Uppåkra

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Uppåkra

Inlägg av Yngwe » 27 februari 2018, 19:18

Tycker att SVT vore i behov av en kritisk och objektiv vetenskapsredaktion som kunde ställa krav på egna produktioner och dessutom faktiskt kommentera andra, t.ex. utländska, produktioner i samband med visning.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppåkra

Inlägg av Opager » 27 februari 2018, 20:19

Daler:
Tycker det hela är förståeligt men synd som de flesta här är inne på. Här finns ju faktiskt ett material som man kan "utnyttja till max" i syfte att sälja in Uppåkra som ett turistmål. Men visst, de flesta tycker nog att deras favoritområden är starkt underfinansierade och alltför bortglömda ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv. Och vad göra med gamla Sverigedelar? Finland? För att förstå Sverige ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv måste man väl ta hänsyn till det finska inslaget trots att det numera är ett stabilt eget land.
Uppåkra handlar inte om Sverige "ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv" utan om 1200 års arkeologisk kontinuitet, från romersk järnålder till tidig medeltid, långt före det fanns några nationer här uppe, tills att de börjar skymta, mot slutet av denna period.

"Arkeologi under nationalismens blöta filt" är motsatsen till detta.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Uppåkra

Inlägg av Yngwe » 27 februari 2018, 20:37

Ja det blir lite läskigt när man verkar vilja beskriva staten Sveriges historia. Finns ju bara ett vettigt perspektiv och det är "vår historia"! Vad är alterntivet? Skåningar, bohuslänningar, kväner och andra får finna sig i att vara liteåsidosatta, för deras historia är inte tillräckligt svensk....

Huuvaligen!!!

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Uppåkra

Inlägg av Daler » 27 februari 2018, 21:06

Opager skrev:Daler:
Tycker det hela är förståeligt men synd som de flesta här är inne på. Här finns ju faktiskt ett material som man kan "utnyttja till max" i syfte att sälja in Uppåkra som ett turistmål. Men visst, de flesta tycker nog att deras favoritområden är starkt underfinansierade och alltför bortglömda ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv. Och vad göra med gamla Sverigedelar? Finland? För att förstå Sverige ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv måste man väl ta hänsyn till det finska inslaget trots att det numera är ett stabilt eget land.
Uppåkra handlar inte om Sverige "ur ett arkeologiskt-historiskt perspektiv" utan om 1200 års arkeologisk kontinuitet, från romersk järnålder till tidig medeltid, långt före det fanns några nationer här uppe, tills att de börjar skymta, mot slutet av denna period.

"Arkeologi under nationalismens blöta filt" är motsatsen till detta.

Opager
Förstår inte vilka slutsatser jag ska dra av det du säger ur ett finansieringsmässigt perspektiv. Så länge vi har nationalstater så kommer ju nationella (och regionala) satsningar vara av stor betydelse även om det säkert finns en hel del EU-anslag samt privata anslag att söka. Kanske kan crowd-sourcing bli av större betydelse framöver. Vore roligt om så blev fallet.

Att säga att det inte fanns något Sverige för lång tid sedan är givetvis sant men det jag skrev handlade ju om Finland och inte om Uppåkra.

Annars är vi helt överens om att Uppåkra definitivt borde hamna betydligt högre upp på både en nationell som internationell lista.

Men återigen det finns nästan bara underfinansierade regioner ur ett arkeologisk-historiskt perspektiv. Randområden/gränsområden, där jag råkar ha mina rötter, är knappt nämnt i dessa sammanhang. Då är ju Uppåkra och dess massmediala uppsving under de senaste åren rena rama lyxen i sammanhanget. "You lucky b*stard" säger jag. :) (Hämtat från "Life of Brian, tyckte det passade i sammanhanget).

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppåkra

Inlägg av Opager » 27 februari 2018, 22:08

Daler: Stiftelsepengar hamnar där man tror att det går att hitta en ärorik svensk historia. Inte mycket har ändrats sedan 1600-talet.

