Främmestad skrev: ↑13 juli 2021, 14:33
Gesta låter ju oerhört spännande, men det uppstår väldigt många frågor, då mycket inte stämmer med andra källor. Det här är bara några av de frågor som uppstår när man läser hans texter. Jag får inte ihop sammanhanget längre. Hur trovärdig var Avico öht?
Om nu Harald Blåtand var född 932 och knäsatte Harald Gråfäll, som blev kung 961, när var då denne född och var skedde detta knäsättande?
Hur lyckades Harald segla hem från Dublin den smällkalla vintern 962/963 när isen frös mellan Fyn och Jylland? Vad är det för historia om fred mellan Harald/Mieszko och Markgraf Gero, som redan i åratal varit i onåd hos kung Otto och dessutom var gammal och trött år 963?
Aldinburg/Oldenburg blev kristnad och biskopsstad år 968 när Mistivoj besegrade Selibur och Hermann Billung gjorde dennes son (även Billungs fosterson/gisslan) Sederich/Sigtrygg till underkung under Mistivoj. Vad gjorde i så fall biskop Marcus där redan 964?
Vem var mor till Toke Gormsson? Väl inte Gorms älskade Tyra som fick Knut, Harald och Gunhild ca 20 år tidigare.
Hur kommer det sig att Mistivojs okända dotter och Toke från Fyn fick en son med det i Danmark ovanliga namnet Erik?
984 låg Dietrich von Haldenslebens tidigare område Nordmark under slaverna. Var det där som Sven och hans kusin Erik härjade, eller vem var Theodoric?
Vad gjorde relikräddaren Avico, som ännu inte var biskop av Aldinburg, i Hamburg 984 när biskop Wago hade flytt till Danmark? Varifrån kom Mistivojs trupper när så många obodriter föll i Italien 982? Hur kunde Mistivoj ha mage att först plundra en biskopsstad och året efter dyka upp för att stödja den självutnämnde kung Henrik på Quedlinburg? Hur kunde en frankisk/saxisk kung senare tolerera Sven som kung om han hade härjat Hamburg?
En sak som inte har med Gesta att göra, utan med Clemenskyrkorna, är hur det ortodoxa inflytandet kom in i ett område, som kyrkan i Hamburg höll i ett så hårt grepp. Och Tyra begravdes visst på östligt sätt enligt Haralds vilja, men det kanske inte betyder det jag tror.
Hoppas någon har några bra svar...
Intressanta iakttagelser! Själv har jag precis börjat läsa boken (i e-form) och avvaktar med generella kommentarer om den. En fundering dock.
Avicos kyrkliga kollega Thietmar hade samma uppgifter om mötet och påskfirandet år 984 i Quedlinburg. I David A Warners översättning av Thietmars krönika berättas följande: ”The great men of the duchy also gathered there, and some who did not wish to come in person sent a representative who was to scrutinize everything carefully. During the celebration, the duke´s supporters openly greeted him as king and he was honored with divine laudes. Dukes Miesco, Mistui, and Boleslav converged here along with innumberable others and swore oaths confirming their support for him as king and lord.”
Jag hajade också till om Mistivojs närvaro när jag läste den krönikan. Även om nu uppgifterna är samstämmiga de kyrkliga krönikörerna emellan så kvarstår frågan - är de fortfarande korrekta? Om ja - var det verkligen Mistivoj som härjade och brände ner kyrkor året innan? Det hade onekligen stämt bättre med sonen Mistislaw/Missiszla som enligt Helmold av Bosau närde hat till kristendomen i hemlighet.
Namnlikheten borde vara en riskfaktor i sammanhanget. Även Mistivojs bror Mistidrag/Mizzidrog var ju aktiv vid den tiden. Enligt Wikipedias listning av obotritiska ledare fanns det också (parallellt) en Mieceslas III. Utan att vara helt säker så vågar jag påstå att den uppgiften är felaktig och att denne är den samme som just Mistislaw/Missiszla.
Jfr
https://en.wikipedia.org/wiki/Obotrites
För att röra till det ytterligare - och för att påvisa felrisken i samband med återgivande av möten, allianser och liknande - noteras att denne son till Mistivoj i
The history of Mecklenburg, from the first settlements of Vandals stavas till Meicislaus. I lista ”King of Poland” i boken
A political Index to the Histories of Great Britain and Ireland får Piastledaren Mieszko i princip samma namn, nämligen Meicislans.