Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 10 juli 2015, 13:11

Det har hittats personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid:

http://www.numismatik.se/2artiklar/Mynt ... or/MMR.php

På dessa nämns med runor namn som möjligen kan kopplas till sagornas kungar och krigare, bland andra Adils.

Hur kan man tolka dessa medaljer? Är det någon som vet mer?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 10 juli 2015, 17:28

Anders i Uppsala skrev:Det har hittats personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid:

http://www.numismatik.se/2artiklar/Mynt ... or/MMR.php

På dessa nämns med runor namn som möjligen kan kopplas till sagornas kungar och krigare, bland andra Adils.

Hur kan man tolka dessa medaljer? Är det någon som vet mer?
Namnen i sig är naturligtvis intressanta, men hur kan man datera rätt? Och släkträden....nja....

Eftersom Snorre i andra sammanhang har bättrat på episoder från Ynglingatal, så är jag lite skeptisk till detaljerna.....

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 10 juli 2015, 19:01

Jo, jag är också skeptisk till släktträden och detaljerna, men det är intressant att namnen på några ur sagorna dyker upp på medaljerna.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Yngwe » 11 juli 2015, 00:31

Är namnen verkligen så tydliga? Är de inte bara hjälpligt ljudlika?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 11 juli 2015, 02:04

Det hänger väl också på hur vanliga namnen var. Jag föreställer mig t ex att det fanns avsevärt fler Halvan än Adils...? I så fall kan det vara svårare att koppla en medalj till en viss Halvdan än en viss Adils...? De möjliga namnen på personmedaljerna är hur som helst intressanta. Det är konstigt att medaljerna inte är mer uppmärksammade!

Jag tycker dessutom att fågelbilden i anslutning den påstådda bilden av Adils huvud är intressant. Syftar den möjligen på faderns eller farfaderns tillskrivna tillnamn vendelkråka...?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 11 juli 2015, 10:01

Anders i Uppsala skrev:Det hänger väl också på hur vanliga namnen var. Jag föreställer mig t ex att det fanns avsevärt fler Halvan än Adils...? I så fall kan det vara svårare att koppla en medalj till en viss Halvdan än en viss Adils...? De möjliga namnen på personmedaljerna är hur som helst intressanta. Det är konstigt att medaljerna inte är mer uppmärksammade!

Jag tycker dessutom att fågelbilden i anslutning den påstådda bilden av Adils huvud är intressant. Syftar den möjligen på faderns eller farfaderns tillskrivna tillnamn vendelkråka...?
Eller så är det en tam falk vilket antyder en högreståndsperson.

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av sweon » 11 juli 2015, 11:29

Hmm.. Ludils blir Adils och är begravd i västhögen.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 11 juli 2015, 11:30

Jo, det är en annan möjlig tolkning att det kan röra sig om en falk.

På baksidan av medaljen finns en häst med ryttare som anfallen en annan man. Adils förknippas i sagorna ofta med hästar. Kanske ytterligare ett tecken att det kan handla om sagornas Adils?

Det skulle vara mycket intressant om det gjordes ett ordentligt försök att förstå hela texten, inte bara konstatera att den börjar med något som liknar "Adils...".

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Ättelägg » 11 juli 2015, 13:10

Detta var onekligen intressant sida, förstår att tolkningarna sticker de mer sansade i ögonen men å andra sidan har vi lokalitet, tidevarv och namn som återfinns i sagorna och då även på medaljer i specifika gravar, über intressant och även som lösfynd i regioner - även det frapperande.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 11 juli 2015, 13:18

Förstår att det kan sticka i ögon och jag är själv avsevärt mera skeptisk/försiktig än författaren i länken ovan. Dock tycker jag att det är ett intressant spår att jobba vidare med för någon som kan tolka de (ursäkta uttrycket) taffliga inskriptionerna på medaljerna.

Skriv svar