Uppåkra
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Uppåkra
Tack för den intressanta läsningen Opager.
Re: Uppåkra
Instämmer, bra info – tack!
Har f.ö. läst in mig lite bättre på tidigare länkar också och inser att jag kanske är lite tidigt ute med att fundera över befolkningen. Finns väl mycket som behöver utforskas i Uppåkra innan vi har något riktigt hum om den.
Trots det har tydligen någon redan uppfattningen att Uppåkra även i sitt ursprung är en danernas stad. Jfr https://sv.wikipedia.org/wiki/Daner
Och det är kanske ett rimligt antagande på så sätt att danerna inte bara fanns i nuvarande Danmark utan också i Skåne. Åtminstone talar mycket för det när det gäller de västliga/sydvästliga delarna av Skåne.
Lite osäkrare med vendernas eventuella närvaro (jfr mitt förra inlägg). Efter vad jag förstått så blev de fördrivna österut och trycktes till slut ihop runt Oders utlopp. Men det finns uppgifter om att de dessförinnan bebott sydliga danska öar som t.ex. Lolland. Och det känns inte helt otänkbart att tänka sig dem på Öland och i träsken (som de ofta sökte sig till) i nordöstra Skåne. Man har ju t.o.m. hittat bosättningar längre ner – på Mölleholmen i Ellestadssjön, Sjöbo kommun. Det finns f.ö. en hel del ortsnamn i Sjöbotrakten som har paralleller i Mecklenburg-Pommern. Anklam är ett sådant.
Vad som talar för vend-spåret är fyndet av gudatemplet/kulthuset i Uppåkra, vilket för tankarna till Arkona, Rethra och andra sådana hos slaverna i norra Tyskland. Enligt vissa källor förekom f.ö. människooffer vid de senare. Karaktären på skelettfynden i Uppåkra skulle kunna antyda något liknande.
Herulerna är väl ett ännu större långskott. Men det finns åtminstone en gemensam nämnare med fynden i Uppåkra genom kopplingen till Svarta havsområdet. Enligt Jordanes blev ju herulerna ursprungligen fördrivna av danerna. En del ska senare ha återvänt till Skandinavien.
Har f.ö. läst in mig lite bättre på tidigare länkar också och inser att jag kanske är lite tidigt ute med att fundera över befolkningen. Finns väl mycket som behöver utforskas i Uppåkra innan vi har något riktigt hum om den.
Trots det har tydligen någon redan uppfattningen att Uppåkra även i sitt ursprung är en danernas stad. Jfr https://sv.wikipedia.org/wiki/Daner
Och det är kanske ett rimligt antagande på så sätt att danerna inte bara fanns i nuvarande Danmark utan också i Skåne. Åtminstone talar mycket för det när det gäller de västliga/sydvästliga delarna av Skåne.
Lite osäkrare med vendernas eventuella närvaro (jfr mitt förra inlägg). Efter vad jag förstått så blev de fördrivna österut och trycktes till slut ihop runt Oders utlopp. Men det finns uppgifter om att de dessförinnan bebott sydliga danska öar som t.ex. Lolland. Och det känns inte helt otänkbart att tänka sig dem på Öland och i träsken (som de ofta sökte sig till) i nordöstra Skåne. Man har ju t.o.m. hittat bosättningar längre ner – på Mölleholmen i Ellestadssjön, Sjöbo kommun. Det finns f.ö. en hel del ortsnamn i Sjöbotrakten som har paralleller i Mecklenburg-Pommern. Anklam är ett sådant.
Vad som talar för vend-spåret är fyndet av gudatemplet/kulthuset i Uppåkra, vilket för tankarna till Arkona, Rethra och andra sådana hos slaverna i norra Tyskland. Enligt vissa källor förekom f.ö. människooffer vid de senare. Karaktären på skelettfynden i Uppåkra skulle kunna antyda något liknande.
Herulerna är väl ett ännu större långskott. Men det finns åtminstone en gemensam nämnare med fynden i Uppåkra genom kopplingen till Svarta havsområdet. Enligt Jordanes blev ju herulerna ursprungligen fördrivna av danerna. En del ska senare ha återvänt till Skandinavien.
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Uppåkra
I artikeln från Skånska Dagbladet kallas det tempel och inte kulthus.
Uppåkra betecknar han som en av norra Europas viktigaste järnåldersplatser. Delvis har historien fått skrivas om. Tidigare trodde många att gudarna tillbads utomhus. Men via Uppåkra vet man nu hur det var. Man hade tempel. Det som fanns i Uppåkra var i bruk i 800 år.
