Salme skeppen

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Salme skeppen

Inlägg av Yngwe » 8 september 2016, 21:13

Man har från första stund påstått att männen hör hemma inte bara i Mälardalen utan till och med i Uppland... och det försvarades hårdnackat av flera, men man hänvisade till kommande Sr-analyser. Tyvärr ser man vad den är värd här....

Man kan anta att forskningssamarbetet bedrivits med gemensamt intresse. Svenskar vill gärna att de är från Mälardalens norra strand, och esterna är jättenöjda med att de inte är bofasta i Estland... Vissa kallar säkert det för en konspirationsteori men hur ska man annars förklara det?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Salme skeppen

Inlägg av Carl Thomas » 8 september 2016, 22:01

Trävirket i skeppen ör tydligen dendografiskt undersökt oxh daterat till ca 690 om jag minns rätt. Denna undersökning har jag inte hittat rapporten på - så det kanske bara är ett ryckte ?

Har man hittat ett årtal när träden fällts så har man ju även funnit området där träden växt. Annars går det inte att datera trävirket. Eftersom rapporten inte nämnts offentligt kanske trävirket inte kom från Mälardalen?

Hittar vi denna rapport ( om den nu finns) kanske det kan ge ytterligare information - det akulle ju vara intressant om trävirket kom från Motalatrakten :)

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Salme skeppen

Inlägg av Carl Thomas » 8 september 2016, 22:21

På Skalman har samma ämne diskuterats.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=36&t=42965

Där nämner Jens Yde i ett par inlägg den dendografiska rapporten samt en C14 rapport från olika ben av både djur och människa, samt en rapport om att stålet i svärden (ca 40 svärd) tyder på en tillverkning i norra Norge.

Intressanta uppgifter.

Kan fler börja söka efter ovanstående rapporter så att vi kan ta del av dem direkt ?

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Salme skeppen

Inlägg av Yngwe » 8 september 2016, 22:27

Fanns det trä att analysera??? Är det inte C14 analys man gjort. Det finns flera källor som säger att dateringen är till ca 750...

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Salme skeppen

Inlägg av Opager » 8 september 2016, 22:39

Tänderna med strontium och är det bästa spåret men samtidigt vagt eftersom lokala förhållanden varierar även i Mälardalen, gissar jag.

Har alla begravda i Salme exakt samma halt av strontium i tänderna?

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Salme skeppen

Inlägg av Carl Thomas » 8 september 2016, 22:47

Hör ör den ostiologiska rapporten:

http://iansa.eu/papers/IANSA-2011-02-allmae.pdf

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Salme skeppen

Inlägg av Yngwe » 8 september 2016, 22:57

Opager skrev:Tänderna med strontium och är det bästa spåret men samtidigt vagt eftersom lokala förhållanden varierar även i Mälardalen, gissar jag.

Har alla begravda i Salme exakt samma halt av strontium i tänderna?

Opager
Nä dom va rierar en del. Misstänker att det är troligt att ursprunget varierar.

Generellt verkar värdena svara mot omr.åden med gnejsbergrund....något som ju inte är ovanligt i vårt land.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Salme skeppen

Inlägg av Carl Thomas » 8 september 2016, 23:14

Yngwe,

Jag samlar ihop material som kag hittar - och ögnar bara igenom materialet. Någonstans i detta material läste jag att man anvönt dendografisk undersökning på någon form av trä. Om det är ett ryckte eller fakta vet jag inte just nu :)

När jag har stora filer uppe blir skärmen på min Ipad svart ganska ofta och jag möste då ladda om sidan, ibland gör jag inte detta,mjag ögnar igenom de första sidorna bara - för att sedan läsa dem på min "riktiga" dator :)

Thomas
Historia är färskvara.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Salme skeppen

Inlägg av Castor » 9 september 2016, 07:26

Spelpjäserna liknar de spelpjäser av bärnsten som fanns i en båtgrav i Skamby, Östergötland.

http://historiska.se/upptack-historien/ ... -barnsten/

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Salme skeppen

Inlägg av MrB » 9 september 2016, 07:41

Carl Thomas skrev:Salmeskeppens besättning hade strontiumhalten 0, 730 i genomsnitt - om man då tittar på kartan ovan så bör Motala vara en stark kandidat som besättningens hemvist eftersom Motala ligger närmast med 0,731...
Varför ta medelvärdet på de objekt som ska jämföras med referensvärden?
Det är väl referensvärdena som i första hand ska baseras på ett stort material (liten variation när det gäller medelvärde, medianvärde) så att dessa blir så säkra som möjligt.
Om nu gruppen i Salme var heterogen (olika ursprung eller olika diet eller liknande) så blir ju detta bara helt fel.
Förresten ligger Björklinge på 0.7321, alltså nära Motalas 0.731...
Carl Thomas skrev: Kävlestenen finns i Motalatrakten, den är ristad med kortkvistrunor och är daterad till ca år 800. Kävlestenen är den äldsta runstenen som omtalar en vikingaresa österut. Texten lyder:
Stygg(?) gjorde 'dessa kummel' efter Öjvind, sin son. Han föll österut med Ejvisl. Viking ristade och Grimulv."
Då kanske vi vet vad två av de som begravdes i Salmeskeppen heter - Öjvind och Ejvisl ?
Ta det med en nypa salt :) - men varför inte? Vi har namnet på två vikingar som föll österut på en Runsten som kan vara samtida med Salmeskeppen - och strontiumhalten ger en stark träff för detta område.
Lite fantasieggande :)
Men, det finns ett problem - de var Östgötar...
Att de är östgötar är inget problem. Problemet skulle väl vara att:
Motala ligger längre i från Salme än vissa andra orter,
stenen är ifrån 800-talet och borde ha rests ganska omgående efter det att stenens personer dött österut,
österut kan betyda stora delar Östersjöområdet eller ännu längre bort

Om man nu redan hade hittat båtgravar med liknande fynd som i Salme i eller omkring Motala så skulle bilden ju ha varit en helt annan och Motala hade känts betydligt mer troligt som ett riktigt bra alternativ.

Jag tycker dock att ditt förslag definitivt är värt att ha med i högen med tänkbara förklaringar redan nu!

Skriv svar