södermanland tillhör Götarna. Kombinera detta med kortkvistrunornas utbredning, dvs, vi hittar kortkvistrunor enbart söder om en gräns mitt i Mälaren, enda undantaget är Ulvsundablecket från Mälarens norra strand.

Vi har alltså vad Adam skriver, vi har kortkvistrunornas utbredning och vi vet att Bjällboätten ägde mark i Södermanland längs Mälarens södra strand på 1100 talet. Tre starka argument för att Birka var Götarnas stad.

Ser vi på tidsaxeln så användes kortkvistrunor under 800 talet - och Adam skriver om 1000 talet, och Bjällboätten ägde marken på 1100 talet. Tidsaxeln pekar alltså på att Birka tillhört Götarna under hela sin existens - men vi saknar uppgifter från 900 talet.

Svear anser jag betyder "Svenskar". Därför har jag inga problem med att "Birka ligger mitt i Svearnas land" som Adam skriver.
Vi har inte en enda källa på att Götar stred mot Svear. Tvärtom, alla källor pekar på att alla var Svear. När Uppland bildades kallade Upplänningarna sig själva för Uppsvear 1296. Finns det Uppsvear finns det andra Svear också.

Ser vi Svear som vi idag ser Svenskar - så blir hela vår historia betydligt mer förståerlig. Vi har aldrig haft krig mellan Svear och Götar beroende på att Götarna var även Svear.

Uppland skapades 1296 och Svealand 1443.

VG lagen från 1220 nämner Svear för första gången, Svenskan man för första gången, Uppsala Öd för första gången.
Då äldsta godsen som ägdes av Uppsala Öd är 8 gods som ligger runt om Varnhem i VG 1220. Under tidigt 1300 tal nämner Hälsingelagen 4 gods i Hälsningland som ägs av Uppsala Öd. Det är alla gods vi mer säkerhet vet fanns inom UÖ.

Ser vi då på helheten, alla Land befolkades av Svear (Svenskar). Från ca år 1000 styrs Svearna av kungarna i VG till och från. VG började kristnas under 800 talet. Med kristendomen kom skrivkunnigheten tillbaka till Sverige i form av kortkvistrunor - och vi kan följa både kortkvistrunornas och kristendomens utbredning österut och norrut samt hur runstenar och gravar på ättebackar ersätts med Eskilstunakistor och begravningar på kyrkogårdar.

Birka anläggs i slutet av 700 talet som en hednisk stad - men Ansgar kommer strax efter anläggandet dit och inleder ett kristnande av Birkas befolkning. Samtidgt kommer kristna missionärer till VG och Varnhem. Ansgars kristnande misslyckas - men kristendomen landar i Varnhem och breder ut sig därifrån över landet tillsammans med kortkvistrunorna (som ör de enda runorna aommanvönda i landet - och enbart söder om en gräns mitt i Mälaren.

Birka bränns ned ca 970, samtidgt anläggs Sigtuna som en kristen stad.
Adams tempel bränns ned ca 1080 av Inge den Äldre.
Adam skriver sin bok ca 1070-1085 och ger ut den 1087.
Bjällboätten ägde markområden i Södermanland på 1100 talet - men vi vet inte hur länge de ägt denna mark.
Under 1100 talet byggs Kungaborgen Nääs på Visingsö i Vättern.

Vi får då en tidsaxel som även beskriver ett skeende och en utveckling samt kristendomens utbredning oxh hur hedendomen ersattes med kristendom i Uppland - vilket vi även kan följa på de Uppländska runstenarna.

Låsningen till Svear enbart i Uppland låser hela vår historia samt alla våra diskussioner och vi kommer inte vidare.

Alla historiker idag stödjer att Riket bildades från Götaländerna, att kristnandet var fredligt, att Inge brände ett tempel (hov) oxh att förutsättningarna för riket skapades av Birjer Jarl från Bjällboätten - och att Birger Jarl var en yngre bror till Lagman Eskil samt att Birger Jarl var gift med Kung Eriks syster.

Allt ovan bildar en neutral plattform att diskutera utifrån utan låsning till begreppet Svear/Götar - möjligtvis kan vi diskutear begreppet Svear/Uppsvear.

Ättelägg skriver att Uppland förbigås som en avkrok. Så ser jag absolut inte Uppland. Vi har Gamla Uppsala, alla båtgravfält, Vendel och mycket mer som pekar på stor rikedom, stormän och Kungamakt. Jag ser detta lokalt - på samma sätt som jag ser Götaländernas kungar lokalt i Götaland fram till ca 1260.

Jag tror att Skokloster kan vara Upplands motsvarighet till Nääs. Jag tror att alla land och Landskaps historia är lika viktiga i vår historia.

Jag tror stenhårt att det är dags alla sluta diakutera Götar/Svear - oxh börja diakutera hur alla Land slogs ihop fram till att Riket bildades ca 1260.