Uppåkra får inga forskningspengar från stiftelser.

Opager

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Uppåkra

Inlägg av Daler » 28 februari 2018, 11:30

Ja med gamla stiftelser får man gamla urval. Tycker personligen inte om stiftelsekulturen. Borde vara max 100 år sedan borde en stiftelse termineras för gott. Medelrester kan gå till en nationell stiftelse utan speciella villkor men där fakta, vetenskap och metod står väldigt högt i fokus.
(Vore skönt att slippa både Svenska akademien och Nobelkommittéer framöver med andra ord).

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Uppåkra

Inlägg av AndreasE » 28 februari 2018, 12:54

Ja, jag förstår inte riktigt klagomålen i den här tråden. Uppåkra har ju trots allt haft aktiva forskningsprojekt igång de senaste 20 åren? Och det är förstås fritt fram för alla forskare att söka pengar från stiftelser. Har vi några bevis för att dessa stiftelser skulle missgynna just Uppåkra eller Skåne?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppåkra

Inlägg av Opager » 28 februari 2018, 18:41

Uppåkra har inte haft någon extern finansiering sedan 2006, när Tetra Pak donationen tog slut.

Efter detta har det grävts inom ramen för utbildning av arkeologer på Lunds Universitet. Detta gjordes ett par gånger om året men de senaste åren är det 3 veckor på hösten som gäller.

Vifot-hallen som var fokus tidigare blev för komplex för utbildningen så de senaste åren har man gjort undersökningar i enklare områden. Det finns en önskan om att totalundersöka denna hall men kostnaden ligger på 20 miljoner och några anslag till detta har inte kommit.

Det publicerades en arkeobotanisk doktorsavhanding för ett par år sedan.

Markundersökningarna som gjordes fram till 2012, betalt av RAÄ, har ännu inte publicerats offentligt.

Vanligare är exploateringsgrävningar i närområdet och där har det hänt mycket de senaste åren.

Mindre än en halv procent av Uppåkra är undersökt.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Uppåkra

Inlägg av Opager » 8 mars 2018, 19:15

Jag har missat denna undersökning men norr om Uppåkra, väster om Knästorp och nära Höjeå undersöktes en boplats 2016-2017 med i huvudsak metalldetektering, som det verkar. Det rör sig inte om ordinära fynd. Guld och hjälmfragment.

https://tinyurl.com/ybnjehzh

Runt Uppåkra har vi nu Vikhem(Staffanstorp), Västerstad(Hjärup), Önsvala(Staffanstorp) och Knästorp som speciella platser under Järnåldern.

Uppåkra växer i betydelse.

Opager

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Uppåkra

Inlägg av Valdemar » 8 mars 2018, 21:55

Opager
Jag förstår din frustration. Tänk då på att exempelvis Varnhem, Husaby och Gudhem tillsammans inte fått en bråkdel av den forskning som Uppåkra fått och bara en liten smula jämfört med Uppsala.

Kulturlagren i Varnhem är djupa och täcker stora ytor Ändå har man bara grävt precis runt kyrkan och inte sökt över huvud taget med detektor eller annan teknisk apparatur.

I Gudhem ordnade jag en detektorundersökningar på 90-talet. Vi hittade vikingatida mynt, karonmynt i guld, agraffknapp från folkvandringstiden mm. inget arkeologiskt har hänt där sedan dess.

I Husaby konstaterade man att där legat en senvikingatida hall intill Borgen/Kyrkan. Detta var på 90-talet; inget har hänt där sedan dess.

I grunden tror jag att huvudproblemet ligger i att järnåldersforskningen varit svag i Lund och obefintlig i Göteborg. Samtidigt har i princip all tung expertis suttit i Uppsala och sedan även i Stockholm. Det är svårt att ändra detta snabbt. Utan Rausing hade vi inte vetat mycket om Uppåkra.

Tack vare Dafgård och desras köttbullar vet vi i alla fall lite mer om Husaby.

Skriv svar