Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av AndreasOx » 22 juni 2016, 10:03

Jag hittade en mer ingående förklaring till "jarl"-inskrifterna, se första artikeln i http://www.raa.se/runinskrifter/sri_got ... text_3.pdf.
Notera att ingen ställning tas till vad "erilaR" kan betyda.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av anganatyr » 22 juni 2016, 19:54

AndreasOx skrev:Brakteater tycker jag är mycket intressanta ur många aspekter. Den för mig bästa artikeln jag hittar online är http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1 - där det tydligt framgår att brakteaters inskriptioner skall tolkas som utsmyckningar (kopiering av romerska förebilder) och inte som texter.
En sammanställning av alla kända äldre skandinaviska brakteater: http://www.arild-hauge.com/brakteater.htm
Ulf Danells "hypoteser" ... - skrämmande att både Populär Arkeologi och Numismatik tar in hans artiklar helt utan kommentarer.

Andreas Oxenstierna - mitt första inlägg!
Välkommen till forumet AndreasOx.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av AndreasOx » 23 juni 2016, 09:21

Tack, jag har läst i forumet med stort intresse och nöje den sista tiden!

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Jan Owe » 7 november 2016, 13:26

Apropå Ulf Danells "hypoteser", så skickade jag in en debattartikel till Populär arkeologi i somras (har dock inte hört något). Nu när tidningen får en ny ägare och redaktör, kan den förhoppningsvis få högre kvalitet.

runan
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 januari 2017, 13:21

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av runan » 12 januari 2017, 14:41

Hej! Jag har inte läst inläggen här förrän idag och kände att jag behöver förklara en del. Mina artiklar i Populär Arkeologi är kraftigt omgjorda av redaktören för att passa in i tidningen. De är däremot skrivna enligt de TEORIER och TOLKNINGAR som jag gjort utifrån de källor jag läst och de föremål jag studerat. Jag är medveten att de inte tillhör mina bäst skrivna artiklar, men huvudtesen i dem är att de praktföremål som hittas på våra museer, framförallt de rikaste i guld, har brukats av de högsta ledarna i vårt förhistoriska samhälle, om de så nu kallats kungar, drottar eller jarlar. De namn vi har att tillgå på dessa, de samtida inskrifterna, är få och oftast förvirrade. Min tanke har varit att inleda en debatt, där man jämför dessa oftast förvirrade eller svårtolkade inskrifter med namn från de i litteraturen äldsta, de isländska sagorna (som till största delen får anses som påhittade eller starkt förvanskade spår av en forntida muntlig tradition) och se de likheter man kan finna. Jag menar, att något spår i den muntliga traditionen efter t.ex. de största guldhalskragarna, pråligaste svärden och de tyngsta ringarna måste ha överlevt fram till medeltiden, då dessa sagor skrevs ner. Jag ber att få återkomma med mer ingående förklaringar till de olika tolkningarna och uttydningarna av de olika inskrifterna. Men allmänt ska påpekas att skrivkonsten inte var så utvecklad på den här tiden, och att vissa bokstäver, såväl på latin som med runor, inte alltid var så tydliga och korrekta, vilket möjliggör olika tolkningar av läsningen. Vissa inskrifter är meningslösa och korrupta, skrivna av någon analfabet, medan andra har ett meningsfullt budskap, men kanske inte är korrekt stavade eller har alla bokstäver korrekt angivna.

runan
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 januari 2017, 13:21

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av runan » 13 januari 2017, 14:37

Jag kan också kort förklara hur jag fått fram årtalen: Beowulfs morbror Hugleik (Hygelac) anses vara densamme som Chlochilaichus, som enligt Gregorius av Tours krönika Historia Francorum, stupade hos attoarierna i Friesland (ca) år 516. Han nämns också i bl.a. Liber Monstrorum och anses vara en fullt belagd historisk person. Utifrån det årtalet har jag sedan räknat ut de dateringar som nämns i artiklarna utifrån uppgifter i Beowulf och Rolf Krakes och hans kämpars saga, som nämner vissa tidsangivelser. Dateringarna är ingalunda exakta eller bekräftade i andra samtida källor, men de motsägs heller inte av de faktiska föremålen som finns bevarade från tiden.