Re: Uppåkra
Detta händer i Uppåkra på arkeologidagen den 28 augusti.
http://www.raa.se/arkeologidagen/2016/s ... -och-fest/
http://www.raa.se/arkeologidagen/2016/s ... -och-fest/
-
- Inlägg: 1787
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Uppåkra
Synd att det är så långt till Uppåkra, annars verkar det intressant.
Re: Uppåkra
fileoscar:
Jag har aldrig hört eller läst någon spekulation om folkstammar och Uppåkra. I Uppåkra finns bara arkeologi och en del referenser, i denna arkeologi, till vad som skrevs i sagorna om järnåldern. Jag tänker på nerbrända hallar med instängda människor, och kulthuset med människooffer och djuroffer .
Störst är ändå Vifothuset(Hallen) och Kulthuset som har stått på samma plats i olika versioner genom 600-900 år. Dock är bara 1 procent av Uppåkra grävt när det gäller husen och hela området.
Lika stort är ädelmetallhantverket där Uppåkra har fynd från 100 f.Kr. till 1000 e.Kr. och det där det går att följa mode och influenser under 1100 år.
Opager
Jag har aldrig hört eller läst någon spekulation om folkstammar och Uppåkra. I Uppåkra finns bara arkeologi och en del referenser, i denna arkeologi, till vad som skrevs i sagorna om järnåldern. Jag tänker på nerbrända hallar med instängda människor, och kulthuset med människooffer och djuroffer .
Störst är ändå Vifothuset(Hallen) och Kulthuset som har stått på samma plats i olika versioner genom 600-900 år. Dock är bara 1 procent av Uppåkra grävt när det gäller husen och hela området.
Lika stort är ädelmetallhantverket där Uppåkra har fynd från 100 f.Kr. till 1000 e.Kr. och det där det går att följa mode och influenser under 1100 år.
Opager
Re: Uppåkra
Opager : " I Uppåkra finns bara arkeologi och en del referenser, i denna arkeologi, till vad som skrevs i sagorna om järnåldern."
Hur är det, det finns väl en berättelse om någon som landstiger och plundrar i området, en plats som skulle kunna vara Uppåkra ? ( Har inget bra sökord, därför ingen referens )
Hur är det, det finns väl en berättelse om någon som landstiger och plundrar i området, en plats som skulle kunna vara Uppåkra ? ( Har inget bra sökord, därför ingen referens )
Re: Uppåkra
jancro: Du tänker kanske på Egil Skallagrimsson saga där händelsen skall ha inträffat tidigt kring 900 e.Kr.?
-Det har inte hittats någon träborg i Uppåkra så här långt.
-Uppåkra hade våtmarker och åar som skyddade platsen samt en bra översikt om något var på gång från kusten.
Opager
-Det har inte hittats någon träborg i Uppåkra så här långt.
-Uppåkra hade våtmarker och åar som skyddade platsen samt en bra översikt om något var på gång från kusten.
Opager
Re: Uppåkra
Tack Opager, här en länk till Dick Harrysson som skriver om denna händelse:
http://blog.svd.se/historia/2014/11/25/ ... sson-lund/
http://blog.svd.se/historia/2014/11/25/ ... sson-lund/
Re: Uppåkra
I mitt första inlägg i den här tråden nämnde jag att vissa utgår från att Svend Tveskägg döpte sin nya stad till Lund med London som förebild. Vill minnas att de låter nästan likadant på latin – ”Lundona”, ”Londona” någonting.
Men den allmänna – och kanske rimligaste – meningen är att namnet kommer av offerlund. När kristendomen trycktes in så byggde man ju gärna kyrkorna på de gamla heliga platserna för att på så sätt tydligt markera den nya ordningen. Offerlundar lär i sin tur oftast varit placerade vid en vattenkälla och en sådan naturlig källa finns faktiskt i kryptan under Lunds domkyrka.
Utifrån den teorin blir genast gåtan om skiftet från Uppåkra till Lund i sin tur lite mer lösbar. Det skulle ju kunna handla om två tidiga bosättningar som är intimt kopplade till varandra. Den ena kring offerlunden (Lund) och den andra kring templet (Uppåkra). Under hednisk tid hade den senare högre status med bland annat kungliga förtecken. Nya ledare med ny religion valde sedan att lägga fokus på den förra.
