Lister, ett eget kungarike?

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Leif » 30 oktober 2015, 20:48

Wurner skrev: Även om Harrison inte var handledare skulle jag nog gissa att han nyligen läst just denna uppsats :D
Harrison är extremt duktig på att skriva långa referat...
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Bäckahästen » 31 oktober 2015, 07:28

Jag har för mig att jag har läst att Rävsalrunstenen hör ihop med runstenarna på Lister och Björketorpsrunstenen. I så fall blir det ett stort hövdingadömme. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rävsalastenen

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Starkodder » 31 oktober 2015, 11:19

Bäckahästen skrev:Jag har för mig att jag har läst att Rävsalrunstenen hör ihop med runstenarna på Lister och Björketorpsrunstenen. I så fall blir det ett stort hövdingadömme. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rävsalastenen
Var det inte Ohlmarks som parade ihop Norska Lister med Listerlandet?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Bäckahästen » 1 november 2015, 05:23

Starkodder skrev:
Bäckahästen skrev:Jag har för mig att jag har läst att Rävsalrunstenen hör ihop med runstenarna på Lister och Björketorpsrunstenen. I så fall blir det ett stort hövdingadömme. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rävsalastenen
Var det inte Ohlmarks som parade ihop Norska Lister med Listerlandet?
Jag har ingen kunskap om det. Det här är nya uppgifter för mig.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Starkodder » 1 november 2015, 09:42

Bäckahästen skrev:
Starkodder skrev:
Bäckahästen skrev:Jag har för mig att jag har läst att Rävsalrunstenen hör ihop med runstenarna på Lister och Björketorpsrunstenen. I så fall blir det ett stort hövdingadömme. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rävsalastenen
Var det inte Ohlmarks som parade ihop Norska Lister med Listerlandet?
Jag har ingen kunskap om det. Det här är nya uppgifter för mig.
Läser i Ohlmarks Fornnordiskt lexikon att Otto von Friesen framfört teorin att en utvandring skett ca 650 från västnorska Lister till Listerlandet. I Rogaland finns kunganamnen Hjörulf och Halfr bevarade i sagan.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Bäckahästen » 1 november 2015, 10:06

Tack för informationen Starkodder! :D Vilken saga är det som omtalar kungarna från norska Lister?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Starkodder » 1 november 2015, 10:19

Bäckahästen skrev:Tack för informationen Starkodder! :D Vilken saga är det som omtalar kungarna från norska Lister?
I en fornaldarsaga tydligen. De finns möjligen med i länken nedan:

https://no.wikipedia.org/wiki/Mytiske_norske_konger

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Bäckahästen » 2 november 2015, 05:15

Starkodder skrev:
Bäckahästen skrev:Tack för informationen Starkodder! :D Vilken saga är det som omtalar kungarna från norska Lister?
I en fornaldarsaga tydligen. De finns möjligen med i länken nedan:

https://no.wikipedia.org/wiki/Mytiske_norske_konger
Tack Starkodder! :D

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Castor » 3 november 2015, 22:04

Wurner skrev:Ur uppsatsen jag länkat till tidigare, angående "Niuha":
Vad gäller tolkningen av inskrifterna är det framförallt den på Stentoftenstenen som språk- och runforskarna varit oeniga om, då det är möjligt att göra avgränsningarna mellan orden på olika sätt. Många tidigare tolkningar av inledningsraderna utgick från ordet ”niuha” som bl.a. tolkades som ett kvinnonamn (von Friesen 1916:44f) eller som urnordiska ”niuja-”, = ny (Lindquist 1923:112ff), där den senare tolkningen antydde att ett främmande folk anlänt till Blekinge som nybyggare. Detta gav i sin tur upphov till spekulationer kring de germanska herulernas eventuella invandring till området på 500-talet (Lindquist 1923:120ff; Arne 1925:43).

Den senaste och hitintills oslagna tolkningen gjordes 1989 av Lillemor Santesson, där hon liksom ett flertal tidigare forskare gjorde sin ordavgränsning så att räkneordet ”niu” lösgjordes. Hon var därefter den första att hitta den till synes självklara logiken i att två olika runor för ”a” borde motsvaras av olika uttal, nämligen i ena fallet en nasalisering, dvs. att ”a” har följts av ett förlorat ”m” eller ”n”. Följden blev att Santesson med hjälp av textens naturliga symmetri och vissa grammatikaliska omtolkningar kunde läsa de första raderna som ”Med nio bockar, med nio hingstar, gav HaÞuwulfR gott år”.

Med hennes uttolkning faller en hel del mer eller mindre långsökta språkliga/runologiska förklaringar bort och Stentoftenstenen blir ett monument över ett storslaget offer som påminner bl.a. om de av Adam av Bremen beskrivna nordiska offerceremonierna (Santesson 1989).
Intressant att Harrison är så öppen för att "Niuha" skulle kunna vara ett hövdingadöme/småkungarike.
En intressant sak med Lillemor Santessons tolkning är att hon läser in ett gammalt ord för get(abock) nämligen "habor-" urbesläktat med latinets caper. Ordet lever kvar i svenskan som beteckning för en typ av getfoder - havre.

Att "Niuha" skulle vara ett namn på ett landområde är alltså mindre troligt. HaÞuwulfz "rike" kan ha varit Lister och dess namn kan nog mycket väl ha använts kontinuerligt sedan folkvandringstiden.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Lister, ett eget kungarike?

Inlägg av Bäckahästen » 5 november 2015, 06:04

I dagens tidning står det att det nu utbrutit ett bråk mellan Dick Harrison och den lokala historikern Hans Milton på Listerlandet efter Dicks krönika.

Milton reagerar på Dicks uppgift att Lister under medeltiden var ett eget län vid sidan av Blekinge och Skåne. Lister har varit ett landskap, men det är något helt annat än ett län.

Hans reagerar också på Dicks påstående att det skulle ha funnits ett eget kungarike på Lister. Om detta vet vi inte smack, säger Milton. Okej att Listerhalvön under yngre järnåldern och sannolikt också tidigare varit en lokalenhet som styrts av mäktiga bygdehövdingar, men att dessa skulle kallats kungar har jag då aldrig hört talas om.

Harrisons tredje påstående som Hans tillbakavisar är att namnet Niuha skulle gå igen i lokala ortsnamn som Norje och Nogersund. Det är rent nonsens, säger Hans. Namnet Norje skrevs tidigare "Noore" vilket kommer av "nor" och syftar helt enkelt på det tidigare smala sundet mellan Vesan och Saltsjön.

Skriv svar