Kungars makt under järnåldern

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 18 augusti 2015, 23:20

Västgöten skrev:Yngwe
Att landskapslagarna var till för att stoppa anarkin är ju inget jag kommit på. Förmodligen har jag läst det hos Dick Harrison men jag tror att samma sak kan läsas hos fler historiker. Varflör skulle man annars göra sig besvär med att samla folk till ting. Den utvecklingen sker överallt och det går att se att man lånat bra lagar från andra länder.
Jag törs påstå att det vare sig finns spår efter anarki eller total monarki i vare sig källor eller arkeologi. Ett sådant antagande känns som min mammas antagande om forntidens barbari.....

Att samlas till ting är inget besvär, det är bara en förlängning av varje familjs resonerande om hur man bör göra och två gårdar som samsas om vissa resurser och rutiner. När "byn" ska komma överens om vissa saker bevakar man givetvis sina intressen. Kollektivet har ett mycket stort värde, om inte skulle vi inte vara flockdjur. Som tänkande och talande sådana är diskussion, kompromiss och avtal självklara ingredienser i våra liv.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Carl Thomas » 18 augusti 2015, 23:22

Västgöten,

Jo, kamp med vapen var en del av tinget och lagen. Läs vår äldsta lag om okvädningsord (hednalagen) den reglerar just hur man med vapen i hand, vid fyra vägars möte, löste en tvist med vapen i hand efter att okvädningsord givits.

Thomas
Historia är färskvara.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 18 augusti 2015, 23:29

Detta västgötska lagfragment ersattes ju av först äldre och sedan yngre västgötalagen. Vare sig där eller någon annan landskapslag förordas envig, så det försvann nog tidigt.

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av AndreasE » 19 augusti 2015, 01:34

Västgöten skrev:AndreasE
Mycket intressanta artiklar, men det framgår ju att osäkerheten i kalkylen är mycket stor. Dessutom framgår inte hur stora gårdarna är.
Men inte minst framstående kvinnor kunde genom lämpliga giften samla på sig massor av egendom.
Vad gäller antalet skattebönder, heter det väl, så varierade det myckett i olika delar av landet.I Västergötland var det stora delar som ägdes av stormän och kyrka.
Som det klargörs i texten motsvarar en attung troligtvis ungefär en medelstor landbogård. Olika gårdar klassades som olika antal attungar beroende på storlek. Meningen med att använda begeppet attung är just att det ska motsvara det samlade värdet på gårdarnas avkastning istället för det absoluta antalet gårdar, vilket ju inte berättar hur stor den ekonomiska avkastningen är. 270 attungar är alltså ekonomiskt lika med produktionen hos 270 genomsnittliga landbogårdar, även om det absoluta antalet gårdar är mindre eller större. I detta fall kan man ju gissa att ett antal större gårdar ingick i ägorna, och att det absoluta antalet gårdar var något lägre än 270.

Hur Sigrid samlat på sig sina gods är irrelevant, poängen är att landinnehavet var stark koncentrerat i ett mindre antal händer. Här har alltså en ensam kvinna (som knappt lämnat några spår i källorna) dött med troligtvis över 250 gårdar i sin ägo. Det här är uppenbarligen en tid när enorma godsinnehav snurrade runt inom den skandinaviska eliten. Sen har det säkert varierat till viss grad mellan olika regioner.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 09:04

Yngwe

Du tvivlar på anarkin, och det kan ju bero på att det är fel ord. Men nog är vi väl ense om att det förekom hedersmord i Sverige. Att släktens ära krävde att man hämnades om en släktmedlem mördades. Detta framgår ju klart, men i längden kunde det inte fortsätta.
Intressantare är kanske att det verkar som om den bestulne vid den här tiden själv fick gripa tjuven och släpa honom till tinget. Enklare hade förstås varit att direkt hänga tjuven, det tog ju en massa tid att släpa honom till tinget. Skälet var förstås att då kunde det inte bli något bråk efteråt från tjuvens släkt om att tjuven var oskyldig och hade mördats. Ett mord som nu måste besvaras.
Jag erkänner att detta inte är mina idéer, jag har läst allt hos olika historiker som lagt ned en massa tid på att studera ämnet.