Jag tror att Uppsvear var en precisering på var man, som tillhörande Svearna, bodde geografiskt - och att alla var Svear, även Götar, Smålänningar, Värmlänningar, Närkingar, osv.

Jag tror att när man pekade mot Blekinge/Smålandskusten och sa att "där bor Svearna" så bodde det Svenskar där - och västerut ända till västkusten. Någon bortre gräns nämns ju faktiskt inte.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2018, 19:54

Det är också en tolkning. Då var hela Norge befolkat av Svear. Det är verkligen en ny tvist på vår förhistoria.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birka

Inlägg av Carl Thomas » 13 januari 2018, 20:09

Javisst är det en tolkning - men det är en möjlig tolkning att så avsågs.

Alla tolkningar utgår från det man redan tror - eller anser sig veta.

Det finns ingen källa som låser "Svear" till specifikt Uppland eller Mälardalen. Vi har däremot en källa som låser "Svear" till Blekinge och södra Smålandskusten enligt Wulfstan ca 890.

Tolkar jag Svear till Svenskar blir så denna kust tillhörande "Sverige" eller "svenskarna".
Svitjod betyder ju Sveafolket. Vi vet att Götar ingick i Sveafolket (som bestod av många olika stammar). Vi vet att en Göte kunde tillhöra Svearna. Går vi på Ynglingasagan ingick både VG och ÖG i Svitjod.

890 var VG kristet och kristendomen spred sig via ÖG till Småland för att sedan sprida sig norrut mot Mälardalen och Uppland. Birka hade sin storhetstid och var befolkad av Götar som använde sig av kortkvistrunor när de skrev.
Bodde det så veekligen Svear längs kusten i Blekinge och södra Småland? Speciellt som att Södermanland var befolkat av Götar under denna tid?

Om så är fallet finns det två "Svealänder" på 800 talet, Uppland och Blekinge/Smålandskusten ?

Vi bör ju försöka se helhetsbilden samt även en tidsaxel när vi tolkar vår historia.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birka

Inlägg av Yngwe » 13 januari 2018, 20:14

Ättelägg skrev: Att se Birka som en främmande utpost, kontrollerad av fiendemakt stupar på sin egen inkonsekvens.

Fast vem pratar om fiendemakt??? Varför skulle götarna ses som en fiende i Mälardalen? Finns det något som helst som skulle stödja ett sådant antagande?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birka

Inlägg av Yngwe » 13 januari 2018, 20:29

Valdemar skrev:Det är också en tolkning. Då var hela Norge befolkat av Svear. Det är verkligen en ny tvist på vår förhistoria.
Vad vore egentligen så konstigt med det? Rent krasst finns ju ingen tydlig naturlig gräns mellan sydöstra Norge och Sverige och knappast några kulturella skillnader heller.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2018, 20:31

Ok för mig om det med samma logik innebär att alla lika väl kan ha varit Daner eller Norrmän.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birka

Inlägg av Carl Thomas » 13 januari 2018, 20:37

Vi har inte en enda källa som säger att Götar och Svear var fiender.

Däremot har vi flera källor som säger att Götar och Svear hade en union, att man gifte sig över gränserna, att man ägde gods i varandras område, osv.

Sveaskolans historia byggde på överhöghet, krig, ockupation och en Uppsalakung som styrde från Gamla Uppsala. Det finns inte en enda källa, eller arkeologi, som backar upp Sveaakolans historia.

Att Götar byggde Birka är, med de källor som finns, inget märkligt. Det strider mot gamla Sveaakolans historiesyn - men det finns inte många kvar som tror på den historiesynen längre.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birka

Inlägg av Yngwe » 13 januari 2018, 20:39

Valdemar skrev:Ok för mig om det med samma logik innebär att alla lika väl kan ha varit Daner eller Norrmän.
I princip ja! Och vi har väl också omnämnts som sådana ur vissa perspektiv.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2018, 20:42

Så alla i hela Skandinavien består av folk som ansåg sig själva vara vara Daner, Svear eller Norrmän under järnåldern (precis som idag)?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birka

Inlägg av Carl Thomas » 13 januari 2018, 20:52

Vi hade väl samma ursprung. Vi talade samma språk. Vi begravde våra döda på samma sätt, vi hade samma keramik, samma religion, mm.

Runt år 1000 bildade vi mindre enheter samt valde Kungar för dessa enheter. Lite senare började vi slå samman dessa små enheter (Land) till större enheter - som ännu lite senare blev nationer med egna namn.
Danmark, Norge och Sverige.

Danmark, som hängde ihop med övriga Eutopa, blev nation först, Sverige sist.

Återigen en tidsaxel som beskriver ett skeende.

Jag tror också att det är viktigt att förstå att vi, under det senaste seklet, arbetat hårt för att påvisa skillnader mellan olka länder/regioner i Akandinavien - och att detta varit svårt eftersom vi är lika till minst 99%.

Likheten förenar oss. Skillnader fjärmar oss. Vi går ibland ned på "molekylnivå" för att hitta skillnader eftersom vi kommer från samma kultur.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar