Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Starkodder » 29 mars 2022, 20:06

Visi skrev:
29 mars 2022, 19:04
Är det Fornvännen 2022:1?
Just nu bara i skriftligt format?
Ja, råkade se se den på bibblan. Inbillade mig att invånarna här på forumet hade stenkoll på nya nummer och läste dem direkt.
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 29 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Starkodder » 29 mars 2022, 20:08

Roger K skrev:
29 mars 2022, 13:37
Starkodder skrev:
27 mars 2022, 17:56
Castor skrev:
27 mars 2022, 15:39
Vad tyckte recensenten om boken?
Totalsågad. Men det kanske blir en diskussion efterhand, likt Gräslunds Beowulfbok.
Hade recensenten någon åsikt om alternativ tolkning av materialet?
Vad jag minns så var det flera kommentarer kring ordalydelser från fel tidsperiod.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 29 mars 2022, 21:23

Boken blir i praktiken sågad. Den pekas ut som en sentida förfalskning av en relativt väl påläst person.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av AndreasOx » 30 mars 2022, 14:50

Argumenten för en sentida förfalskning?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 31 mars 2022, 21:32

Bl a språkliga argument kring begrepp som används som inte fanns vid tiden. Det finns flera exempel på uttryck som skall ha kommit från präster som inte användes under den tid de skall ha uttalats i. Det finns beskrivning av exempelvis laguner som inte fanns på vikingatiden mm. Omfattande kritik kring hur man redovisat källor.

Roger K
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 augusti 2021, 11:24

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Roger K » 1 april 2022, 17:29

Med anledning av dagens datum blev det ytterligare en kandidat till kung Haralds sista viloplats :P
https://www.facebook.com/64351349580239 ... 459949352/

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av karlfredrik » 2 april 2022, 13:46

Bl a språkliga argument kring begrepp som används som inte fanns vid tiden.
Citat Valdemas.
Jag vet inte vilken erfarenhet Valde4mar har av medeltida latinska översättningar, men vi får komma ihåg att det är Antonias översättning,inte orginalet-
Marinarkeologen Davit Gibbins återger vad som hände med de klassiska texterna:
De silades, tvättades, översattes med tolkningar och kommentarer som blev en del av texterna.Dessutom censurerades de av de kyrkliga autoriteterna, ändrades genom nycker och slarv av de skrivare som kopierade dem
Sista Evangeliet 2009 sid 32.
Varför skulle just GW vara ett undantag?
(Gibb ins talar om att hitta vraket av Pauli fartyg)

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 3 april 2022, 16:35

Vilken erfarenhet jag har är väl helt utan betydelse? Andreas frågade om en recension i Fornvännen han inte läst. Jag återgav i all hast vad recensenterna siktat in sig på. Recensenterna har all form av kvalifikationer för att uttala sig som jag kan bedöma det. Det blir ruskigt tröttsamt med dessa sura påhopp.

Roger K
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 augusti 2021, 11:24

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Roger K » 11 oktober 2022, 13:29

Valdemar skrev:
31 mars 2022, 21:32
Bl a språkliga argument kring begrepp som används som inte fanns vid tiden. Det finns flera exempel på uttryck som skall ha kommit från präster som inte användes under den tid de skall ha uttalats i. Det finns beskrivning av exempelvis laguner som inte fanns på vikingatiden mm. Omfattande kritik kring hur man redovisat källor.
Recensionen i Fornvännen som här omtalas har nu (äntligen) bemötts av Sven Rosborn;
https://www.academia.edu/88271908?fbcli ... VBK8UKAGYg

Han har även publicerat denna text på Facebook:
I en skrivelse till Kungliga Vitterhetsakademien har en medlem i Sielski familjen påpekat en mängd bevisliga felaktigheter i recensionen i Fornvännen av boken "Sven Rosborn: Vikingakungens guldskatt”. Denna recension är skriven av Kurt Villads Jensen vid Historiska institutionen, Stockholms universitet och Wojtek Jezierski från samma institution. Ansvarig utgivare för artikeln är professor Mats Roslund vid Lunds universitet.
Recensenterna påpekar bl.a. att det är Tomas Sielskis far som påträffat graven vilket torde vara en omöjlighet eftersom han 1945 inte ens var född. Man påstår också att Antonina Chmielinska, som översatt det latinska originalet av ”Gesta Wulinensis” var hans svärmor vilket inte alls är fallet. Dessutom räknar man redan i andra stycket av recensionen upp alla föremål som påträffats i graven, varje med det nedgörande tillägget ”dessvärre försvunnet alltsedan dess”. Denna återkommande formulering gör att läsaren lätt invaggas i tron att inget av det uppräknade skulle vara med sanning överensstämmande, att hela det vetenskapliga materialet vilar på en bluff.
Recencenterna påstår också att: "Det enda som bevarats är en inskriftsförsedd guldskiva, som Rosborn använder som bevis för att det rör sig om Harald Blåtands grav. Det enda någorlunda säkra gällande guldskivan är emellertid att den påträffats i en skokartong i Malmö." Alltså åter en nedlåtande formulering (sådan osakliga påståenden utan faktabakgrund är kännetecknande för mycket i hela recensionen). Guldplattan förvarades t.ex. aldrig i en skokartong i det Sielska hemmet "utan i ett gammalt skrin med knappar". Jag har i min och Toams Sielskis bok noga redovisat hur informationen om dessa försvunna föremål är väldokumenterad i familjen Sielskis bevarade, omfattande källmaterial och av ännu levande vittnen.
Den i Sielski familjen som nu gjort anmälan konstaterar därför att ”Recensenterna har uppenbarligen inte läst boken utan har till syfte att förlöjliga mig som person.” Han kräver också åtgärder av Fornvännen för att genast åtgärda detta. Den ansvariga utgivaren har via mail beklagat de uppenbara fel som finns i recensionen. Recensenterna kommer därför att åläggas att korrigera sin text och kontrollera påstådda sakfrågor. Ett omtryck ska ske och den nu utlagda recensionen i nätupplagan kommer att ersättas av en ny.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Visi » 11 oktober 2022, 15:19

Och länk till recensionen i Fornvännen 2022/1: http://raa.diva-portal.org/smash/record ... dswid=6705

Skriv svar