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 09:08

AndreasE

Jag läste texten noga och där framgick gång på gång att författaren inser hur osäkra alla uträkningar är. Men naturligtvis var många då som nu oerhört rika. Att Sigrid är rätt okänd säger inget, de flesta människor på den här tiden är helt okända.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Ättelägg » 19 augusti 2015, 09:13

Intressant men knappast överraskande. Vi ser skillnad på gravgods under järnåldern från yppersta kvalitet till det allra enklaste. Dessutom verkar antalet gravar med hypotetisk folkmängd ej stämma överens, det fattas många gravar. Man kan spekulera kring bortodling osv men sanning och säga, vad hände med trälarna när de dog, ung 25% av befolkningen? Denna stratifiering ökar över tid och speglar sannolikt en ackumulering av tillgångar hos de få en ökad "fattigdom" hos de många samt den stora gruppen egodomslösa.

Utgår vi från vad vi vet om ledarens behov av att samla folk runt sig och dela ut gåvor för att binda dem vid sig under järnåldern är det så stor skillnad mot medeltidens jorddonationer och gåva för att uppnå positionen kung. Detta är väl i det närmaste att likna vid klientelism, där vi får komplicerade nätverk av olika ätter och deras intressen vilket både ger styrka, i termer av stöd men också en begränsning då motkraven är komplicerade vilket kräver både resurser och förmåga till att balansera motstridiga behov. Kanske denna dans började mycket tidigt under bronsåldern men torde ha fått en tydlig tempo ökning med folkvandringstiden där förmögenheter skapades på korttid med sannolikt omstrukturering och möjligen en breddning av eliten. Denna utveckling torde ha fortsatt med den alltmer ökande handel/plundring under vendeltid-vikingatid där ätter med framgång lär ha blivit alltmer mäktiga på bekostnad av den andra änden. Ökad plundring, ökad marktillgång och ökad tillgång till slavar lär åtminstone gett någon av de största jordägare iden om stordrift genom slavarbete. Hursom, med vikingatidens ändelse där inflödet av statusvaror, handel, trälar stryps och fokus hamnar alltmer hemmavid och vid inhemsk produktion lär har underlättat övergången till kristendom men även luckrat upp nätverken då förmågan till att binda klienter till sig minskar. Här är det inte så konstigt om kaos uppstår och förmågan att hävda sig mindre. Utveckling mot penningekonomi och reglerad varuskattning logisk då detta genererar det nu nödvändiga "kapitalet" för smörja klienterna. Likaså då även det yttersta bindemedlet, skattebefrielse med motkravet om militära resurser. Det som ges i termer av rätt kan även dras till baka.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2015, 11:28

Västgöten skrev:Yngwe

Du tvivlar på anarkin, och det kan ju bero på att det är fel ord. Men nog är vi väl ense om att det förekom hedersmord i Sverige. Att släktens ära krävde att man hämnades om en släktmedlem mördades. Detta framgår ju klart, men i längden kunde det inte fortsätta.
Intressantare är kanske att det verkar som om den bestulne vid den här tiden själv fick gripa tjuven och släpa honom till tinget. Enklare hade förstås varit att direkt hänga tjuven, det tog ju en massa tid att släpa honom till tinget. Skälet var förstås att då kunde det inte bli något bråk efteråt från tjuvens släkt om att tjuven var oskyldig och hade mördats. Ett mord som nu måste besvaras.
Jag erkänner att detta inte är mina idéer, jag har läst allt hos olika historiker som lagt ned en massa tid på att studera ämnet.
Att hedersmord förekommit tvivlar jag inte alls på. Men att det skulle varit den gängse metoden att lösa konflikt kan jag inte se att det finns något stöd för. Det finns knappast något omfattande underlag att studera från tiden innan våra kända lagar, så det känns fortfarande som ett antagande som bygger på forntidens förmodade barbari...

Västgöten
Inlägg: 210
Blev medlem: 15 augusti 2015, 13:00

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 12:06

Yngwe
Det var inget barbari, tvärtom så handlade det om släktens heder. Den var viktig långt fram i tiden och som sagt detta är inget jag kommit på. Det går säkert att hitta dokument om man letar.
Just detta går för övrigt att se även på andra sätt i landskapslagarna.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2015, 12:42

Västgöten skrev:Yngwe
Det var inget barbari, tvärtom så handlade det om släktens heder. Den var viktig långt fram i tiden och som sagt detta är inget jag kommit på. Det går säkert att hitta dokument om man letar.
Just detta går för övrigt att se även på andra sätt i landskapslagarna.
Som påpekat, det behövs källor som stöd till påståendet du framför.

Skriv svar