Kungars makt under järnåldern

500 f.Kr. - 1066

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 15:52

Yngwe
Ätteläggs länk om Holmgång kanske kan vara en källa. Där framgår att det fanns en ovana att slå ihjäl varandra istället för att kompromissa. Det har inget folk råd med och långt fram i tid arbetade rättvisan med stoppa de dödliga duellerna.
Vad gäller källor så skriver landskapslagarna förstås inte att vi för att hindra de korkade stormannaätterna från att utplåna varandra stiftat speciella lagar. Det vore inte populärt. Men egentligen behövs ju ingen källa, bara logiskt tänkande. Varför stifta lagar när ätterna kunde lika görna kunde söka hämnd själva?
Den ofta citerade regeln i Västgötalagen om att det är billigare att slå ihjäl en engelsman än en västgöte beror på att engelsmannens släkt inte på samma sätt behöver rädda äran. Böterna blir lägre.
Så läser du kommentarer kring landskapslagarna så hittar du tankegångarna.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 16:56

Yngwe
På sudan 297 i andra bandet av Norstedts svenska historia beskrivs blodshämnd och andra tidiga seder. Men det har du förstås läst?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Bäckahästen » 19 augusti 2015, 17:47

Västgöten skrev:Yngwe

Du tvivlar på anarkin, och det kan ju bero på att det är fel ord. Men nog är vi väl ense om att det förekom hedersmord i Sverige. Att släktens ära krävde att man hämnades om en släktmedlem mördades. Detta framgår ju klart, men i längden kunde det inte fortsätta.
Intressantare är kanske att det verkar som om den bestulne vid den här tiden själv fick gripa tjuven och släpa honom till tinget. Enklare hade förstås varit att direkt hänga tjuven, det tog ju en massa tid att släpa honom till tinget. Skälet var förstås att då kunde det inte bli något bråk efteråt från tjuvens släkt om att tjuven var oskyldig och hade mördats. Ett mord som nu måste besvaras.
Jag erkänner att detta inte är mina idéer, jag har läst allt hos olika historiker som lagt ned en massa tid på att studera ämnet.
Men om du läst detta hos olika historiker så borde du kunna namnge åtminstone en av dem. Du behöver en källa för att det skall bli trovärdigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2015, 22:21

Västgöten skrev:Yngwe
Ätteläggs länk om Holmgång kanske kan vara en källa. Där framgår att det fanns en ovana att slå ihjäl varandra istället för att kompromissa. Det har inget folk råd med och långt fram i tid arbetade rättvisan med stoppa de dödliga duellerna.
Vad gäller källor så skriver landskapslagarna förstås inte att vi för att hindra de korkade stormannaätterna från att utplåna varandra stiftat speciella lagar. Det vore inte populärt. Men egentligen behövs ju ingen källa, bara logiskt tänkande. Varför stifta lagar när ätterna kunde lika görna kunde söka hämnd själva?
Den ofta citerade regeln i Västgötalagen om att det är billigare att slå ihjäl en engelsman än en västgöte beror på att engelsmannens släkt inte på samma sätt behöver rädda äran. Böterna blir lägre.
Så läser du kommentarer kring landskapslagarna så hittar du tankegångarna.
Nä jag tror du gör allt för lätt för dig. Att engelsmannen ger lägre böter behöver inte alls handla om hedersrelaterad hämnd, utan om oreda. Vad är kostnaden för att återställa lugnet. Med en part utan anhöriga på nära håll är det givetvis enklare. Om det handlade om blodshämnd fanns knappast något att frukta av en engelsmans familj och lagen skulle inte behöva bry sig alls om det.

Som sagt, du framför något helt utan att kunna styrka det, och det känns tunt och ihåligt, med en förutfattad mening om tidigare barbari. Ting som ord återfinns i massor med germanska språk vilket antyder avsevärd ålder, långt äldre än de lagar vi känner.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 20 augusti 2015, 08:42

Yngwe
Har du tittat på källan källan jag visade? Vad jag vet har du inte redovisat något alls.
Vad gäller lägre blter för engelsmän förstår jag inte din invöndning. Om man slapp böter som skulle drabba den drabbade släkten blir naturligtvus bötesbeloppet lägre. Sedan har jag för mig att andra delar av böterna räknades utifrån slutsumman, så kanske skillnaderna blev ännu större.
Men jag förstår inte ditt sätt att diskutera. Vad du och jag tror eller vet är ju ointressant, i alla fall jag är ingen expert. Så vi borde istället ögna tiden till att läsa folk som kan.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 20 augusti 2015, 08:45

Böckahästen
Jag har ju angett två källor, dels en länk dels Norstedts historia. Om du inte godtar dom kan jag inte hjälpa dig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2015, 14:36

Västgöten skrev:Yngwe
Har du tittat på källan källan jag visade? Vad jag vet har du inte redovisat något alls.
Vad gäller lägre blter för engelsmän förstår jag inte din invöndning. Om man slapp böter som skulle drabba den drabbade släkten blir naturligtvus bötesbeloppet lägre. Sedan har jag för mig att andra delar av böterna räknades utifrån slutsumman, så kanske skillnaderna blev ännu större.
Men jag förstår inte ditt sätt att diskutera. Vad du och jag tror eller vet är ju ointressant, i alla fall jag är ingen expert. Så vi borde istället ögna tiden till att läsa folk som kan.
Nä, jag har den inte hemma. Men har läst den förut .

Varför ska jag ange källor för ett resonemang, det är knappast en görligt. Jag ifrågasätter dina påståenden och motiverar varför, jag påstår inget vilket enligt normal metodik skulle styrka. När jag påstår något brukar jag väl ange källor och dessutom referera dom, eller ge en länk, så att du och andra kan ta del av dom, och på så vis föra diskussionen framåt!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2015, 14:36

Yngwe skrev:
Västgöten skrev:Yngwe
Har du tittat på källan källan jag visade? Vad jag vet har du inte redovisat något alls.
Vad gäller lägre blter för engelsmän förstår jag inte din invöndning. Om man slapp böter som skulle drabba den drabbade släkten blir naturligtvus bötesbeloppet lägre. Sedan har jag för mig att andra delar av böterna räknades utifrån slutsumman, så kanske skillnaderna blev ännu större.
Men jag förstår inte ditt sätt att diskutera. Vad du och jag tror eller vet är ju ointressant, i alla fall jag är ingen expert. Så vi borde istället ögna tiden till att läsa folk som kan.
Nä, jag har den inte hemma. Men har läst den förut .

Varför ska jag ange källor för ett resonemang, det är knappast en görligt. Jag ifrågasätter dina påståenden och motiverar varför, jag påstår inget vilket enligt normal metodik skulle behövas styrkas. När jag påstår något brukar jag väl ange källor och dessutom referera dom, eller ge en länk, så att du och andra kan ta del av dom, och på så vis föra diskussionen framåt!

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 20 augusti 2015, 16:51

Yngwe

Jag förstår och håller med. Men jag för också ett resonemang - som du inte godtar - och för mitt resonemang kan jag inte ange källor. Jag tycker att texterna i Norstedts historielunta stödjer mina synpunkter, men detta kan ju inte heller vara en källa. Den redovisar en annan persons slutsatser.
Men bra - då drar vi ett streck eftersom vi inte kommer att kunna enas.

Skriv svar