fornborgar och oppida

500 f.Kr. - 1066
Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

fornborgar och oppida

Inlägg av Wurner » 2 maj 2015, 21:19

Jag vet inte mycket mer om fornborgar än vad som står i översiktliga böcker om järnåldern men jag har funderat på en infallsvinkel som jag inte sett nämnd förut och vill gärna höra vad ni på forumet kan säga om saken. Som källor till mitt resonemang använder jag wikipedia: Oppidum, Fornborg.

Oppidum kallas en mur- eller vallomgärdad keltisk boplats, de byggdes och beboddes framförallt mellan 200 f.kr. till kanske 100 e.kr. Utseende, konstruktion och storlek kunde variera kraftigt, sannolikt även funktion eller syfte.

Fornborgar tros ha byggts i Sverige från ca. år 0 och framåt till vikingatid. Åtminstone en del av dessa har fungerat som boplatser.

Alltså - under en period som sammanfaller med att romarriket underlägger sig keltiska områden och kelterna i västeuropa romaniseras slutar oppida byggas. Samtidigt, hos angränsande folkgrupp germanerna, börjar fornborgar resas.

Finns det kanske en gemensam anledning till försvinnandet av oppida och uppkomsten av fornborgar?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: fornborgar och oppida

Inlägg av History freak » 2 maj 2015, 22:16

Ja, det kan man undra. Perioden heter ju folkvandringstiden och borgarna var uppenbarligen skyddsborgar. Vilka skyddade man sig mot ? Söderifrån kommande folk ? Samtidigt är Sverige späckat av fornborgar i ett avlångt land. Alla kan knappast vara avsedda att skydda mot söderifrån kommande folk. Vilka var fienden ?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: fornborgar och oppida

Inlägg av Starkodder » 2 maj 2015, 22:37

Det finns fornborgar från bronsåldern i Sverige.

*Källa behövs/Tinget*

Skriv svar