Innan Uppåkra upptäcktes så har jag funderat över hur Lund kunde bli en stor och etablerad stad. Den följer ju inte alls mönstret om att sådana uppkommit/växt som handelsplatser kring transportlederna. I gamla tider utgjordes dessa leder av hav eller flod. Så det är lätt att i Skåne förstå uppkomsten av de gamla städerna Helsingborg, Malmö, Skanör, Thumarp, Simrishamn och Åhus. Och i senare tid Eslöv och Hässleholm kring järnvägen.
Men hemligheten bakom Lund/Uppåkra är nog dess funktion som religiöst centrum – även i forna tider.
Faktum är då att det finns en annan gammal stad i Skåne som avviker från mönstret. Det kanske är lite ”off-topic”, men jag vill ändå nämna Vä i sammanhanget. Visserligen lär Hammarsjön tidigare haft en vidare utbredning, men det förklarar ändå inte Vä´s ställning som en viktig stad. Handelsplatsen i området var i stället Gärds Köpinge där det fanns bättre vattenförbindelser via åarna.
Vä kan ha haft en liknande karaktär som Lund. Redan namnet indikerar det. Det kommer av forndanskans ”wae” som betecknar en helig plats och motsvaras av fornsvenskans ”vi” (som i t.ex. Odensvi). Jfr även http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/sa ... es/Va.aspx
Om teorin är rätt – att Vä utgjorde en bosättning kring en hednisk offerlund – så kommer frågan var templet låg. Svaret är uppenbart om man varit i trakten och vet att man ska söka i höglänt terräng. Fjälkinge backe syns över hela nejden och den närmaste omgivningen har visat sig rik på fornlämningar. Särskilt gäller det Fjälkinge by och den nya sträckningen av E22.
Men Fjälkinge backe är ett naturreservat som man inte kunnat gräva i. Om man gjort det med omsorg så vågar jag ta gift på att man hade hittat stolphål efter ett tempel även där…
Men den allmänna – och kanske rimligaste – meningen är att namnet kommer av offerlund. När kristendomen trycktes in så byggde man ju gärna kyrkorna på de gamla heliga platserna för att på så sätt tydligt markera den nya ordningen. Offerlundar lär i sin tur oftast varit placerade vid en vattenkälla och en sådan naturlig källa finns faktiskt i kryptan under Lunds domkyrka.
Utifrån den teorin blir genast gåtan om skiftet från Uppåkra till Lund i sin tur lite mer lösbar. Det skulle ju kunna handla om två tidiga bosättningar som är intimt kopplade till varandra. Den ena kring offerlunden (Lund) och den andra kring templet (Uppåkra). Under hednisk tid hade den senare högre status med bland annat kungliga förtecken. Nya ledare med ny religion valde sedan att lägga fokus på den förra.
Innan Uppåkra upptäcktes så har jag funderat över hur Lund kunde bli en stor och etablerad stad. Den följer ju inte alls mönstret om att sådana uppkommit/växt som handelsplatser kring transportlederna. I gamla tider utgjordes dessa leder av hav eller flod. Så det är lätt att i Skåne förstå uppkomsten av de gamla städerna Helsingborg, Malmö, Skanör, Thumarp, Simrishamn och Åhus. Och i senare tid Eslöv och Hässleholm kring järnvägen.
Men hemligheten bakom Lund/Uppåkra är nog dess funktion som religiöst centrum – även i forna tider.
Faktum är då att det finns en annan gammal stad i Skåne som avviker från mönstret. Det kanske är lite ”off-topic”, men jag vill ändå nämna Vä i sammanhanget. Visserligen lär Hammarsjön tidigare haft en vidare utbredning, men det förklarar ändå inte Vä´s ställning som en viktig stad. Handelsplatsen i området var i stället Gärds Köpinge där det fanns bättre vattenförbindelser via åarna.
Vä kan ha haft en liknande karaktär som Lund. Redan namnet indikerar det. Det kommer av forndanskans ”wae” som betecknar en helig plats och motsvaras av fornsvenskans ”vi” (som i t.ex. Odensvi). Jfr även http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/sa ... es/Va.aspx
Om teorin är rätt – att Vä utgjorde en bosättning kring en hednisk offerlund – så kommer frågan var templet låg. Svaret är uppenbart om man varit i trakten och vet att man ska söka i höglänt terräng. Fjälkinge backe syns över hela nejden och den närmaste omgivningen har visat sig rik på fornlämningar. Särskilt gäller det Fjälkinge by och den nya sträckningen av E22.
Men Fjälkinge backe är ett naturreservat som man inte kunnat gräva i. Om man gjort det med omsorg så vågar jag ta gift på att man hade hittat stolphål efter ett tempel även där…