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Troels » 13 januari 2017, 17:54

Beowulf er en fortælling om en dragedræber, som jo ikke kan være andet end fiktiv, da vi ikke er bekendt med historiske personer med den beskæftigelse. De engelske forfattere placerer ham derefter i en hovedhistorie fra det danske kongesæde omgivet af personer taget ud af andre historier - herunder Ermanerik, som levede et par hundrede år tidligere, og Hugleik. Det er muligt, at Hugleik historisk skal være Chochillaicus, men det betyder ikke, at vi kan regne ham som samtidig med sagafiguren Rolf, selv om denne måtte have eksisteret, bare fordi begge er nævnt i Beowulf. Rolf Krake kan ikke dateres på det grundlag, som det er sket i artiklen.

På den anden tråd stillede jeg spørgsmål om medaljonen. Det jeg egentlig var ud efter var artiklens oversættelse af runeindskriften. Hvorfra stammer oversættelsen til navnet Halfdan?

runan
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 januari 2017, 13:21

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av runan » 14 januari 2017, 00:22

Vad gäller medaljen UUM 400179 har den en förvirrad och korrupt inskrift, men liksom på mynt från vikingatiden präglade i t.ex. Sigtuna och i Lund av gravörer som inte kunnat skriva så bra, ser man ändå ett mönster, en efterlikning av en korrekt inskrift. På medaljongen kan man få ut såväl DIVVS (gudomlig) som HAVDIN, som jag tolkar som namnet Halvdan. Eftersom medaljongen hittats i närheten av Uppsala, finns det ett par kungar med namnet Halvdan, som nämns i bl.a. Snorres kungasagor och Ynglingatal som skulle kunna stämma in. En av dessa blev ihjälslagen i Uppsala, han som nämns i artikeln, och begravdes där.
Adilsmedaljen läser jag likaså som ADILS (med brutet A) eller EADILS.
Svarteborgsmedaljen http://mis.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=109058&g=1 börjar jag läsa vid G (de tidigare tecknen tolkar jag som del av mönster), sedan A, D (n:et blir stumt framför d och därför kan det utelämnas) A (med otydlig andra bistav), F (likaså med otydlig andra bistav) och slutligen I (ett suffix som betyder åt, till), d.v.s. "Åt Gandalf" i översättning.
Fler medaljer och namn finns.

runan
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 januari 2017, 13:21

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av runan » 14 januari 2017, 00:26

Det ska stå "GADALFI", A och L är hopslagna i en ligatur.

runan
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 januari 2017, 13:21

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av runan » 14 januari 2017, 01:00

Jag kan lika bra fortsätta med att förklara läsningen av Vivils brakteatrar, DR BR 30 från Fyn och Lindholmen-amuletten:
Vivils brakteat, som är tydligast från Äskatorp http://mis.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=109030&g=1 ska läsas EK ERILAZ (där EKE står i ligatur och R:et är rundat, precis som på Fynbrakteaten, så skrev man ofta, Z är en stupruna) FAHIDI (där sista I:et lutar åt höger) UIUILAZ (Z åter stupruna) D SIGAZ (S:et liggande, någon annan bokstav kan det inte röra sig om, och Z åter stupruna). Översätts som "Jag, jarlen, målade/gjorde. Vivil Sigar(d)sson (eller möjligen "den segrande"). Andra översättningar än denna finner jag mig mycket skeptisk till.

DR BR 30 http://www.christerhamp.se/runor/gamla/dr/drbr30.html börjar lämpligen läsas efter ringarna ovanför huvudet: HROIWHKG (där R:et är rundat och K:et med bistav i botten) RIWKLUHNG. Någon alternativ läsning finner jag likaså osannolik. Om namnet Hrok ingår är däremot diskutabelt.

Lindholmenamuletten https://en.wikipedia.org/wiki/Lindholm_amulet står EK ERILAZ SAWILAGAZ (som troligen ska läsas som SAWIL LAGAZ, dvs. en ligatur av LA) HAITEKA (I:et i ligatur med T), dvs. "Jag, jarlen, Sävil den lagkunnige heter". Fortsättningen kan tolkas på olika sätt, men BMU blir SBO, dvs. spå om man läser futharken två runor bakåt. TTT:ALU kan betyda Tyr (den starke guden) skyddar trefaldigt.

Skriv svar