Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 21 mars 2022, 14:35

Ser intet officielt eller nogen polsk arkæolog i den artikel.
Den er skrevet af en person, der bor i Californien.
En ny teori - en anden ny (gammel) teori kan ses i Ingemar Oscarssons bog.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 21 mars 2022, 15:53

Nej, du har ret. Jeg må desværre erkende at polakkerne ikke er klogere end danskerne. Det nye kommer fra USA og består i at graven ikke er katolsk. Har Rosborn nævnt muligheden af en høj?

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 21 mars 2022, 19:05

Jeg husker meget tydeligt at Sven Rosborn for et par år siden skrev, at graven var romersk-katolsk, hvilket vist især henviste til at der ikke var tegn på ortodoks-slavisk kristendom.
Så for mig er denne teori med tilhørende billeder en meget evident og smuk forklaring på sammenhængen mellem grav og kirkelig bygning.
At der var masser af guld i graven er jo et bevis på at den ikke kan være kristen. Måske Sven siden har justeret sin opfattelse, men jeg har ikke har været opmærksom nok.
Jeg forstår at andre, som har fulgt bedre med, allerede var kendt med denne teori om en gravhøj med kirkebygningen midt ovenpå?

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 25 mars 2022, 15:24

anganatyr skrev:
20 mars 2022, 10:55
Här finns lite att läsa för den som är intresserad.
Fin krydda såväl i artikeln från Marek Kryda som kommentarerna runt omkring! Om jag förstått det hela rätt så har man alltså med fjärranalys via satellit intill Wiejkowos kyrka kunnat identifiera ett utrymme, som kan antas utgöra en stor grav. Även om måttangivelserna inte stämmer helt talar väl vidare allt för att det är samma krypta/grav som Rosborn och Sielski berättar om.

Då borde det finnas tre huvudspår:
  • En “vikingagrav” av hedniskt snitt - med Harald.
  • En kristen grav - med Harald.
  • En grav utan Harald.
Eftersom merparten av de föremål som Rosborn/Sielski berättar om i boken numera är borta, kan det förstås bli svårt att konstatera huruvida gravskicket är hedniskt eller kristet. De kristna gravarna karaktäriseras av obränt skelett i öst-västlig riktning; inga spår av begravda djur samt få eller inga gravgåvor. Men när det gäller gravgåvor så förekommer sådana ändå stundtals - i form av knivar, mynt, smycken och liknande.

Utifrån Rosborns/Sielskis bok var det i Wiejkowo-fallet även tal om två gyllene torshammare. Jag har väldigt grunda kunskaper i ämnet, men med det sagt så känns det onekligen dubiöst med sådana föremål i en grav för en kristen Harald och där de som gravlagt honom i en andra omgång får antas representera kyrkan. Detta oavsett det inslag av “hybriditet” som annars lär känneteckna skicket i förkristen tid (miniatyrtorshammare på halsring ska ha förekommit i förkristen tid enligt Gräslund).

Enligt boken skulle det utöver det som finns bevarat (bronssmycke; silvermynt från Otto I samt den kända Haraldplaketten) bland annat även ha funnits ett tydligt kristet objekt, nämligen ett bröstkors med inskription av biskop Reginbratus. Jag ifrågasätter inte dess förekomst, men måste tillstå att jag redan vid bokens första genomläsning reagerade för teorin om hur den kan antas ha hamnat där - att biskopen personligen hade lagt ner det vid överförandet av kungens kvarlevor till stenkryptan. För mig känns det långsökt att biskopen skulle ha avhänt sig den gåva som han tilldelats som bevis för sitt ämbete. Så enkelt kan det väl inte ha varit att åka tillbaka till Mecklenburg och kvittera ut ett nytt bröstkors.

Inte minst kombinationen - en biskop som lägger ner sitt bröstkors jämte torshammarna - förefaller märklig.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av anganatyr » 25 mars 2022, 17:40

Jag säger varken att Marek Kryda har rätt eller fel, men jag tycker det är väldigt intressant att läsa olika hypoteser om samma ämne. Och på så vis tillgodose sig själv nya infallsvinklar om frågan.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Starkodder » 27 mars 2022, 11:12

Såg att Vikingakungens guldskatt var recenserad i senaste numret av Fornvännen.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Castor » 27 mars 2022, 15:39

Vad tyckte recensenten om boken?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Starkodder » 27 mars 2022, 17:56

Castor skrev:
27 mars 2022, 15:39
Vad tyckte recensenten om boken?
Totalsågad. Men det kanske blir en diskussion efterhand, likt Gräslunds Beowulfbok.

Roger K
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 augusti 2021, 11:24

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Roger K » 29 mars 2022, 13:37

Starkodder skrev:
27 mars 2022, 17:56
Castor skrev:
27 mars 2022, 15:39
Vad tyckte recensenten om boken?
Totalsågad. Men det kanske blir en diskussion efterhand, likt Gräslunds Beowulfbok.
Hade recensenten någon åsikt om alternativ tolkning av materialet?

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Visi » 29 mars 2022, 19:04

Är det Fornvännen 2022:1?
Just nu bara i skriftligt format?

Skriv svar